I forbindelse med at Haagkonvensjonen 1996 trådte i kraft i Norge 1. juli 2016, ble barnevernsloven endret. Dette innebar blant annet endring i barnevernloven § 1-2, som omhandler norske myndigheters jurisdiksjon til å fatte vedtak for barn etter barnevernloven.
Ifølge Haagkonvensjonen 1996 har landet der barnet har vanlig bosted jurisdiksjon til å treffe beskyttelsestiltak for barnet. For barn som ansees å ha vanlig bosted i Norge er det anledning til å fatte vedtak etter barnevernsloven §§ 4-12 og 4-24, selv når barnet oppholder seg i et annet land. Dette kan være aktuelt i saker der begjæring om tiltak er sendt fylkesnemnda, men hvor barnet og familien forlater Norge før fylkesnemnda har truffet vedtak i saken.
For barn som har vanlig bosted i et annet land, men oppholder seg i Norge, har norske myndigheter anledning til å treffe vedtak i akuttsaker etter barnevernsloven §§ 4-4, 4-6, 4-7, 4-9, 4-10, 4-11, 4-25, 4-26 og 4-29 for akuttbeskyttelse av barnet. Et vedtak for et barn som har vanlig bosted i et annet land, vil bortfalle straks myndighetene i det land barnet har vanlig bosted, har truffet de tiltak situasjonen krever. Barn som er flyktninger, eller internt fordrevne, eller som har et bosted som ikke lar seg fastsette, anses å ha vanlig bosted i Norge, jf. barnevernloven § 1-2 første ledd annen setning, og alle barnevernlovens regler kan da gjøres gjeldende.
For barn som har tilknytning til flere land, vil det i vurderingen av hvilke tiltak som kan iverksettes kunne oppstå spørsmål om hvor barnet ansees å ha vanlig bosted. Begrepet vanlig bosted er ikke definert i Haagkonvensjonen 1996, så det må foretas en konkret vurdering i hver enkelt sak. Ett utgangspunkt er å se hvor sentrum for barnets livsinteresser er, i tillegg vil det være relevant å se hvor barnet faktisk bor til vanlig. Det vil også stilles et krav om en viss lengde på tiden man har oppholdt seg i et land. Det medfører at ikke ethvert midlertidig opphold fører til at personen får vanlig bosted der.
I saker hvor barneverntjenesten er bekymret for et barn, og barnet og familien har en pågående utlendingssak, eller barneverntjenesten er i tvil om familiens oppholdstatus, skal barneverntjenesten så tidlig som mulig i undersøkelsessaken ta kontakt med utlendingsmyndighetene. Se mer om dette i punkt 2.7.4.
Barnevernssaker som omhandler barn med utenlandsk statsborgerskap, eller med en tilknytning til andre land, kan være utfordrende for barneverntjenesten. Spesielt kartlegging av nettverk og familie i utlandet kan være krevende. Departementet har gitt egne retningslinjer for barneverntjenestens behandling av barnevernssaker der barn har tilknytning til andre land, rundskriv Q-42/2015. Haagkonvensjonen 1996 er et viktig verktøy i slike saker, og sentralmyndigheten for konvensjonen vil kunne bistå kommunalt barnevern slike saker.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet er norsk sentralmyndighet for konvensjonen. Sentralmyndigheten har en nøkkelrolle i barnevernssaker hvor konvensjonen kommer til anvendelse, og skal blant annet samarbeide med andre sentralmyndigheter og bistå i å veilede norske myndigheter om anvendelse av konvensjonen.
Sentralmyndigheten for Haagkonvensjonen 1996 vil
- videreformidle og bistå norske myndigheter ved anmodninger fra utenlandske myndigheter
- bistå norske myndigheter ved anmodninger til utlandet
- bistå den kommunale barneverntjenesten i dialogen med utenlandske myndigheter
- bistå norske myndigheter ved anmodning til utenlandske myndigheter om informasjon om et barn som oppholder seg i utlandet
- bistå i saker om plassering av barn over landegrenser
- bistå i saker om overføring av jurisdiksjon
- bistå med anmodning til et annet land om anerkjennelse og fullbyrdelse av et vedtak om omsorgsovertakelse