Om retningslinjen
Denne retningslinjen gjelder forhold knyttet til gjennomføring av samvær mellom barn og foreldre, søsken og andre nærstående, i barnevernssaker.
Barnevernstjenesten har ansvar for å følge opp samværene også der hvor nemnda ikke har stilt vilkår til hvordan samværene skal gjennomføres.
Målet med retningslinjen er derfor å støtte barnevernstjenesten i deres arbeid med å legge til rette for gjennomføring av samvær med god kvalitet og som bidrar til at formålet med samvær oppfylles. Formålet med samvær er å utvikle, opprettholde og styrke relasjonen mellom barnet og foreldrene.
Denne retningslinjen skal gi faglig støtte i utvalgte temaer i forbindelse med gjennomføring av samvær. I forbindelse med gjennomføring av samvær stilles det en rekke rettslige krav til barnevernstjenestens arbeid. Lovkravene er beskrevet i saksbehandlingsrundskrivet, og retningslinjen bør derfor brukes sammen med de relevante delene av saksbehandlingsrundskrivet. Noen av de rettslige kravene er gjengitt i retningslinjen.
Retningslinjen bør ses i sammenheng med kunnskapsbasert retningslinje for vurdering av samværsordning ved omsorgsovertakelse.
Retningslinjen omfatter fysiske samvær, og ikke annen kontakt mellom foreldre og barn. Enkelte barn har viktige relasjoner til familie og nettverk i andre land, hvor kontakten opprettholdes på annen måte enn ved fysiske møter, for eksempel ved hjelp av digitale verktøy. Når vi i denne retningslinjen skriver «samvær» er det de fysiske møtene vi referer til, og retten til kontakt via telefon og digitale verktøy er ikke særskilt omtalt.
I retningslinjen brukes begrepet omsorgsbase om stedet barnet er flyttet til. Omsorgsbase kan altså være både fosterhjem og institusjon, men oppgavene til fosterhjem og institusjon vil ikke alltid være like i forbindelse med samvær. Det er barneverntjenestens ansvar å påse at samvær skjer i henhold til målsettingen for alle barn uavhengig av plasseringssted.
Barnevernstjenesten skal vurdere om noen i barnets familie eller nære nettverk kan velges som fosterhjem. Fosterhjem i slekt og nettverk er fosterhjem på lik linje med andre fosterhjem og omtales ikke spesielt i denne retningslinjen.
Retningslinjen omtaler ikke samvær etter/ved akuttplassering spesielt, men anbefalingene kan også være aktuelle når barn/unge oppholder seg midlertidig i fosterhjem eller på en institusjon som følge av et akuttvedtak.
Retningslinjen kan også være nyttig for gjennomføring av samvær ved frivillig plassering.
Retningslinjen er primært skrevet for ansatte i barnevernstjenesten.
Barn og foreldre har som utgangspunkt rett til et familieliv, samvær og kontakt med hverandre. Dette følger av Grunnloven § 102, Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 8 og FNs konvensjon om barns rettigheter (Barnekonvensjonen) artikkel 16. Barns rett til familieliv er også vernet i barnevernsloven § 7-1.
Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) har i en rekke saker lagt til grunn at omsorgsovertakelser i utgangspunktet skal anses som et midlertidig tiltak, og at det er et mål at barn og foreldre kan gjenforenes. Samvær er sentralt i denne sammenhengen, og samværet skal gjennomføres slik at målsetningen om en gjenforening ivaretas best mulig (HR-2020-662-S).
Formålet med samvær skal være å utvikle, opprettholde og styrke relasjonen mellom barnet og foreldrene. Dette stiller krav til samværenes kvalitet og hyppighet. (HR-2021-474-A, HR-2020-662-S avsnitt 128, og EMD-2016-64808) Også når målet om å gjenforene barn og foreldre er oppgitt, skal barnevernstjenesten legge til rette for en samværsordning i tråd med formålet om å utvikle, opprettholde og styrke relasjonen mellom barnet og foreldrene. en egenverdi å bevare familiebånd dersom dette ikke er til skade for barnet, også i de tilfellene hvor gjenforening ikke er mulig. (HR-2020-662-S).
Det følger av barnevernsloven § 7-6 at når barneverns- og helsenemnda har truffet vedtak om samvær, skal barnevernstjenesten, ut fra en konkret vurdering av barnets behov, utarbeide en plan for gjennomføring av samvær og kontakt med foreldre. Når samværet skal gjennomføres, må det tas hensyn til at samværet skal være til barnets beste (barnevernsloven § 1-3). Barnevernstjenesten må videre ivareta barnets rett til medvirkning i spørsmål om gjennomføringen (barnevernsloven § 1-4). Hva barnet selv mener er en viktig del av vurderingen av hva som er barnets beste.
Barnevernstjenesten har en aktiv plikt til å tilrettelegge for gode samvær og eventuelt tilby hjelp og veiledning til foreldrene. Dette innebærer at barneverntjenesten må være fleksibel og søke å tilrettelegge for at foreldre og barn skal ha en god opplevelse sammen, i trygge omgivelser. Dette kan bety å endre sted, innhold eller omgivelser for samvær dersom det opprinnelige opplegget ikke fungerer tilfredsstillende, se Prop 133 L (2020-2021) punkt 13.4.2.3. Dette vil også være et ledd i arbeidet med samværsplanen, jf. barnevernsloven § 7-6.
Saksbehandlingsrundskrivets kapittel 31 gir en samlet oversikt over de juridiske rammene for samvær og kontakt etter omsorgsovertakelse.
Barnevernstjenesten må dokumentere hva de har gjort og hvilke vurderinger som ligger til grunn for beslutningene som tas rundt gjennomføring av samvær. Dokumentasjon av opplysninger og faglige vurderinger er avgjørende for at barnevernstjenesten skal kunne følge opp og evaluere gjennomføringen av samværene på en forsvarlig måte, og utgjør en sentral rettsikkerhetsgaranti for barn og foreldre.
Les mer om krav til dokumentasjon i saksbehandlingsrundskrivet kapittel 5. Krav til dokumentasjon av barns medvirkning er nærmere regulert i medvirkningsforskriften § 6. Les mer om disse kravene i saksbehandlingsrundskrivet punkt 2.4.2.