Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Universelt utformet møte/konferanse

Universelt utformet møte/konferanse

Telefonkontakt eller e-post med informasjon om den fysiske tilgjengelighet på arrangementstedet er sjelden godt nok. Som arrangør bør du også foreta befaring av stedet.

Hvis du engasjerer en ekstern organisasjon eller et firma som teknisk arrangør, må kravene til tilgjengelighet spesifiseres og gjøres skriftlig.

Her følger en enkel sjekkliste som første trinn i vurderingen av om et sted er aktuelt som arrangementsted.

1. Atkomstmuligheter

  • Er beliggenhet god for å bruke offentlig transport?
  • Er det skilting som gjør at det er lett å finne fram?
  • Er det parkeringsplasser for bevegelseshemmede i nærheten av hovedinngangen?

2. Tilgjengelighet til bygningene

  • Er hovedinngangen trinnfri?
  • Har inngangsdøren en minimumsbredde på 90 cm?
  • Dersom inngangsdøren er glassdør – er glassflaten merket?
  • Hvis dørterskel, er denne maksimum 2,5 cm?
  • Er skiltingen tydelig og godt synlig - bokstavstørrelse, symboler, kontraster, logisk plassering og god belysning?

3. Tilgjengelighet inne i bygningene

  • Er det trinnfri atkomst til alle rom som skal brukes – inklusive handikaptoalett og spisested?
  • Er podium og talestol tilgjengelig og brukbar for rullestolbrukere?
  • Er det gode lysforhold og god solavskjerming?
  • Er det god akustikk og ingen sjenerende støy?
  • Er det god ventilasjon, uten tepper og allergifremkallende planter?

4. Teknisk utstyr

  • Har konferanse- og møterom nødvendig AV-utstyr, som prosjektor, pc, mikrofon osv.?
  • Har de samme rommene kommunikasjonsutstyr, som høytaleranlegg og teleslynge?
  • Kan konferansestedet leie inn nødvendig kommunikasjonsutstyr hvis de selv mangler dette? Teleslynger kan leies hos noen forhandlere av hørselstekniske hjelpemidler.
  • Noen tekniske hjelpemidler (f.eks. spesielle stoler) kan lånes fra Hjelpemiddelsentralen i hvert fylke.

5. Meny

  • Kan allergikere få alternativ meny?
  • Hvis buffet, er maten tydelig merket med innhold?

6. Sikkerhet

  • Er det rutiner for å ivareta sikkerheten ved brannvarsling og evakuering, med tanke på de som trenger assistanse for å komme seg ut?

7. Arrangement med overnatting

  • Har hotellet rom og bad med tilstrekkelig størrelse for rullestolbrukere?
  • Har hotellet rom for allergikere (uten tepper osv.)?
  • Har hotellet rom for synshemmede med førerhund?
  • Har hotellet rom for hørselshemmede hvor røykvarsler/brannalarm er koblet til vibrator/lys e.l.?
  • Får gjester med assistansebehov (bevegelseshemmede, syns- og hørselshemmede) rom som sikres rask varsling og evakuering dersom det oppstår brann?
  • Er rømningsveier godt nok merket for svaksynte og bevegelseshemmede?

Bestilling av tolker må gjøres i god tid.

Tegnspråktolker bør bestilles dersom en eller flere deltakerer har meldt inn dette behovet. Som arrangør må man regne med å betale for dette.

Tegnspråktolker og skrivetolker kan bestilles hos tolketjenesten gjennom NAV Hjelpemiddelsentral i det aktuelle fylket. Der får man også annen viktig informasjon om tolkearbeidet.

Det er viktig å bestille tolker tidlig i planleggingsfasen, selv om man ikke kjenner til det reelle behovet.

Program

Tilgjengeligheten påvirkes også av hvordan programmet legges opp.

  • En økt bør ikke vare lenger enn 60 minutter, og det bør være pauser mellom programpostene.
  • Det er viktig å holde tidsskjemaet. Mange legger planer etter det oppsatte programmet, for eksempel medisinering i forbindelse med bespisning eller avtaler om transport.
  • Sett av tid til forflytning i forbindelse med gruppearbeid, parallelsesjoner og måltider.

Invitasjon og påmelding

Innbydelser som sendes som e-post, må også kunne leses av personer med syns- og lesevansker. Alternativt kan det presenteres én grafisk og én tekstversjon.

Det anbefales å oppgi en tilgjengelighetsbeskrivelse for arrangementet. Beskriv forholdene i grove trekk, eventuelle begrensninger og valg som er gjort. Det er viktig å oppgi kontaktinformasjon hvor man kan få svar på spørsmål.

Dette er tilgjengelighetsbeskrivelsen for konferansen Universal Design Oslo, som Deltasenteret arrangerte i juni 2012. Dette er et eksempel på hvordan en tilgjengelighetsbeskrivelse kan settes opp og hva den kan inneholde.

Vi ønsker å gjøre programmet så tilgjengelig som mulig for alle deltakere. Hvis du har behov knyttet til en funksjonsnedsettelse og ikke kan finne informasjon relatert til dette under, vennligst kontakt oss så snart som mulig. 

Alle forespørsler under konferansen, inklusivt tekniske problemer, kan rettes til konferansens servicesenter/sekretariat  til venstre for registeringen.

Konferansested

  • Konferansestedet er tilgjengelig for rullestol.
  • Det er ikke mange heiser, så vi oppfordrer de som kan, å bruke trappene.  
  • Konferansen vil finne sted i røykfrie områder. Inngangspartiet til hotellet er røykfritt.
  • Konferanseregistreringen vil være i foajeen, rett etter hotellets hovedinngang.
  • Hotellet tilbyr vibrerende puter og visuelle alarmsystemer for hørselshemmede overnattingsgjester.
  • Det vil være en Topaz 19’’ CCTV forstørrer tilgjengelig i forberedelsesrommet for foredragsholdere.
  • Det vil høyst sannsynlig  være førerhunder tilstede på konferansen.
  • En guidet omvisning av konferanseområdet vil bli organisert søndag 11. juni klokken 17. Oppmøte ved Servicesenteret.

Ankomst

  • Konferansestedet er i Lillestrøm, 12 minutter fra Oslo Lufthavn Gardermoen og 11 minutter fra Oslo sentrum med tog.
  • Togene som stopper i Lillestrøm, er tilgjengelige for rullestoler.
  • Konferansestedet er ca. 300m fra Lillestrøm stasjon. Ruten er tilgjengelig for rullestol, og vil være skiltet.
  • Et parkeringshus med handicapparkering er rett ved konferansestedet (NB! parkeringsavgift).

Presentasjoner

  • Vi har gitt våre foredragsholdere veileder for tilgjengelige presentasjoner. Foredragsholderne er selv ansvarlige for innholdet i deres presentasjoner.
  • Møteleder vil sørge for at det oppsatte tidsskjemaet  blir holdt.
  • Alle abstrakter er publisert i programmet på nettsidene. Kontakt foredragsholderne direkte for å få presentasjonene elektronisk. E-postadresser til hver foredragsholder vil bli publisert på nettsiden vår.
  • Vertskap som representerer konferansearrangørene, vil være tilstede i alle parallell- og fellessessjoner.

Tolketjenester

Tale til tekst: Tale til tekst-tolking vil skje på alle parallell- og fellessessjoner.   Følgende vil ikke bli tolket:

  • Round tables
  • Befaringer
  • Workshop: «tittel»

International Sign Language (ISL): ISL-tolking vil skje på alle parallell- og fellessessjoner.

Annet: Vi tilstreber å tilby nok rom og lys for deltakeres private tolker. Vennligst kontakt oss hvis du har med deg privat tolk.

Nedsatt hørsel

Teleslynger eller alternative systemer vil være på alle sessjoner.   Følgende vil ikke ha slikt utstyr:

  • Round tables
  • Befaringer

Astma/allergi

Følgende konferanserom er teppefrie:

  • «Navn på rom»
  • «Navn på rom»

Følgende konferanserom har tepper:

  • «Navn på rom»
  • «Navn på rom»

Konferansedeltakere bes unngå parfymerte produkter.

Alle blomsterdekorasjoner vil være allergivennlige.

Menyvalg

Følgende dietter vil være tilgjengelige:

  • Cøliaki / Glutenintolleranse
  • Uten nøtter
  • Uten melk/laktose
  • Vegetariansk
  • Vegansk

Ta med menykortet ditt (utdelt under registreringen) til alle konferansemåltider for å informere serveringspersonellet om din diett.

Konferansemiddag 

Konferansemiddagen finner sted på hotellet.

Taler tolkes med tale-til-tekst.

Salen har tepper.

Menyvalgene over vil være tilgjengelige.

Mottakelse 

  • Dette er en stående mottakelse, uten organiserte sittegrupper. Et minimum antall stoler vil likevel være tilgjengelig.
  • Oslo rådhus er tilgjengelig for rullestol.  Kollektivtransport (tog)  benyttes til mottakelsen. Lillestøm stasjon er ca. 300 m fra hotellet. Oslo rådhus er ca. 600 m fra Nationaltheatret stasjon.   Deltakerkortet/registreringskortet for konferansen er gyldig som billett på toget mellom Lillestrøm og Nationaltheatret stasjon.
  • Taler tolkes med tale-til-tekst.

Befaring

Mandag 

Befaring av ferge, og tur på Oslofjorden:

  • Fergen ligger ved Rådhuskaien, ca. 600 m fra Nationaltheatret stasjon. En konferansevert vil guide gruppen.
  • Fergen er tilgjengelig for rullestol.
  • Befaringen vil avsluttes ca. 200 m fra Oslo rådhus før mottakelsen begynner.

Tirsdag 

Alternativ 1: Oslo sentrum, kollektivtransport. Denne befaringen er tilgjengelig for rullestoler.

Alternativ 2: Oslo City, bygninger og uteområder

  • Denne befaringen vil benytte buss. Bussen tar maksimalt 6 rullestoler.
  • Begge alternativene vil ha to daglige turer, en på morgenen og en etter lunsj.

Husk at alt som legges ut på internett, må etterfølge Forskrift om IKT.

Det er viktig å få vite hvor mange rullestolsbrukere (manuell og elektrisk) og blinde/svaksynte som kommer. Dette for å sikre gode plassforhold, og med tanke på eventuell evakuering. I påmeldingsskjemaet bør deltakere kunne gi viktig informasjon til arrangøren (avkryssingsbokser).

Det kan gjelde:

  • Har med ledsager
  • Har med førerhund
  • Bruker rullestol, manuell eller elektrisk
  • Trenger tegnspråktolk (eventuelt skrivetolk)
  • Trenger teleslynge
  • Trenger spesiell diett eller meny (vegetar, laktosefri, glutenfri, uten nøtter, fisk og skalldyr, etc.)
  • Andre allergier (parfyme, dyr, røyk, etc.)
  • Annet

Hensyn som bør tas ved evt. innkvartering:

  • Behov for allergirom og allergisengetøy (syntetisk dyne og pute)
  • Behov for rom som er tilrettelagt for rullestolsbrukere

Det er viktig å bekrefte påmeldinger og registreringer av innmeldte behov. Dersom deltakerens spesielle ønsker ikke kan imøtekommes, må vedkommende få klar tilbakemelding om dette.

Husk å bekrefte eller avbestille tolker hos NAV Hjelpemiddelsentral, tolketjenesten, etter registrert behov.

I de fleste forsamlinger vil det være en eller flere med funksjonsnedsettelser. Bevissthet om og tilrettelegging for enkelte personer vil som regel komme alle deltakerne til gode. Her følger noen råd om hva som kan gjøres for at flere tilhørere skal få et større utbytte av foredrag og innlegg.

Når du skal snakke til en forsamling:

  • Bruk mikrofon – også når det er relativt få deltakere – for noen kan være avhengige av teleslyngeanlegg eller FM-utstyr.
  • Snakk tydelig og ikke for fort. Vær spesielt oppmerksom når det brukes tolk.
  • Gjenta spørsmål som stilles av publikum som ikke har mikrofon.
  • Ha ansiktet vendt mot publikum.
  • Uttrykk deg slik at budskapet er lett å forstå når det tolkes, uten behov for forklaring eller bearbeidelse fra tolkens side.
  • Bilder, diagram og lignende som vises, bør beskrives muntlig.
  • Alt skriftlig bør leses opp, både fra lysbilder, tavle og flip-over, og det er viktig at du beskriver det du peker på. Unngå ord som "her", "der", "slik" og "sånn" uten å beskrive det nærmere.
  • Unngå å stå i motlys (eks. mot vindu). Gode lysforhold letter munnavlesing.
  • Referer muntlig innhold i videoer og filmsnutter hvis disse ikke er tekstet eller synstolket.
  • Avklar med foredragsholderne om enkeltpersoner får lov til å gjøre opptak av innleggene.

Utforming av presentasjoner

Alle presentasjoner bør være lettleste, lettforståelige og intuitive. Oppsettet skal være en hjelp til å forstå budskap. Følgende anbefales:

  • Minste skriftstørrelse i tekst bør være 24 punkt og i overskrift 32 punkt.
  • Bruk stilsett (innebygde overskrifter, lister og andre tekstformater).
  • Kursiv og understreking gir dårligere lesbarhet.
  • Bruk stor bokstav der det er rett skrivemåte, ikke i lange avsnitt
  • Skriv korte setninger og bruk punktmarkeringer; maks fire/fem pr. bilde/lysark.
  • Ha gode kontraster, for eksempel mørk tekst (sort, blå, grønn) på lys bakgrunn (hvit eller svakt farget). Negativ tekst (lys tekst på mørk bakgrunn) kan gi dårlig lesbarhet hvis streken er for tynn.
  • Skriv aldri tekst på mønstret bakgrunn, oppå bilder eller grafiske elementer. Det gir dårlig lesbarhet.
  • Grafiske elementer og bilder bør minst fylle halve bildet. Maks to grafiske elementer pr. bilde/lysark.
  • Lag presentasjoner som har god lesbarhet også når de skrives ut eller kopieres.
  • Ikke lag utskrifter med for mange lysark pr. side.
  • Velg effekter med forsiktighet og omhu.

Skrivetolker må ha manus og presentasjonene på forhånd for å bli kjent med innholdet, slik at tolkearbeidet forenkles. Det er en fordel om også tegnspråktolker har tilgang til presentasjonene før innlegg holdes.

Her er noen råd du kan sende til foredragsholderne i forkant av arrangementet:

I de fleste forsamlinger vil det være en eller flere med funksjonsnedsettelser. Bevissthet om og tilrettelegging for enkelte personer vil som regel komme alle deltakerne til gode. Her følger noen råd om hva som kan gjøres for at flere tilhørere skal få et større utbytte av foredrag og innlegg. Dette kan du sende til foredragsholderne i forkant av arrangementet.

Utforming av presentasjoner

Alle presentasjoner bør være lettleste, lettforståelige og intuitive. Oppsettet skal være en hjelp til å forstå budskaper. Følgende anbefales:

  • Minste skriftstørrelse i tekst bør være 24 punkt og i overskrift 32 punkt.
  • Bruk skrifttyper uten seriffer (Arial, Verdana, Helvetica).
  • Bruk stilsett (innebygde overskrifter, lister og andre tekstformater).
  • Blokkbokstaver, kursiv og understreking gir dårligere lesbarhet.
  • Skriv korte setninger og bruk punktmarkeringer; maks fire/fem pr. bilde/lysark.
  • Ha gode kontraster, for eksempel mørk tekst (sort, blå, grønn) på lys bakgrunn (hvit eller svakt farget). Negativ tekst (lys tekst på mørk bakgrunn) kan gi dårlig lesbarhet hvis streken er for tynn.
  • Skriv aldri tekst på mønstret bakgrunn, oppå bilder eller grafiske elementer. Det gir dårlig lesbarhet.
  • Grafiske elementer og bilder bør minst fylle halve bildet. Maks to grafiske elementer pr. bilde/lysark.
  • Lag presentasjoner som har god lesbarhet også når de skrives ut / kopieres. 
    Obs, - lag ikke utskrifter med for mange bilder/lysark pr. side.
  • Velg effekter med forsiktighet og omhu.

Skrivetolker må ha manus i forkant. Det er en fordel om også tegnspråktolker har tilgang til manuskriptet før innlegget holdes.

Å holde en presentasjon

  • Snakk tydelig og ikke for fort. Vær spesielt oppmerksom når det brukes tolk.
  • Ha ansiktet vendt mot publikum.
  • Benytt mikrofon – også når det er relativt få deltakere – for noen kan være avhengige av teleslyngeanlegg eller FM-utstyr.
  • Uttrykk deg slik at budskapet er lett å forstå når det tolkes, uten forklaring eller bearbeidelse fra tolkens side.
  • Ofte kan det være nødvendig å gjenta spørsmål som stilles av publikum.
  • Bilder, diagram og lignende som vises, bør beskrives muntlig.
  • Alt skriftlig bør leses opp, både fra lysbilder, tavle og flip-over, og det er viktig at du beskriver det du evt. peker på. Unngå ord som "her", "der", "slik" og "sånn" uten å beskrive det nærmere.
  • Vær oppmerksom på at gode lysforhold letter munnavlesing. Plasser deg i forhold til belysningen, og unngå å stå mot vindu (motlys).
  • Videoer som vises bør ideelt sett være tekstet. Innholdet bør også forklares/refereres muntlig.
  • Vil enkeltpersoner som måtte ha behov for det, få lov til å gjøre opptak av innlegget?

Parkering

Parkering

Sjekket

Merknader

Finnes det parkeringsplass(er) for bevegelseshemmede i nærheten av hovedinngang (maks 25 m?)

Har parkeringsplassen(e) for bevegelseshemmede (minimumsmålene, bredde 4,5 m og lengde 6,0 m)?

I parkeringshus er det viktig med reserverte parkeringsplasser for bevegelseshemmede, tilstrekkelig takhøyde og porthøyde, automatiske døråpnere, god allmennbelysning, trinnfri inn- og utgang, og ikke for bratte ramper (bakker).

Kollektivtrafikk

Kollektivtransport

Sjekket

Merknader

Er beliggenheten god i forhold til offentlig transport?

Ankomstvei

Ankomstvei til arrangementsted

Sjekket

Merknader

Er veien trinnfri?

Har veien jevnt og fast underlag?

Er veien bratt? (maksimum stigning på 1:15?)

Har veien god belysning?

Finnes det sammenhengende rekkverk, kantsteinrekke eller ledelinje helt frem til inngangsdør?

Er veien fri for hinder og utstikkende skilt?

Holdes veien fri for snø og er den strødd?

  • Har trapp trinnfritt alternativ? (For eksempel trinnfri ankomstvei, rampe, heis eller løfteplattform/trappeheis).
  • Er det oppmerksomhetsfelt forkant av trapp nede og et farefelt i forkant av trapp oppe? (Anbefales i hele trappens bredde, minimum 1,0 m).
  • Er forkant av trinnene (trappneser) merket i kontrast til trappen?
  • Holdes trapper og ramper fri for snø og er den strødd?
  • Er rampe minst 0,9 meter bred?Er rampen bratt (maksimum stigning på 1:15)?
  • Har ramper og trapper håndlist (rekkverk) på begge sider?
  • Er håndlist (rekkverk) godt synlig (kontrast til omgivelsene)?
  • Følger håndlist (rekkverk) hele trappe-/rampeløpet uavbrutt?
  • Begynner og slutter håndlist (rekkverk) 30 cm før og etter trapp eller rampe?

Skilting ute og inne

  • Finnes det skilt som informerer om hvor du er og veien videre?
  • Har skilt god belysning?
  • Er 1,4 m– 1,6 m høye skilt lesbare på 2 m avstand?
  • Er skilt plassert slik at det er mulig komme helt inntil for å lese?
  • Er bokstavstørrelsen på skilt minst 5 cm?
  • Brukes piktogram/symbol som alternativ til tekst?
  • Har tekst/piktogram/symbol god kontrast til skiltplate/bakgrunn?

Inngangsparti

  • Har inngangsparti god belysning?
  • Skiller inngangsparti/ inngangsdør eller karmer seg tydelig fra veggen
  • Har inngangsdøren automatisk åpning/lukking?
  • Kan døråpner/ringeklokke/kortleser nås fra sittende stilling?
  • Er det et flatt område foran inngangsdør (minstemål 1,5 m x 1,5 m)?
  • Er det oppmerksomhetsfelt foran inngangsdør? (kan for eksempel være en avskrapingsrist)
  • Er inngangsdør uten terskel, eventuelt maksimum 2,5 cm høy og skrådd eller avrundet?
  • Holdes inngangsparti fritt for snø og is?
  • Er det fritt for allergifremkallende eller duftsterke planter eller blomster?
  • Er inngangspartiet et røykfritt område?

Resepsjon

  • Er resepsjonen lett å finne?
  • Har skranken god belysning?
  • Er skranken eller deler av skranken nedsenket (0,8 m)?
  • Er det stol med armlener ved skranke?
  • Er det teleslynge, og er det merket med skilt at teleslynge finnes?
  • Dersom det er teleslynge – fungerer denne?
  • Er det fritt for allergifremkallende eller duftsterke planter/blomster?
  • Kan kølappautomat betjenes fra sittende stilling (0,9 - 1,1 m over gulv)?
Heiser

Heis

Sjekket

Merknader

Er det et oppmerksomhetsfelt i gulvet foran heisdør?(Anbefales i hele dørens bredde).

Har heisdør fri bredde på minst 90 cm?

Har heisdør kontrastfarge til vegg?

Er gulvbelegg sklisikkert?

Kan betjeningspanel/tilkallingsknapper i og utenfor heis nås fra sittende stilling (0,9m – 1,1 m over gulvet)?

Er betjeningspanel ved og i heis merket med store, tydelige tall og punktskrift eller relieff?

Er rekkverk i høyde 0,9 m?

Har heis god innvendig belysning?

Korridorer

Korridorer

Sjekket

Merknader

Er det trinnfrie kommunikasjonsveier?

Er gulvbelegg sklisikkert?

Er gulv teppefrie?

Har passsasjer tilstrekkelig bredde for rullestolbrukere?

Er innredning/utstyr plassert utenfor gåområdet?

Er det snuareal for rullestol (fri gulvplass) med diameter på minst 1,5m?

Har gulv, vegger og dører kontraster som gjør det lett å orientere seg og finne frem?

Er det stol med armlener i lange korridorer?

Er belysningen god?

Er vinduer utstyrt med solskjerming?

Er det ledelinjer som fører fram til møterom?

Er det fritt for allergifremkallende eller duftsterke planter/blomster?

Møterom og innredning

Møterom og innredning

Sjekket

Merknader

Er det trinnfri atkomst fra inngang til møterom?

Er gulvbelegg sklisikkert?

Er gulv teppefrie?

Er nivåforskjeller i gulv (trinn) markert?

Har passasjer tilstrekkelig bredde for rullestolbrukere?

Er innredning/utstyr plassert utenfor gåområdet?

Er belysningen god?

Er glassvegger og andre utsatte områder som innebærer kollisjonsfare (søyler, utspring, nivåforskjeller), tydelig merket?
Glassvegg bør merkes 0,9m og1,5m over gulv.

Er vinduer utstyrt med solskjerming?

Har fast innredning og utstyr kontrastfarger i forhold til omgivelser?

Er det god akustikk (lite etterklang)?

Finnes det noen stoler med armlener?

Er det fritt for allergifremkallende eller duftsterke planter/blomster?

Talerstol

Talerstol

Sjekket

Merknader

Er det trinnfri atkomst til talerstol?

Kan talerstol brukes av både stående og sittende personer?

Er det god belysning på den som snakker?

Teknisk utstyr

Teknisk utstyr

Sjekket

Merknader

Er det teleslynge eller IR- anlegg (lydoverføring via infrarødt lys)?

Dersom det er teleslynge, er det merket med skilt at teleslyngeanlegg finnes?

Hvis det ikke er installert teleslynge, er bærbart teleslyngeanlegg tilgjengelig?

Finnes det høyttaleranlegg?

Er det mikrofon for alle som skal snakke?

Er brukerveiledning om teknisk utstyr lett tilgjengelig og enkel å forstå for de som skal benytte lokalet?

Er det tilgang på strømuttak for skrivetolker (PC) der de skal sitte?

Garderobe

Garderobe

 Sjekket

Merknader 

Er det trinnfri atkomst til garderobe?

 

 

Har selvbetjent garderobe opphengingsmulighetene i to høyder (sitte- og ståhøyde)?

 

 

Kan speil brukes i sittende og stående stilling?

 

 

Er det snuareal for rullestol (fri gulvplass) med diameter på minst 1,5 m?  

 

 

 

Toalett

Toalett

 Sjekket

Merknader 

Er det et handikaptoalett som er åpent (ikke avstengt)?

 

 

Er handikaptoalettet i rimelig nærhet til møterom?

 

 

Er strekningen fra møterom til handikaptoalett trinnfri?

 

 

Er handikaptoalett tydelig skiltet og merket med symbol?

 

 

Er det snuareal for rullestol (fri gulvplass) med diameter på minst 1,5m foran toalett?
Er det minst 0,9m fri gulvplass på hver side av toalett, og frie passasjebredder på minst 0,9m?

 

 

Er det bøyle på innsiden av dør?

 

 

Er det nedfellbare armstøtter på begge sider av toalettskålen?

 

 

Kan man komme inn under servant med knærne fra rullestol?

 

 

Er det kontrastfarge mellom wc/servant og vegg?

 

 

Er det god belysning?

 

 

 

 

Sikkerhet ved rømning

 Sjekket

Merknader 

Er nødutganger tydelig merket?

 

 

Kan bevegelseshemmede benytte nødutganger?

 

 

Er det rutiner for varsling av brann som tar hensyn til at det kan være personer med syn-, hørsel- eller bevegelseshemning i bygningen?

 

 

Er det utarbeidet planer for evakuering av personer med funksjonsnedsettelser (syn-, hørsel- eller bevegelseshemning)?

 

 

 

 

Servering

SjekketMerknader
Kan matallergikere få alternativ meny?  
Er rettene på buffèt merket med innhold?  

Vanligste matallergier: nøtter, gluten, laktose, fisk/skalldyr, egg. NB! Vegetarianere.

  • Har hotellet rom og bad med tilstrekkelig størrelse for rullestolbrukere
  • Har hotellet rom for allergikere (røykfritt, uten tepper osv.)?
  • Har hotellet rom for synshemmede med førerhund?
  • Er rømningsveier godt nok merket for svaksynte og bevegelseshemmede?
  • Har hotellet rom for hørselshemmede hvor røykvarslere og telefon er koblet til vibrator?
Parkering

Parkering

Sjekket

Merknader

Finnes det parkeringsplass(er) for bevegelseshemmede i nærheten av hovedinngang (maks 25 m?)

Har parkeringsplassen(e) for bevegelseshemmede (minimumsmålene, bredde 4,5 m og lengde 6,0 m)?

I parkeringshus er det viktig med reserverte parkeringsplasser for bevegelseshemmede, tilstrekkelig takhøyde og porthøyde, automatiske døråpnere, god allmennbelysning, trinnfri inn- og utgang, og ikke for bratte ramper (bakker).

Ankomstvei

Ankomstvei til arrangementsted

Sjekket

Merknader

Er veien trinnfri?

Har veien jevnt og fast underlag?

Er veien bratt? (maksimum stigning på 1:15?)

Har veien god belysning?

Finnes det sammenhengende rekkverk, kantsteinrekke eller ledelinje helt frem til inngangsdør?

Er veien fri for hinder og utstikkende skilt?

Holdes veien fri for snø og er den strødd?

Trapper, ramper og håndlist (rekkverk)

Trapper, ramper og håndlist (rekkverk)

Sjekket

Merknader

Har trapp trinnfritt alternativ? (For eksempel trinnfri ankomstvei, rampe, heis eller løfteplattform/trappeheis).

Er det oppmerksomhetsfelt i forkant av trapp nede og et farefelt i forkant av trapp oppe? (Anbefales i hele trappens bredde, minimum 1,0 m).

Er forkant av trinnene (trappneser) merket i kontrast til trappen?

Holdes trapper og ramper fri for snø og er den strødd?

Er rampe minst 0,9 meter bred?

Er rampen bratt (maksimum stigning på 1:15)?

Har ramper og trapper håndlist (rekkverk) på begge sider?

Er håndlist (rekkverk) godt synlig (kontrast til omgivelsene)?

Følger håndlist (rekkverk) hele trappe-/rampeløpet uavbrutt?

Begynner og slutter håndlist (rekkverk) 30 cm før og etter trapp eller rampe?

Skilting ute og inne

Skilting

Sjekket

Merknader

Finnes det skilt som informerer om hvor du er og veien videre?

Har skilt god belysning?

Er 1,4 m– 1,6 m høye skilt lesbare på 2 m avstand?

Er skilt plassert slik at det er mulig komme helt inntil for å lese?

Er bokstavstørrelsen på skilt minst 5 cm?

Brukes piktogram/symbol som alternativ til tekst?

Har tekst/piktogram/symbol god kontrast til skiltplate/bakgrunn?

Inngangsparti

Inngangsparti

Sjekket

Merknader

Har inngangsparti god belysning?

Skiller inngangsparti/ inngangsdør eller karmer seg tydelig fra veggen?

Har inngangsdøren automatisk åpning/lukking?

Kan døråpner/ringeklokke/kortleser nås fra sittende stilling?

Er det et flatt område foran inngangsdør (minstemål 1,5 m x 1,5 m)?

Er det oppmerksomhetsfelt foran inngangsdør?(kan f.eks. være en avskrapingsrist)

Er inngangsdør uten terskel, evt maksimum 2,5 cm høy og skrådd eller avrundet?

Holdes inngangsparti fritt for snø og is?

Er det fritt for allergifremkallende eller duftsterke planter/blomster?

Er inngangspartiet et røykfritt område?

Resepsjon

Resepsjon

Sjekket

Merknader

Er resepsjonen lett å finne?

Har skranken god belysning?

Er skranken eller deler av skranken nedsenket (0,8 m)?

Er det stol med armlener ved skranke?

Er det teleslynge, og er det merket med skilt at teleslynge finnes?

Dersom det er teleslynge – fungerer denne?

Er det fritt for allergifremkallende eller duftsterke planter/blomster?

Kan kølappautomat betjenes fra sittende stilling (0,9 - 1,1 m over gulv)?

Heiser

Heis

Sjekket

Merknader

Er det et oppmerksomhetsfelt i gulvet foran heisdør?(Anbefales i hele dørens bredde).

Har heisdør fri bredde på minst 90 cm?

Har heisdør kontrastfarge til vegg?

Er gulvbelegg sklisikkert?

Kan betjeningspanel/tilkallingsknapper i og utenfor heis nås fra sittende stilling (0,9m – 1,1 m over gulvet)?

Er betjeningspanel ved og i heis merket med store, tydelige tall og punktskrift eller relieff?

Er rekkverk i høyde 0,9 m?

Har heis god innvendig belysning?

Korridorer

Korridorer

Sjekket

Merknader

Er det trinnfrie kommunikasjonsveier?

Er gulvbelegg sklisikkert?

Er gulv teppefrie?

Har passsasjer tilstrekkelig bredde for rullestolbrukere?

Er innredning/utstyr plassert utenfor gåområdet?

Er det snuareal for rullestol (fri gulvplass) med diameter på minst 1,5m?

Har gulv, vegger og dører kontraster som gjør det lett å orientere seg og finne frem?

Er det stol med armlener i lange korridorer?

Er belysningen god?

Er vinduer utstyrt med solskjerming?

Er det ledelinjer som fører fram til møterom?

Er det fritt for allergifremkallende eller duftsterke planter/blomster?

Dører

Dører

Sjekket

Merknader

Er dører uten terskler? (Terskler må ikke være høyere enn 2,5 cm og skal skrås eller avrundes)

Har dører fri bredde på minst 90 cm?

Dersom dører ikke har terskler, finnes det markeringer i gulv som signaliserer overgangen til nytt rom?

Kan automatiske døråpnere eller kortlesere nås fra sittende stilling (0,8 – 1,1 m over gulv)?

Har automatiske døråpnere eller kortlesere kontrastfarge i forhold til bakgrunn?

Er store glassfelt i dører tydelig merket? (Merkes i to høyder 0,9m og 1,5m over gulv).

Har dører eller dørkarmer kontrastfarger?

Møterom og innredning

Møterom og innredning

Sjekket

Merknader

Er det trinnfri atkomst fra inngang til møterom?

Er gulvbelegg sklisikkert?

Er gulv teppefrie?

Er nivåforskjeller i gulv (trinn) markert?

Har passasjer tilstrekkelig bredde for rullestolbrukere?

Er innredning/utstyr plassert utenfor gåområdet?

Er belysningen god?

Er glassvegger og andre utsatte områder som innebærer kollisjonsfare (søyler, utspring, nivåforskjeller), tydelig merket?
Glassvegg bør merkes 0,9m og1,5m over gulv.

Er vinduer utstyrt med solskjerming?

Har fast innredning og utstyr kontrastfarger i forhold til omgivelser?

Er det god akustikk (lite etterklang)?

Finnes det noen stoler med armlener?

Er det fritt for allergifremkallende eller duftsterke planter/blomster?

Talerstol

Talerstol

Sjekket

Merknader

Er det trinnfri atkomst til talerstol?

Kan talerstol brukes av både stående og sittende personer?

Er det god belysning på den som snakker?

Garderobe

Garderobe

Sjekket

Merknader

Er det trinnfri atkomst til garderobe?

Har selvbetjent garderobe opphengingsmulighetene i to høyder (sitte- og ståhøyde)?

Kan speil brukes i sittende og stående stilling?

Er det snuareal for rullestol (fri gulvplass) med diameter på minst 1,5 m?

Toalett

Toalett

Sjekket

Merknader

Er det et handikaptoalett som er åpent (ikke avstengt)?

Er handikaptoalettet i rimelig nærhet til møterom?

Er strekningen fra møterom til handikaptoalett trinnfri?

Er handikaptoalett tydelig skiltet og merket med symbol?

Er det snuareal for rullestol (fri gulvplass) med diameter på minst 1,5m foran toalett?
Er det minst 0,9m fri gulvplass på hver side av toalett, og frie passasjebredder på minst 0,9m?

Er det bøyle på innsiden av dør?

Er det nedfellbare armstøtter på begge sider av toalettskålen?

Kan man komme inn under servant med knærne fra rullestol?

Er det kontrastfarge mellom wc/servant og vegg?

Er det god belysning?

Sikkerhet

Sikkerhet ved rømning

Sjekket

Merknader

Er nødutganger tydelig merket?

Kan bevegelseshemmede benytte nødutganger?

Er det rutiner for varsling av brann som tar hensyn til at det kan være personer med syn-, hørsel- eller bevegelseshemning i bygningen?

Er det utarbeidet planer for evakuering av personer med funksjonsnedsettelser (syn-, hørsel- eller bevegelseshemning)?

Servering

Servering

SjekketMerknader
Kan matallergikere få alternativ meny?
Er rettene på buffèt merket med innhold?

Vanligste matallergier: nøtter, gluten, laktose, fisk/skalldyr, egg.
NB! Vegetarianere.

Overnatting

Arrangement med overnatting

SjekketMerknader
Har hotellet rom og bad med tilstrekkelig størrelse for rullestolbrukere?
Har hotellet rom for allergikere (røykfritt, uten tepper osv.)?
Har hotellet rom for synshemmede med førerhund?
Er rømningsveier godt nok merket for svaksynte og bevegelseshemmede?
Har hotellet rom for hørselshemmede hvor røykvarslere og telefon er koblet til vibrator?

Sist faglig oppdatert 12. oktober 2015

Selv om mye har vært tenkt på i planleggingen, kan det i løpet av arrangementet oppstå uforutsette situasjoner som må håndteres. Da gjelder det å vise fleksibilitet og kreativitet.

Det er lurt å ha utvalgte personer med "vertskapsfunksjon", som er klare til å håndtere smått og stort som måtte oppstå i løpet av arrangementet. Noe kan ivaretas av personalet på arrangementstedet, for eksempel assistanse ved måltider. Dette må avklares på forhånd.

Det kan lønne seg å ha en tekniker lett tilgjengelig, som raskt kan løse eventuelle tekniske problemer.

Det bør lages en kjøreplan for arrangementsdagen, med oppgaver og ansvarsfordeling. Dette kan være:

  • Sjekk den fysiske tilgjengeligheten til og i lokalene: Er det frie passasjer uten hindringer? Feste/teipe løse ledninger og kabler
  • Det bør reserveres plasser rundt i lokalet for rullestolbrukere (ikke alle i én rad fremst for eksempel)
  • Tolker og deltakere med nedsatt syn og hørsel bør ha reserverte plasser foran i lokalet, nær den/de som snakker
  • Skrivetolker må ha strømuttak til utstyr
  • Praktisk informasjon om program, romfasiliteter, toalett og nødutganger bør formidles muntlig i begynnelsen av arrangementet
  • Skriftlig informasjon som er samlet i konferansemappen må også være i elektronisk versjon
  • Ha rutiner for varsling og evakuering ved for eksempel brann:
    • Vær spesielt oppmerksom på deltakere med nedsatt hørsel, syn og/eller forflytningsevne som kan trenge assistanse
    • Ved overnatting må resepsjonen vite hvilke rom personer med nedsatt funksjonsevne har
    • Personer med nedsatt funksjonsevne bør ha rom i nærheten av resepsjonen, og en enkel rømningsvei
  • Spesiell mat som er bestilt, må merkes tydelig så rette vedkommende får den
  • Rettene på buffét må være tydelig merket med innhold med tanke på allergier
Sist faglig oppdatert 12. oktober 2015

Et godt etterarbeid kan gjøre neste arrangement enda bedre.

Vi anbefaler å gjøre en elektronisk evaluering. Denne bør dekke faglig innhold, organisering, tilrettelegging og tilgjengelighet. Både deltakere, ledsagere og arrangører bør evaluere arrangementet.

Det kan også være nyttig å lage et erfaringsdokument til senere bruk. Dette kan danne grunnlag for kravspesifikasjon ved nye bestillinger og innhenting av anbud til tekniske konferansearrangører.

Etter hver konferanse bør det gis skriftlig tilbakemelding til arrangørstedet med tanke på forbedringer ved senere arrangement.

Materiell som sendes ut i etterkant av arrangementer bør være i elektronisk format. Pass på at det er universelt utformet.

Sist faglig oppdatert 12. oktober 2015