Bestemmelsen i kommuneloven § 25-1 tredje ledd bokstav b oppstiller et krav om at kommunen må å ha nødvendige rutiner og prosedyrer for å sikre at barnevernstjenesten følger relevante lovkrav.
Vurderingen av hvilke rutiner og prosedyrer som er nødvendig må bero på en konkret vurdering, og må ses i sammenheng med de andre kravene i kommuneloven § 25-1. Sentralt for nødvendighetsvurderingen, er vurderingen av risiko for avvik.
Saksbehandlingen i barnevernstjenesten kan være kompleks og bestå av kompliserte arbeidsprosesser. Svikt i prosessen kan gi alvorlige konsekvenser for barn og familier. Nødvendighetsvurderingen krever at kommunen etablerer rutiner og prosedyrer som ivaretar denne typen arbeidsprosesser, slik at risikoen for avvik reduseres. Hvis det er høy risiko for avvik, må det derfor foreligge rutiner og prosedyrer som reduserer risikoen.
Kommunen må skaffe seg god oversikt over barnevernstjenestens rutiner. Det vil bidra til at kommunen til enhver tid har den nødvendige oversikt over hva som finnes, og dermed et grunnlag for å kunne vurdere hva som eventuelt må justeres. Det er også viktig at kommunene har et system som sikrer at rutinene følges.
Det er ikke et lovkrav om at enhver rutine og prosedyre skal være skriftlig, men ut fra en helhetlig tolkning av internkontrollkravet i loven vil skriftlighet som regel være nødvendig.
Relevante spørsmål for kartleggingen av hva som er nødvendige rutiner og prosedyrer:
- Er ansvarsforholdene i barnevernstjenesten klart beskrevet og forstått av de som utfører oppgaver?
- Mangler det rutiner og prosedyrer for å utføre arbeidet i henhold til krav i lov- og forskriftskrav?
- Er det feil i rutiner og prosedyrene?
- Følger barnevernstjenesten sine rutiner og prosedyrer?
- Har barnevernstjenesten et system for å oppdatere og informere ved regelendringer, justering av rutiner eller andre endringer i rammebetingelsene?
- Innehar barnevernstjenesten den nødvendige kompetansen til å utføre oppgavene i tråd med rettslige og faglige føringer?
- Rapporteres det i barnevernstjenesten dersom det blir gjort feil?
- Lærer barnevernstjenesten av egne feil?
- Hvordan vet kommunen at barnevernstjenesten leverer tjenester i tråd med forsvarlig god barnevernfaglig praksis?
Når kommunen har kartlagt nåsituasjonen, er neste steg å gjennomføre en risikovurdering for å kunne planlegge og prioritere nødvendige internkontrolltiltak. Et vellykket resultat, forutsetter som hovedregel at ansatte i barnevernstjenesten deltar i dette arbeidet.
Når internkontrollen er etablert, bør det foretas rutinemessige gjennomganger av om de fastsatte rutiner, prosedyrer eller andre tiltak er i samsvar med regelverket og etterleves i praksis. En metode kan være å legge til rette for en felles gjennomgang av bestemte prosedyrer, for eksempel i fellesmøter med ansatte i barnevernstjenesten én eller flere ganger i året. En slik felles gjennomgang bidrar til at alle får innsikt i hva som finnes, og ofte også til å avdekke behov for justeringer/forbedringer. En annen metode kan være å iverksette interne revisjoner i barnevernstjenesten (systematisk gjennomgang av barnevernvirksomheten), enten i regi av egen virksomhet eller utført av andre i kommunen.
Avdekkes det at etablerte rutiner eller prosedyrer ikke følges, må dette meldes og registreres som avvik. Dersom avvik skyldes mangler ved en rutine eller prosedyre, må disse korrigeres eller endres. Den erfaringen som kommunen får gjennom god og systematisk avviksbehandling, bidrar til forbedring av internkontrollen.