Tall og forskning om barn og unges mediebruk
Barn og unges mediebruk har endret seg svært mye de senere årene. Barna bruker nye og andre medier, de sosiale rammene rundt bruken er endret, og tidsbruken har økt kraftig. De nye medievanene gir nye muligheter for utvikling og læring, men også nye utfordringer.
Overordnede funn
- Totalt sett bruker 86 prosent av 9–18-åringer sosiale medier, og bruken øker med alder. Blant 9-åringer bruker halvparten sosiale medier. Når barna når 13-årsalderen bruker tilnærmet alle sosiale medier.
- Et flertall av barna som bruker medier som Snapchat, TikTok, Facebook og Instagram, får egen bruker før de fyller 13 år. Det til tross for at det er 13-års aldersgrense for å ha egen bruker på disse mediene.
- De siste ti årene har barn og unge blitt storforbrukere av digitale medier. Dette kan i stor grad spores til en økende utbredelse av nettbrett og smarttelefoner. Barn og unge samhandler stadig mer digitalt med jevnaldrende og andre gjennom sosiale medier og spill.
- Det er derfor viktigere for barn og unge selv å være aktivt til stede på de sosiale mediene der jevnaldrende er. Dette er for å holde kontakt, lage avtaler og arrangementer. Det er også viktig for å ha de samme kulturelle referanserammene i media gjennom deling av digitalt innhold.
Skjermtid
Når får barna tilgang til skjerm på egenhånd?
I prosent. Tall fra 2024.
I Medietilsynet sin rapport ble foreldrene spurt hvor gamle barna var da de fikk tilgang på skjerm på egenhånd.
Rapporten viser videre at blant de aller yngste (1–4 år), har mindre enn halvparten fått tilgang til skjerm på egenhånd. Det er likevel i denne aldersgruppen barna har fått tilgang på skjerm tidligst. 14 prosent har fått tilgang før de fylte ett år.
Gjennomsnittlig tid på skjerm
"Utenom skolen, hvor lang tid bruker du vanligvis foran en skjerm i løpet av dagen?" I prosent. 2021-2024
- Barn og unges skjermbruk har over lengre tid vært økende. Pandemien bidro til å forsterke denne utviklingen.
- Tallene for 2023/24 viser derimot at tiden ungdom bruker på skjermaktiviteter, har flatet ut eller gått noe ned. Andelen som bruker mye tid foran en skjerm, er likevel høyere enn før pandemien.
- I 2023/24 brukte 74 prosent mer enn tre timer daglig foran en skjerm utenom skoletiden. Dette er mot 65 prosent i tiden rett før pandemien. Tidsbruken øker gjennom årene på ungdomstrinnet, men flater ut fra 10. trinn.
Kilde: Ungdata 2024
Les mer om skjermtid og dataspill på foreldrehverdag.no
Les mer om små barn og skjermbruk på foreldrehverdag.no
Mobil
Andel barn med egen mobil
Fordelt på aldersgrupper. I prosent. 2016-2024.
- Det er flere 1–4-åringer i undersøkelsen fra 2024 som har egen mobil, sammenlignet med i 2022 og 2020. Sammenligner vi med 2018, er det på lignende nivå.
- Det er færre av 5–8-åringer og 9–12-åringer som har egen telefon i 2024-målingen, sammenlignet med tidligere. Denne utviklingen har vært relativt stabil, med unntak av i 2018, hvor flere enn året før svarte at barnet hadde egen mobil.
- Over 98 prosent av barn over 12 år, på tvers av målingene, hadde egen mobil og er derfor tatt ut av figuren. Andelen med tilgang til mobil i denne aldersgruppen har vært stabil siden 2014.
Kilde: Medietilsynet 2024
Medietilsynet har tatt ut aldersgruppene over 12 år da det ikke er noen endringer i disse gruppene.
Les mer om å snakke med barn om nettbruk på foreldrehverdag.no
Skjermbruk
Hva gjør barn når de er på skjerm?
Type og mengde skjermbruk gjennom en vanlig dag. I prosent. 2020-2024
Både gutter og jenter bruker betydelig mer tid på sosiale medier i dag enn for ti år siden. Det har også vært en økning i andelen barn som bruker tid på elektroniske spill. Økningen i andelen som bruker tid på elektroniske spill har vært svakere enn for sosiale medier, og det siste året har utviklingen flatet ut. De siste årene har det også vært en utvikling i andelen som ser på TV. Andelen som bruker tid på å lese bøker, har vært nokså stabil de siste årene.
Kilder: Ungdata 2024; Ungdata 2022; Ungdata 2021; Ungdata 2020
Sosial medier
Andelen som bruker sosiale medier, fordelt på alder
Sosiale medier = Snapchat, Instagram, TikTok, X (tidligere Twitter), Discord, Facebook, Whatsapp, Viber, Yobo, Messenger, Yolo, Reddit, BeReal. I prosent. Tall fra 2024
Mer enn halvparten av 9-åringene er på sosiale medier
86 prosent av 9-18-åringene bruker sosiale medier. Til tross for at det er 13-års aldersgrense, er 53 prosent av 9-åringene, 58 prosent av 10-åringene og 72 prosent av 11-åringene på sosiale medier.
Kilde: Medietilsynet 2024
Hvilke sosiale medier, apper og nettjenester bruker barn og unge?
YouTube er den mest brukte tjenesten, og Snapchat og TikTok er de mest bruke sosiale mediene. Google og Vipps er blant de tre mest brukte tjenestene, og har en høyere brukerandel enn TikTok. Sammenligner vi tallene for 2024 med 2022 ser det slik ut:
- 15 prosentpoeng færre barn og unge bruker TikTok
- 15 prosentpoeng færre barn og unge bruker Messenger
- 10 prosentpoeng færre barn og unge bruker Google
- 8 prosentpoeng færre barn og unge bruker YouTube
- 8 prosentpoeng færre barn og unge bruker Snapchat
Kilde: Medietilsynet 2024
Dataspill
Hvor mange barn og unge har egen konsoll?
Fordelt på alder og kjønn. Konsoll koblet til TV (= XBox, Playstation eller lignende). I prosent. Tall for 2024.
Forskjellen i mediebruk blant tenåringsjenter og tenåringsgutter er gått noe ned. Derimot foretrekker fortsatt gutter YouTube og spilling, mens jenter foretrekker å se film, serier og TV, og å bruke sosiale medier.
60 prosent av foreldrene oppgir at barna har tilgang på spillkonsoll i hjemmet. Det er en økning sammenlignet med tidligere målinger (55 prosent i 2022 og 2020).
Les mer om skjermtid og dataspill på foreldrehverdag.no
Skadelig innhold på nett
Skadelig innhold på nett
Aldersgruppen 13-18 år har blitt spurt. I prosent. Tall fra 2024.
Hvor mange unge (13 – 18 år) blir eksponert for skadelig nettinnhold?
56 prosent av 13–18-åringer har opplevd å se innhold av denne typen én eller flere ganger, i løpet av det siste året.
Kilde: Medietilsynet 2024
Negative opplevelser på nett
Aldersgruppen 13-18 år har blitt spurt. I prosent. Tall fra 2024.
Tall fra Medietilsynet viser at:
- Totalt sett har 42 prosent av 13–18-åringer opplevd at noen har skrevet stygge kommentarer til dem i løpet av det siste året. Et flertall av disse har opplevd det flere ganger.
- 35 prosent har opplevd å bli utestengt fra en gruppe på nettet. Det er en like stor andel ungdommer som har opplevd dette noen ganger som andelen som har opplevd det én gang.
- 33 prosent har opplevd at noen har lagt ut bilder eller videoer av dem mot deres vilje.
- 27 prosent har opplevd at noe de har delt har blitt delt videre mot deres vilje, i løpet av det siste året.
- 27 prosent har fått trusler på nettet i løpet av det siste året.
- 23 prosent har blitt mobbet på nettet i løpet av det siste året.
- 22 prosent har fått uønskede seksuelle kommentarer på nett det siste året.
Kilde: Medietilsynet 2024
Kilder
All informasjon på denne siden er utarbeidet og publisert av Medietilsynet og UngData. Vi har gjort noen mindre endringer i teksten som ikke endrer betydningen av innholdet, men som bidrar til å forbedre lesbarheten.
Bakken, A. (2024). Ungdata. Nasjonale resultater 2024 (NOVA Rapport).
Bakken, A. (2022). Ungdata. Nasjonale resultater 2022 (NOVA Rapport).
Bakken, A. (2021). Ungdata. Nasjonale resultater 2021 (NOVA Rapport).
Bakken, A. (2020). Ungdata. Nasjonale resultater 2020 (NOVA Rapport).
Medietilsynet (2024). Barn og unges medievaner og tilgang til teknologi.
Medietilsynet (2024). Foreldres rapportering om barnas medievaner og tilgang til teknologi.
Medietilsynet (2024). Skadelig innhold, seksuelle kommentarer og nakenbilder på nett.