Kunnskapsgrunnlag
Beskrivelsen av kravet om å vurdere barnets fungering og tilstand og hvordan dette kan gjennomføres i praksis, er basert på både forskning, konsensus i ekspertgruppen og juridiske føringer.
Bufdir har søkt etter retningslinjer og andre normerende produkter fra Norge og andre sammenlignbare land, og fant noen relevante retningslinjer og håndbøker. Se søkestrategi og referanselisten under.
Det er, som beskrevet under, spesielt to retningslinjer fra NICE med relevant forskning som er brukt som kunnskapsgrunnlag. Andre publikasjoner funnet ved søket, er brukt som informasjon, i tillegg til en relevant oversiktsartikkel, som arbeidsgruppen kjente til.
Relevant kunnskapsgrunnlag, samt et forslag til beskrivelse ble gjennomgått og diskutert i ekspertgruppen. Det som omhandler påførte skader er i tillegg drøftet med en undergruppe av ekspertgruppen, med spesiell kompetanse på dette feltet.
Kort oppsummering av relevant forskning
Det er spesielt to kunnskapsbaserte retningslinjer, som FHI har vurdert til høy metodisk kvalitet med sjekkliste, som benyttes som kunnskapsgrunnlag:
- Child abuse and neglect (National Institute for Health and Care Excellence, 2017)
- Child maltreatment: when to suspect maltreatment in under 18s (National Institute for Health and Care Excellence, 2009)
Se notat fra FHI for vurderingen av metodisk kvalitet.
Forskningen i disse to retningslinjene er for dette området oppsummert ved tegn som kan identifisere omsorgssvikt:
- forhold ved barnet (følelsesmessige, atferdsmessige og sosiale tegn)
- fysiske skader og andre kliniske kjennetegn ved barnet
Spesifikt vurderes forskningen om sammenhengen mellom omsorgssvikt og tilknytning som svak, og vi kan i liten grad stole på forskningsgrunnlaget for å kunne peke på sammenheng mellom tilknytning og omsorgssvikt. Det kan hende at det er, eller ikke er en sammenheng, men forskningen har ikke klart å dokumentere det. Tilknytning som fagbegrep i psykologisk teori, benyttes derfor ikke i denne retningslinjen.
På samme måte vurderes forskningen om sammenhengen mellom omsorgssvikt og kognitive ferdigheter og forsinket språkutvikling hos småbarn som svak, og vi kan i liten grad stole på forskningsgrunnlaget. Det er på bakgrunn av faglig vurdering likevel tatt inn språk og kognitiv utvikling som mulige områder som kan være aktuelt å innhente informasjon om, for å få kunne vurdere barnets fungering opp mot omsorgsbehov.
Ekspertgruppens vurderinger
Både fordeler og ulemper ved beskrivelsen av kravet om å vurdere barnets fungering og tilstand, og hvordan dette kan gjennomføres i praksis, ble vurdert i ekspertgruppen.
Fordeler: Beskrivelsen kan bidra til å identifisere barn og familier som trenger tiltak, og for å få relevant informasjon om hvilke faktorer som bør vurderes for å avdekke omsorgssvikt. Et viktig formål er også å få mindre uønsket variasjon og en mer kunnskapsbasert tilnærming til hvilke faktorer som bør vurderes for å avdekke omsorgssvikt. Dette vil være med på å styrke rettssikkerheten for familiene, og sikre at barn og deres familier får treffsikre tiltak.
Ulemper: Det tar tid og ressurser å innhente relevant informasjon, særlig der man er avhengig av andre instanser for å få relevant informasjon. Det er også en fare å samle inn mer informasjon enn nødvendig for noen barn, noe som strider mot minste inngreps prinsipp. En beskrivelse som lister opp hva som bør samles inn og vurderes, kan muligens også medføre mindre skjønnsmessige vurderinger. En vurdering av hvordan de ulike faktorene skal veies opp mot hverandre krever god kompetanse og erfaring.
Ressurshensyn: Det forventes at den ekstra tiden og ressursene det tar å samle inn og vurdere relevant informasjon vil føre til mer målrettede tiltak. Det ble derfor vurdert at gevinsten (mer målrettede tiltak) ved å følge denne beskrivelsen vil være større enn eventuelle ekstra kostnader.
Totalt: Fordelene ved å vurdere alle de forholdene som beskrives anses som langt større enn ulempene. Det vurderes som gjennomførbart, men det kreves god kompetanse og erfaring for å vurdere de ulike faktorene opp mot hverandre i en helhetlig analyse.
Vurderingen var også at det ikke er mulig å gi anbefalinger om hva utredningen alltid bør inneholde når barnets omsorgssituasjon skal avklares, da dette alltid vil være avhengig av en konkret vurdering i den enkelte sak, jamfør minste inngreps prinsipp.
NICE sin retningslinje Child abuse and neglect har foretatt søk etter litteratur om kartleggingsverktøy for å identifisere omsorgssvikt. I den retningslinjen har de, basert på kunnskapsgrunnlaget, konkludert med at de ikke vil anbefale spesifikke verktøy for å identifisere terskelen for alvorlig omsorgssvikt (ingen klar cut-off), da en slik vurdering alltid må basere seg på profesjonelt skjønn. På bakgrunn av dette er arbeidsgruppen for denne retningslinjen sin vurdering at det ikke er mulig å anbefale konkrete verktøy for å vurdere omsorgssvikt. I Bufdirs kunnskapsbaserte retningslinjer vil det som hovedregel heller ikke bli anbefalt spesifikke verktøy.
Stress hos spedbarn ble drøftet og vurdert av ekspertgruppen som vanlig forekommende uavhengig av barnets omsorgssituasjon. Tolkning og vurdering av spedbarnets signaler på stress av en mer alvorlig og vedvarende karakter, som mulig følge av omsorgssvikt, krever særskilt kompetanse.
Referanseliste
British Psychological Society (2014). Safeguarding and promoting the welfare of children. Position Paper (2 nd edition). http://thetherapyframe.co.uk/documents/Safeguarding%20and%20Promoting%20the%20Welfare%20of%20Children%20-%20BPS%20Position%20Paper%20(2nd%20Edition,%202014).pdf
Granqvist, P., Sroufe, L. A., Dozier, M., Hesse, E., Steele, M., van IJzendoorn, M., Solomon, J., Schuengel, C., Fearon, P., Bakermans-Kranenburg, M., Steele, H., Cassidy, J., Carlson, E., Madigan, S., Jacobvitz, D., Foster, S., Behrens, K., Rifkin- Graboi, A., Gribneau, N., Duschinsky, R. (2017). Disorganized attachment in infancy: a review of the phenomenon and its implications for clinicians and policy-makers. Attachment and Human Development, 19(6), 534–558. https://doi.org/10.1080/14616734.2017.1354040
Helsedirektoratet. (2019, 3. desember). Tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge. Nasjonal faglig retningslinje. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tidlig-oppdagelse-av-utsatte-barn-og-unge
Helsedirektoratet. (2022, 10. mai). Helsestasjons- og skolehelsetjenesten. 4. Helsestasjon 0–5 år. Nasjonal faglig retningslinje. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/helsestasjon-05-ar
Helsedirektoratet. (2022, 30. september). Psykiske lidelser - barn og unge. Nasjonalt pasientforløp. https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/psykiske-lidelser-barn-og-unge
Myndigheten for familjerett og foreldreskapsstød (2018). Riskbedömning i utredningar om vårdnad, boende och umgänge. Ett stöd för familjerättens handläggning. https://www.mfof.se/download/18.7a15f94516e8e25421b16003/1574867561918/riskbedomning-i-utredningar-om-vardnad-boende-umgande.pdf
National Institute for Health and Care Excellence (NICE) (2009). Child maltreatment: when to suspect maltreatment in under 18s. Clinical guideline [CG89]. National Institute for Health and Care Excellence. https://www.nice.org.uk/guidance/cg89
National Institute for Health and Care Excellence (NICE) (2017). Child abuse and neglect. NICE guideline [NG76]. National Institute of Health and Care Excellence. https://www.nice.org.uk/guidance/ng76
Nøkleby, H. & Langøien, L.J. (2021). Vurdering av metodisk kvalitet ved to retningslinjer fra NICE om tegn på barnemishandling (Notat). Folkehelseinstituttet.
https://www.fhi.no/publ/2021/vurdering-av-metodisk-kvalitet-ved-to-retningslinjer-fra-nice-om-tegn-pa-ba/
Socialstyrelsen. (2018). Grundbok i BBIC. Barns behov i centrum. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2018-10-20.pdf
Socialstyrelsen. (2018). Kvalitet i sagsbehandlingen - en håndbog i anvendelse af ICS og udredningsverktøjet. https://www2.bufdir.no/Bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00002692
Socialstyrelsen. (2021). Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetence -undersøgelser. https://www2.bufdir.no/Bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00005262
Rettskilder
Bufdir. Saksbehandlingsrundskrivet – Retningslinjer for barnevernstjenestens saksbehandling. (08/2022)
https://www.bufdir.no/saksbehandlingsrundskrivet
Prop. 133 L (2020–2021). Lov om barnevern (barnevernsloven) og lov om endringer i barnevernloven. Barne- og familiedepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/f325e4de00fb472f85a7a2b94124f531/no/pdfs/prp202020210133000dddpdfs.pdf