Barn som har begått har ofte flyttet mange ganger. Særlige sårbare faser er overgangene fra et bosted til et annet.
Allerede under institusjonsoppholdet må institusjonen, nettverket og andre involverte instanser samarbeide om å skape et godt liv for barnet, hindre nye plasseringer og sikre barnet god støtte fra det lokale hjelpeapparatet i etterkant av oppholdet. Det er viktig at de ulike relevante tjenestene jobber sammen for å planlegge oppfølgingen av barnet etter at barnet flytter fra institusjonen. Samarbeidsverktøy som individuell plan er spesielt hensiktsmessig i denne perioden. Plan for hvordan barnet skal følges opp må være ferdig når barnet er ferdig med institusjonsoppholdet.
Barnet kan ha behov for støtte og målrettet arbeid i en periode etter at institusjonsoppholdet er avsluttet. Den ansvarlige institusjonen må legge til rette for å ivareta barnets behov med tanke på helse, sosial atferd, og utdanning. Det er også viktig å bidra til å styrke familiens evne til å støtte barnet og forhindre ny plassering.
De tre siste månedene av institusjonsoppholdet og fire måneder etter utflytting er en overgangsfase som tjenestene må jobbe spesielt med. Planleggingen av overgangen må starte med en gang det er klart at barnet skal flytte fra institusjonen. Det er viktig at de ulike relevante tjenestene jobber sammen for å planlegge oppfølgingen. Samarbeidsverktøy som individuell plan er spesielt hensiktsmessig i denne perioden. Plan for hvordan barnet skal følges opp må være ferdig når barnet er ferdig med institusjonsoppholdet.