Barn kan oppleve sterke og kaotiske følelser når de flyttes hjemmefra. Det å bli tatt bort fra familien sin og skulle bo i et beredskapshjem, fosterhjem eller på en institusjon sammen med fremmede mennesker, kan føles skremmende. Det kan føles som et sjokk å bryte med alt som er kjent, trygt og forutsigbart. Det kan være en lettelse å komme til et trygt sted, samtidig som det nye stedet ofte ikke svarer til barnets forventninger.
Mange barn føler en ambivalens. Det føles godt å komme bort fra noe vondt, samtidig som de føler at de har sviktet familien. Barna kan føle på skyld, skam, tap, savn, ensomhet og sorg. Vanlige reaksjoner hos barnet er frykt, sinne, søvnvansker, sterke minner, tristhet, selvbebreidelse, utfordrende adferd og konsentrasjonsvansker. Barnet kan i denne fasen være i en akutt krise. Barnets psykiske helse må vurderes løpende.
I en akuttfase har barnet stort behov for hjelp til å håndtere den krevende følelsesmessige situasjonen hun eller han er i. Kunnskap om reaksjoner på vold og kompetanse i traumebevisst omsorg, er nødvendig. Å anerkjenne barnets følelser, som for eksempel sorg og savn, kan ha en lindrende effekt.
Å skille mellom foreldrenes handlinger og egenskaper, er viktig. Opplever barnet at det støttes gjennom at foreldrene snakkes ned, kan dette virke mot sin hensikt. Barnets dårlige samvittighet kan øke og barnet kan få et behov for å forsvare sine foreldre.
Barnet kan trenge hjelp til å forstå og håndtere motsetningsfylte følelser, som for eksempel sinne og kjærlighet. Barnet kan være glad i, og savne, personer som har stått bak krenkelser. Å forberede barnet på følelser og reaksjoner som kan komme, er en god hjelp til å håndtere disse. Trygge og forutsigbare rammer – inkludert informasjon om hva som kommer til å skje i den nærmeste framtiden, har også stor betydning for om barnet opplever ro og trygghet.
Barnevernstjenesten bør ha et godt samarbeid med barne- og ungdomspsykiatrien (BUP), for å møte barns behov både i en akuttfase (krisehåndtering og stabilisering) og over lengre tid (stabilisering og bearbeiding gjennom behandling).
Det må vurderes hvorvidt en langsiktig behandling skal settes i gang hvis barnet er midlertidig plassert. Det bør også kartlegges hvilken psykososial hjelp som kan være nødvendig i en akuttfase. Tidlig traumearbeid (stabilisering) kan hjelpe barnet til å håndtere påtrengende minner og smerte. Dette kan også hjelpe barnet ut av en akutt krise, slik at funksjonsnivået bedres.
Når barnet flytter blir det også avskåret fra sitt daglige liv. Hvis barnet ikke får være med venner og holde på med aktiviteter, øker faren for at barnet opplever situasjonen som vanskelig og følelsesmessig krevende. Å legge til rette for en mest mulig normal tilværelse helt fra starten, inkludert sosialt fellesskap og meningsfylte aktiviteter, er derfor et overordnet hensyn.
Barnet bør så langt det går få gå på skolen, delta på sosiale aktiviteter med jevnaldrende og ha kontakt med venner. Det er viktig for at flyttingen skal ivareta barnets behov for sosial og kognitiv utvikling. Hvis barnet har familiemedlemmer, venner og/eller kjæreste som ikke utgjør en trussel, kan kontakt med disse gi barnet både trøst og støtte.
Dersom barnet ønsker kontakt med personer som er kjent for barnets biologiske familie, må det imidlertid vurderes hvorvidt det er fare for at vedkommende kan utsettes for press med hensyn til å røpe hvor barnet befinner seg. I enkelte tilfeller kan det være aktuelt med kontakt under forutsetning av at barnets oppholdssted ikke røpes.
Det psykososiale arbeidet med barnet, samt kontakt med familien, må være en viktig del av barnevernstjenestens omsorgsplan for barnet. Det er også naturlig at behovet for oppfølging på dette området tas opp i en individuell plan.