Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Aktivitets- og redegjørelsesplikt (ARP) for offentlige myndigheter

Aktivitets- og redegjørelsesplikt (ARP) for offentlige myndigheter

Utarbeidet av: Bufdir

Publisert:

Er du på rett sted?

Det offentlige har en lovbestemt plikt til å jobbe med likestilling og mot diskriminering i alle sine oppgaver og tjenester. Her får dere hjelp til å oppfylle plikten i loven og jobbe bedre med likestilling.

Det offentlige skal også jobbe med likestilling som arbeidsgiver (i arbeid med rekruttering, lønn, tilrettelegging osv.). Les mer om dette i ARP-veilederen for arbeidsgivere.

Denne siden er under arbeid.

Alle offentlige myndigheter er lovpålagt å jobbe aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering i hele sin virksomhet. Offentlige myndigheter skal også rapportere på dette arbeidet i årsberetningen.

Hvorfor jobbe for likestilling, inkludering og mangfold i stat, fylke og kommune?

Med «offentlige myndigheter» menes:

  • Forvaltningsorganer som er en del av stat, kommune og fylkeskommune, og som utøver offentlig myndighet
  • Statsforetak eller statlige aksjeselskaper, så langt de utøver offentlig myndighet
  • Private rettssubjekter som utøver offentlig myndighet, for eksempel privatskoler og private helseklinikker

I likestillings- og diskrimineringsloven defineres likestilling som at alle mennesker har lik verdi, like muligheter og like rettigheter. Videre slår loven fast at tilgjengelighet og tilrettelegging er en forutsetning for likestilling.

Likestillings- og diskrimineringsloven lister opp en rekke forhold som det er ulovlig å diskriminere noen på grunn av. Dette kalles for diskrimineringsgrunnlag. For at noe skal være diskriminering etter loven, må det ha sammenheng med et eller flere slike diskrimineringsgrunnlag. De ulike diskrimineringsgrunnlagene er:

  • kjønn
  • graviditet
  • permisjon ved fødsel eller adopsjon
  • omsorgsoppgaver
  • etnisitet, religion, livssyn
  • funksjonsnedsettelse
  • seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk
  • alder

Offentlige myndigheter bør også jobbe mot diskriminening og for likestilling som kan kobles til flere slike grunnlag.

Kjønn
Kjønn omfatter her forskjellsbehandling mellom kvinner og menn.

Graviditet og permisjon ved fødsel og adopsjon
Med graviditet menes ikke bare selve graviditeten, men også forhold rundt graviditet og fødsel. Graviditet omfatter graviditetsrelatert sykdom, og fravær i forbindelse med svangerskapskontroller.

Også fravær på grunn av, eller utnyttelse av rettigheter i forbindelse med fødselen er omfattet av «graviditet». Det gjelder også den delen av mors permisjon som er begrunnet i hennes behov for restitusjon etter fødselen og barnets behov for omsorg fra mor den første tiden etter fødselen.

Amming er også «graviditet» i lovens forstand. Dette omfatter både faktisk amming og rettigheter som utløses på grunn av amming, som for eksempel rett til ammefri.

Graviditet omfatter også antatt og fremtidig graviditet.

Permisjon ved fødsel og adopsjon er permisjon som er forbeholdt hver av foreldrene etter folketrygdloven § 14-12 (mødre- og fedrekvoten).

Omsorgsoppgaver
Med omsorgsoppgaver menes omsorgsoppgaver for små barn utover permisjon ved fødsel og adopsjon (se over). Omsorgsoppgaver omfatter også nødvendig omsorg for større barn, gamle foreldre, samboer, ektefelle eller partner med omsorgsbehov.

Omsorgsoppgavene må være knyttet til personer i nær familie.

Etnisitet, religion og livssyn
Etnisitet omfatter blant annet nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk.

Religion referer her til personer som praktiserer eller følger en bestemt religion.

Livssyn refererer til etiske og filosofiske tilnærminger til livet som fører med seg noen bestemte verdier, menneskesyn og virkelighetsforståelser.

Funksjonsnedsettelse
Funksjonsnedsettelse er tap av eller skade på en kroppsdel eller i kroppens funksjoner.

Dette kan for eksempel dreie seg om nedsatt bevegelses-, syns- eller hørselsfunksjon, nedsatt kognitiv funksjon eller nedsatt intellektuell funksjon. Som funksjonsnedsettelse regnes også psykiske lidelser, allergi, overvekt og rusavhengighet.

Seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk
Seksuell orientering handler både om seksuell legning og om seksuell praksis, altså til hvilket kjønn en persons kjærlighet og seksualitet er rettet mot, enten det er personer av et annet kjønn eller av samme kjønn.

Kjønnsidentitet betyr en persons selvopplevde kjønn. Kjønnsidentitet trenger ikke å samsvare med personens biologiske kjønn.

Kjønnsuttrykk handler om hvordan en person uttrykker kjønn gjennom for eksempel oppførsel, klær, utseende og språk.

Diskrimineringsgrunnlagene kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk omfatter transpersoner og personer med variasjon i kroppslig kjønnsutvikling/interkjønnpersoner.

Diskrimineringsgrunnlagene kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk skiller seg fra de fleste andre diskrimineringsgrunnlagene, fordi de i stor utstrekning bygger på personenes subjektive opplevelser av seg selv. Det vil si at personen selv avgjør om vedkommende omfattes av vernet mot diskriminering eller ikke.

Alder
Forskjellsbehandling på grunn av alder må være saklig, nødvendig og forholdsmessig begrunnet. Når det gjelder aldersgrenser som følger av lov eller forskrift, regnes dette ikke som diskriminering.

Kombinasjoner av grunnlagene og sammensatt diskriminering
Sammensatt diskriminering er diskriminering som skjer basert på flere eller er en kombinasjon av flere diskrimineringsgrunnlag. En person kan for eksempel oppleve diskriming både på grunn av kjønn og på grunn av etnisitet, eller fordi kjønn og etnisitet virker inn på en situasjon samtidig.

Direkte og indirekte diskriminering

Diskriminering er når noen blir behandlet dårligere enn andre uten saklig grunn. Forskjellsbehandling er ikke ulovlig i seg selv, men den må være saklig, nødvendig og forholdsmessig begrunnet.

Direkte diskriminering er at en person blir behandlet dårligere enn andre på grunn av et av grunnlagene som er nevnt over.

Indirekte diskriminering er når tilsynelatende nøytrale handlinger, for eksempel generelle regler eller krav, gir negative konsekvenser for en eller flere personer på grunn av et av grunnlagene nevnt over.

Trakassering og seksuell trakassering

Trakassering er handlinger eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. Å la være å handle (unnlatelser) kan også være trakassering.

Eksempler på trakassering:

  • Handlinger og ytringer: Fysisk plaging, trusler, vold, krenkende rop, telefonsjikane, SMS, brev eller e-post med nedsettende innhold.
  • Unnlatelser (å la være å handle): Utfrysing eller andre former for sosial utstøting.

Seksuell trakassering er enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom.

Eksempler på seksuell trakassering:

  • Fysisk: Klåing, klemme seg inntil, kysse.
  • Verbal: Seksuelle hentydninger eller forslag, kommentarer om kropp eller utseende.
  • Ikke-verbal og uten fysisk kontakt: Nærgående blikk, kroppsbevegelser, blotting eller lignende.

Husk at en handling kan være trakassering eller seksuell trakassering, selv om det ikke var hensikten bak. Det holder at det er virkningen av handlingen.

Kjønnsbasert vold

Kjønnsbasert vold er vold som er rettet mot en kvinne fordi hun er kvinne, og vold som i uforholdsmessig stor grad rammer kvinner. Kjønnsbasert vold kan også ramme menn, gutter, transpersoner og interkjønnede personer som utfordrer stereotype oppfatninger eller roller knyttet til kjønn, eller personer som opplever vold på grunn av en persons kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.

Det er Likestillings- og diskrimineringsombudet som følger opp aktivitets- og redegjørelsesplikten. Blant annet kan Ombudet:

  • Be om å få se redegjørelser eller dokumentasjon på at myndigheten har jobbet med likestilling og diskriminering. 
  • Komme med råd og forslag til forbedringer.

Det finnes ingen sanksjonsmulighet for offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikter. 

Det aktive og forebyggende arbeidet med likestilling bør integreres i det ordinære arbeidet dere gjør, ved at dere i alle handlinger vurderer og tar hensyn til mulige konsekvenser for likestilling og risiko for diskriminering. Det kan for eksempel gjøres ved å oppdatere arbeidsprosesser eller rutiner, slik at dere blir minnet på å vurdere og iverksette tiltak for likestilling i det daglige arbeidet.

Dere skal jobbe med likestilling og diskriminering på grunn av kjønn, graviditet og permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, alder og kombinasjoner av disse forholdene.

Plikten til å jobbe med likestilling omfatter alle aktiviteter som er del av offentlige myndigheters virksomhet. Blant annet:

  • planlegging og styring
  • fysiske tjenester og tilbud
  • digitale tjenester og IKT
  • kommunikasjon og informasjon
  • medvirkning og råd
  • budsjett og økonomi
  • utredninger og tiltak
  • kontroll og tilsyn
  • vedtak

I tillegg skal offentlige myndigheter ha et særlig fokus på å forebygge trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold, og å motarbeide stereotypisering.

"Likestillingspolicy"

Offentlige myndigheter skal ha noen prinsipper, prosedyrer og standarder for arbeidet med likestilling og mot diskriminering. Disse kan enten ta form som en egen "likestillingspolicy" eller de kan inngå i andre styringsdokumenter (for eksempel en kommuneplan, regionalplan, langtidsplan eller virksomhetsplan).

Vi forvalter betydelige ressurser på vegne av det offentlige og har ansvar for tjenester som har stor innvirkning på samfunnet. I alt vårt arbeid jobber vi for å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunn av forhold som kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder og kombinasjoner av disse forholdene.

1) Vi jobber aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling, inkludering og mangfold og hindre diskriminering, stereotypisering, trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold på alle våre arbeidsområder.

  • Toppleder/direktørmøte skal orienteres om status for arbeidet og vurdere behov for nye eller endrede tiltak minst to ganger i året.
  • Alle underliggende enheter skal gjøre en årlig vurdering av behov og utfordringer, og iverksette tiltak på minst et av de områdene som er nevnt i policyen. Resultater av arbeidet og videre planer skal rapporteres på i forbindelse med årsrapporten.
  • Spørsmål om likestilling og diskriminering er inkludert i periodiske risikovurderinger.

2) Vi skal ha kunnskap om likestilling og risiko for diskriminering på alle områder vi jobber.

  • Forskning og statistikk skal så langt det er mulig vurdere forskjeller og utfordringer knyttet til kjønn, etnisitet, religion, alder, graviditet, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, alder og kombinasjoner av disse.
  • Det skal i alle brukermedvirkningsprosesser innhentes erfaringer og innspill fra ulike grupper i samfunnet.

3) Vi skal sikre høy bevissthet og kompetanse om likestilling og diskriminering og stereotypisering i hele vår virksomhet og i vår oppgaveportefølje. Ansatte, de som bruker våre tjenester, leverandører og samarbeidspartnere skal kjenne til våre målsettinger på likestillingsområdet.

  • Likestilling, diskriminering og stereotypisering skal være tema på minst to allmøter og et avdelingsmøte i året.
  • Vi stiller spørsmål om utfordringer i arbeidet med likestilling og mot diskriminering (både som arbeidsgiver og i arbeidet med tjenester) i dialogen med underliggende etater og virksomheter.

4) Tilfeller av diskriminering, trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold avdekkes og håndteres.

  • Diskriminering, trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold er inkludert i vårt avviks- og håndteringssystem, og i periodevise risikovurderinger.
16. februar 2021

Bufdir anbefaler en arbeidsmetode i fem trinn for å oppfylle lovens krav til aktivt arbeid for å fremme likestilling og hindre diskriminering. Trinnene i arbeidsmetoden er beskrevet i lovens forarbeider. 

 

Fig 1 offentlige myndigheter.png

Figur: 1) kartlegge og analysere, 2) sette mål, 3) lage en plan, 4) iverksette tiltak, og 5) evaluere arbeidet.

Første steg i arbeidet er å kartlegge og analysere status for likestilling. Aktuelle spørsmål kan være:

  • Hvilke grupper er det som har (enkel) tilgang til våre tilbud og tjenester?
  • Vet vi hvordan ulike grupper i befolkningen opplever møtet med oss?
  • Hvilke grupper har vi ikke kunnskap fra?
  • Hvem er det som mottar økonomisk støtte, tilskudd eller vedtak? Er det noen grupper som sjeldent søker eller mottar dette?
  • Har vi fokus på likestilling og (utilsiktet) diskriminering i alt vårt arbeid?

For å svare på spørsmålene kan dere for eksempel:

  • Gjennomgå tilgjengelig forskning og statistikk.
  • Iverksette forskning, kartlegginger eller brukerundersøkelser.
  • Invitere organisasjoner på likestillingsfeltet for å komme med innspill.
  • Gjennomgå arbeidsprosesser og rutiner.

Dette Notatskjema for kartlegging og analyse.docx kan være til hjelp når dere skal kartlegge og analysere. Her kan dere for eksempel notere relevante utfordringer og/eller fargelegge i rødt, gult eller grønt etter alvorlighetsgrad.

23. september 2021

Målene skal beskrive det virksomheten ønsker å oppnå og hvilke utfordringer den ønsker å gjøre noe med. Målene som settes bør være konkrete og målbare. Sist, men ikke minst bør dere forankre målene hos ledelsen og blant de ansatte.

Huskeliste:

  • Fastsett konkrete og målbare mål.
  • Målene må være godt forankret blant de ansatte og i ledelsen.
16. februar 2021

Virksomheten bør utarbeide en strategi eller plan for hvordan dere skal jobbe for å oppnå målene for likestilling. Dere trenger ikke gjøre alt på en gang, men velg gjerne ut noen områder som dere vil konsentrere dere om.

Huskeliste:

  • Lag en plan.
  • Sett frister for arbeidet.
  • Tydeliggjør ansvar og ledelsesforankring.
16. februar 2021
Neste steg er å formulere tiltak og gjøre det dere har planlagt. Tiltakene kan både handle om likestilling generelt, eller så kan dere ta utgangspunkt i et grunnlag eller et bestemt tema. 
 
Dere kan for eksempel: 

  • Legge inn krav eller minne hensyn til likestilling i arbeidsprosesser, rutiner eller lignende. 
  • Iverksette egne tiltak, satsinger eller prosjekter.  
  • Sørge for bevisstgjøring om likestillingsarbeidet blant ansatte og i ledelsen.
  • Framskaffe mer kunnskap.  

Huskeliste:

  • Pass på at tiltakene er så konkrete at dere kan måle om de har blitt gjennomført eller ikke.
  • Tiltakene bør henge sammen med de utfordringene dere identifiserte i steg 1. 
  • Både ansatte og ledere bør ha eierskap til tiltakene. 
  • Ikke alle tiltakene må iverksettes på en gang. Start med de største utfordringene.

Arbeidet med likestilling bør evalueres og resultatene vurderes. Her handler det om å kartlegge hvorvidt tiltakene faktisk ble gjennomført og om tiltakene førte til at målene ble nådd. Slik kan dere vurdere om dere vil avslutte, fortsette eller justere tiltakene i den neste perioden.

Aktuelle spørsmål

  • Er tiltakene dere vedtok iverksatt, eventuelt hvorfor ikke?
  • Gir tiltakene de resultatene dere håpet på, eventuelt hvorfor ikke?
  • Er det behov for andre (typer) tiltak
  • Hvordan fungerte prosessen?
16. februar 2021

Offentlige myndigheter har en plikt til å redegjøre for det aktive arbeidet for å fremme likestilling og hindre diskriminering.

Eksempelmal for redegjørelse

Malen viser hvilke elementer dere etter loven skal ha med i redegjørelsen og noen elementer dere bør og kan ha med for å jobbe godt med likestilling og mot diskriminering, inkludert en handlingsplan.

Bufdirs eksempelmal for likestillingsredegjørelse for offentlige myndigheter

Hva skal redegjørelsen inneholde?

I redegjørelsen skal dere beskrive minst fire momenter:

  • Hvilke prinsipper, prosedyrer og standarder dere har for likestilling ("likestillingspolicy").
  • Hva virksomheten gjør for å integrere hensynet til likestilling og ikke-diskriminering i sitt arbeid. Her skal dere redegjøre for hvordan virksomheten arbeider for å omsette prinsipper, prosedyrer og standarder for likestilling og ikke-diskriminering til handling.
  • Hvordan dere vurderer resultatene som er oppnådd.
  • Hvilke forventninger og planer dere har for arbeidet fremover.

Offentlige myndigheter har også en plikt til å redegjøre for likestillingsarbeidet som arbeidsgiver. Les mer om arbeidsgivers redegjørelsesplikt.

Vi forvalter betydelige ressurser på vegne av det offentlige og har ansvar for tjenester som har stor innvirkning på samfunnet. I alt vårt arbeid jobber vi for å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunn av forhold som kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder og kombinasjoner av disse forholdene.

1) Vi jobber aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling, inkludering og mangfold og hindre diskriminering, stereotypisering, trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold på alle våre arbeidsområder.

  • Toppleder/direktørmøte skal orienteres om status for arbeidet og vurdere behov for nye eller endrede tiltak minst to ganger i året.
  • Alle underliggende enheter skal gjøre en årlig vurdering av behov og utfordringer, og iverksette tiltak på minst et av de områdene som er nevnt i policyen. Resultater av arbeidet og videre planer skal rapporteres på i forbindelse med årsrapporten.
  • Spørsmål om likestilling og diskriminering er inkludert i periodiske risikovurderinger.

2) Vi skal ha kunnskap om likestilling og risiko for diskriminering på alle områder vi jobber.

  • Forskning og statistikk skal så langt det er mulig vurdere forskjeller og utfordringer knyttet til kjønn, etnisitet, religion, alder, graviditet, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, alder og kombinasjoner av disse.
  • Det skal i alle brukermedvirkningsprosesser innhentes erfaringer og innspill fra ulike grupper i samfunnet.

3) Vi skal sikre høy bevissthet og kompetanse om likestilling og diskriminering og stereotypisering i hele vår virksomhet og i vår oppgaveportefølje. Ansatte, de som bruker våre tjenester, leverandører og samarbeidspartnere skal kjenne til våre målsettinger på likestillingsområdet.

  • Likestilling, diskriminering og stereotypisering skal være tema på minst to allmøter og et avdelingsmøte i året.
  • Vi stiller spørsmål om utfordringer i arbeidet med likestilling og mot diskriminering (både som arbeidsgiver og i arbeidet med tjenester) i dialogen med underliggende etater og virksomheter.

4) Tilfeller av diskriminering, trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold avdekkes og håndteres.

  • Diskriminering, trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold er inkludert i vårt avviks- og håndteringssystem, og i periodevise risikovurderinger.

Hvor skal redegjørelsen publiseres?

Redegjørelsen skal gis i årsrapport, årsberetning eller et annet offentlig dokument (på nett eller ligenende). Hvis dere har en årsberetning/rapport og publiserer likestillingsrapporten på nett, må dere opplyse om det og hvor man kan finne den i årsberetningen/rapporten.

Bufdirs eksempelmal for likestillingsredegjørelse

Malen viser hvilke elementer dere etter loven skal ha med i redegjørelsen og noen elementer dere bør og kan ha med, inkludert en handlingsplan. Teksten er eksempler til inspirasjon for hvordan du kan redegjøre for tall og arbeidet for likestilling og ikke-diskriminering som offentlig myndighet. 

2. februar 2021
15. april 2021