Er du adoptert og trenger noen å snakke med?
Hvem kan du snakke med?
Du kan snakke med erfarne familieterapeuter som har god kunnskap om ulike utfordringer adopterte kan møte. Terapeutene har taushetsplikt.
Hva kan du få?
Du kan få inntil 8 samtaler digitalt. Fysiske møter er mulig i Oslo og Askim.
Samtalene gjennomføres med ca. 14 dagers mellomrom.
Du kan få samtalestøtten i tillegg til eventuell annen oppfølging i det ordinære hjelpeapparatet (for eksempel lege eller psykolog). Tilbudet er ikke å regne som behandling eller helsehjelp, da terapeutene våre ikke utreder, stiller diagnoser eller gjør medisinske vurderinger.
Slik ser løpet for samtalestøtte ut
Avklaring (1–2 timer): Du har 1 eller 2 avklaringssamtaler, avhengig av dine behov. Her blir du kjent med terapeuten og får fortelle din adopsjonshistorie. Du får informasjon om rammene for tilbudet, og dere avklarer dine behov for hjelp.
Temaer som er relevante for deg (3–5 timer): I disse samtalene snakker dere om temaer som er relevante for deg her og nå. Sammen med terapeuten avklarer du eventuelt behov for bistand fra andre hjelpeinstanser.
Avslutning (1–2 timer): Her snakker dere om hvordan de siste timene skal brukes, og dere evaluerer samtaleløpet.
Eventuelle ekstra timer (1–3 timer): Hvis det fremkommer informasjon underveis i samtalene, kan det gis inntil 3 ekstra samtaler som et unntak. Dette avklarer du med terapeuten.
Oppfølging: Hvis du har behov for en oppfølgingssamtale etter at samtalene er gjennomført, kan du kontakte Bufetat. Du kan da få muligheten til en oppfølgingssamtale 3–6 måneder etter at samtalene er gjennomført.
Hvem kan få tilbudet?
Både du som er adoptert fra utlandet og fra Norge kan få samtaletilbudet.
Du må være over 16 år. Er du under 16 år, anbefaler vi at du tar kontakt med skolehelsetjenesten.
Bestill time
Ring Kompetansetjeneste for adopsjon i Bufetat, region øst for å bestille time.
Åpningstider for telefonen er mandag–fredag klokken 10–14 (stengt torsdager).
Vi setter opp time til første samtale så raskt som mulig. Ved stor pågang kan det være noe ventetid. Dette vil du få beskjed om i telefonsamtalen.
Du kan også ringe eller ta kontakt via eDialog hvis du har spørsmål om tilbudet.