Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Syv tiltak som trygger familier i prosessen

Publisert

Fra 1. januar innføres familieservice i hele landet – et nasjonalt rammeverk som skal gjøre prosessen enklere og mer forutsigbar for familier som vurderer å bli fosterhjem. Erfaringene fra pilotprosjektet viser allerede gode resultater.
De ansvarlige for implementeringen står samlet på møterommet

Et felles løft for familiene

Rådgivere fra fosterhjemstjenesten i Region nord har denne høsten fått opplæring i familieservice. Rammeverket er utviklet for å sikre lik praksis og høy kvalitet i møte med familier, uansett hvor de bor. Rådgiverne får verktøy og struktur for å møte familiene på en trygg, personlig og motiverende måte – med fokus på hva familiene trenger i hvert steg av prosessen.

Arbeidet har pågått over flere år, og utviklerne har lagt stor vekt på å tilpasse tiltakene til ulike regioner. Seniorrådgivere Randi Mortveit og Bente Hetland Jonas i Region vest har hatt et ekstra ansvar for i prosjektet, og har brukt høsten på å videreføre sin kunnskap og erfaringer til alle regionene i Bufetat.

– Vi får mange gode innspill, spørsmål og endringsforslag fra rådgiverne, og tar disse med oss tilbake til tegnebordet. Alt diskuteres inngående, og endringer som vil kunne forbedre tilbudet til familiene i alle regionene, og lar seg gjennomføre uten store justeringer, blir tatt til følge, forteller Mortveit.

Enkel struktur – lik praksis

Prosessen har krevd forenkling for å sikre at tiltakene kan brukes over hele landet.

– Det er en møysommelig prosess å sy sammen tiltak og rutiner som skal passe for alle, da regionene og kommunene er ulike. Derfor har vi vært nødt til å forenkle noen av tiltakene som kunne vært mer detaljerte. Et felles sett med enkle tiltak er helt nødvendig for å kunne implementere familieservice i hele landet, forklarer Jonas.

Opplæringsansvarlig viser en presentasjon på et lerret
Region vest har hatt opplæring for alle regionene før nyttår, og rådgiverne er motiverte for å sette i gang med arbeidet.

Tiltak som gir resultater

Familieservice består av syv konkrete tiltak, blant annet tidlig tilgang til e‑læring, personlig kontakt med rådgiver og fleksible løsninger som opptak av informasjonsmøter. Erfaringene fra piloten er lovende: flere sender inn egenpresentasjon tidligere, og antall hjemmebesøk har økt.

Opplæringen har blitt godt mottatt av rådgiverne.

– Tiltakene og de tilhørende malene gir oss et felles språk og en struktur som gjør det enklere å møte familiene på en god måte. Jeg tror dette vil styrke både rekrutteringen og kvaliteten i oppfølgingen fremover, sier Ann‑Sissel Punsvik, enhetsleder i fosterhjemstjenesten i Region nord.

Fra nyttår skal rammeverket tas i bruk i hele landet. Målet er at alle familier som vurderer å bli fosterhjem skal oppleve en trygg, forutsigbar og motiverende prosess – uansett hvor i landet de bor.

Hvert av tiltakene innebærer konkrete rutiner og beskrivelser, som skal trygge familier i prosessen.

  1. Oppfølging av førstehenvendelse
  2. Oppfølging etter infomøte
  3. Opptak av infomøte
  4. Oppfølging av egenpresentasjon (obligatorisk skjema)
  5. Forberedelse før hjemmebesøk
  6. Tidlig tilgang til e-læring
  7. Motiverende kursinvitasjon
Enhetsleder deler ut goodiebags til de to opplæringsansvarlige
Enhetsleder Ann-Sissel Punsvik er fornøyd med opplæringen, og ser frem til implementeringen over nyttår. Her takker hun de ansvarlige fra Region vest under samlingen i Tromsø.