I første omgang bør arbeidsgiver sette seg sammen med de ansatte og undersøke hvilke utfordringer dere har på arbeidsplassen. Av personvernhensyn skal dere ikke telle eller hente inn personlig informasjon om andre forhold enn kjønn.
Dere kan for eksempel undersøke:
Fysiske forhold på arbeidsplassen - Er klær, maskiner, terskler, toaletter, IKT osv. tilpasset et mangfold av ansatte?
Organisering av arbeidet - Kan arbeidstid, sted eller oppgaver være til hinder for en likestilt arbeidsplass?
Rutiner, avtaler krav og varslingssystemer - Er varslingssystemer, rutiner og avtaler kjent blant alle ansatte?
Statistikk over kvinner og menn - Det kan handle om lønn, deltid, midlertidig, uttak avforeldrepermisjon og fravær på grunn av syke barn.
Holdninger, sjargong og kultur på arbeidsplassen - Er den noen som kan føle seg mindre velkommen? Hvilke holdninger og vaner kan hindre like muligheter til karriereutvikling?
Dere bør ikke kartlegge andre forhold enn kjønn (kvinner og menn) blant de ansatte på personnivå. Flere av de forholdene dere jobber med i likestillingsarbeidet er sensitive eller personlige opplysninger som ansatte eller søkere av ulike årsaker ikke vil eller må fortelle om til arbeidsgiver, kollegaer eller for eksempel kunder.
Vi anbefaler ikke å hente inn opplysninger om ansattes etnisitet, religion, funksjonsnedsettelse, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller seksuelle orientering. Dette regnes som svært personsensitive opplysninger etter personopplysningsloven. Det er en smal adgang til å innhente slike opplysninger etter samtykke, men det er strenge krav til risikovurdering, konsekvensvurdering og informasjonssikkerhet.
Arbeidsgiver har også, med noen unntak, forbud mot å innhente informasjon om søkers graviditet, adopsjon eller planer om å få barn, etnisitet, religion eller livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuelle orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk
Bufdir har vært i kontakt med Datatilsynet om disse problemstillingene.