Unge lovbrytere mellom 15 og 18 år som har begått ett eller flere lovbrudd, kan dømmes til ungdomsstraff eller ungdomsoppfølging i stedet for fengsel, dersom det vurderes at tett oppfølging vil kunne forebygge ny kriminalitet.
Ungdomsstraff kan benyttes for de mest alvorlige lovbruddene som ellers ville føre til fengselsstraff eller de strengeste samfunnsstraffene.
Ungdomsoppfølging benyttes overfor de mindre alvorlige straffbare handlingene, og kan også ilegges av påtalemyndigheten.
Etter at KOG har vurdert om et barn som ha begått et lovbrudd, kan egne seg for reaksjonen ungdomsstraff eller ungdomsoppfølging, er det domstolen eller påtalemyndigheten som avgjør om det er en egnet reaksjon, og ilegger dette . Barnet, og verge, må samtykke til ungdomsstraff og ungdomsoppfølging.
Ungdomsstraff og ungdomsoppfølging er en straff individuell tilpasset barnet, og skal inneholde tiltak om oppfølging og kontroll. Planen vil også inneholde hjelpetiltak som skal ytes på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer. Aktuelle tiltak skal ta utgangspunkt i det begåtte lovbruddet og i hver enkelt ungdoms livssituasjon . Det er konfliktrådet som er ansvarlig for gjennomføringen straffereaksjonen.
Ungdomsstraff og ungdomsoppfølging krever stor egeninnsats fra barnet, og det må vise at det er motivert og villig til å ta ansvar for å endre atferd og livsførsel.
Ungdomsstraff er en strengere reaksjon enn ungdomsoppfølging. I saker om ungdomsstraff er det domstolen som fastsetter gjennomføringstiden. Øvre gjennomføringstid er tre år. I saker om ungdomsoppfølging er det domstolen eller påtalemyndigheten som fastsetter gjennomføringstiden. Øvre grense for gjennomføringstid for ungdomsoppfølging er ett år . Nedre grense for ungdomsstraff er seks måneder, mens ungdomsoppfølging ikke har noen fastsatt nedre grense.
Ungdomsstormøte
Innholdet i ungdomsstraffen og ungdomsoppfølgingen bestemmes av et ungdomsstormøte. Der skal det utformes en ungdomsplan . I møtet deltar personer fra barnevernstjenesten, fra politi, kriminalomsorgen, skole, familievernkontor, og andre fra barnets eget nettverk. Sammen skal de sette opp en ungdomsplan som barnet er forpliktet til å følge.
Gjenopprettende prosesser
Et av vilkårene for ungdomsstraff og ungdomsoppfølging er at barnet i ungdomsstormøtet må møte den som er blitt utsatt for den straffbare handlingen. Gjenopprettende prosess står sentralt i ungdomsreaksjonene, via møte mellom barnet som har begått lovbrudd, og den eller de som har vært utsatt for lovbruddet.
Ungdomsplan
I ungdomsstormøtet utarbeides de en ungdomsplan for barnet. Planen skal tilpasses det enkelte barn og kan for eksempel inneholde
- krav om frammøte på skolen, arbeid eller arbeidssøking
- ulike typer behandlingstilbud (for eksempel behandling hos psykolog, sinnemestringskurs og ruskontroll)
- oppfølging fra barnevern eller helsetjenesten
- avhold fra rusmidler
- fritidsaktiviteter
- oppholdsforbud
- andre tiltak vurdert ut fra barnets behov.
Oppfølging av planen
Barnet skal følges opp av et oppfølgingsteam for gjennomføring av henholdsvis ungdomsstraff og ungdomsoppfølging. Oppfølgingsteamet har ansvaret for å gjennomføre tiltakene fastsatt i ungdomsplanen. Oppfølgingsteamet ledes av ungdomskoordinatoren og består ellers av barnet, verger og andre som har oppgaver i forbindelse med gjennomføringen av ungdomsplanen. Ideelt sett skal ikke bare representanter fra det offentlige delta i oppfølgingen, men også ressurspersoner rundt barnet, slik som familiemedlemmer og andre i barnets private nettverk. Ungdomskoordinatoren kan derfor anmode andre med tilknytning til barnet eller saken om å delta.
Ved ungdomsstraff er representanter fra kriminalomsorgen og politiet obligatoriske deltakere i oppfølgingsteamet .
Barnevernets ansvar ved ungdomsstraff og ungdomsoppfølging
Barnevernstjenesten har en svært viktig rolle inn i gjennomføringen av ungdomsstraff og ungdomsoppfølging. Flere av tiltakene i barnets ungdomsplan kan være tiltak fra barnevernet.
Det er også viktig at barnet får støtte til å gjennomføre ungdomsstraff. Barnevernstjenesten kan med slik støtte gjøre barnet trygt, slik at det klarer å fullføre ungdomsstraffen/ungdomsoppfølgingen.
Det vil i saker der et barn idømmes ungdomsstraff være et behov for tett samarbeid mellom barnevernstjenesten, konfliktrådet og andre instanser. Dette samarbeidet må også være tett før en eventuell straffereaksjon er idømt.
Erfaring fra evaluering av ungdomsstraff er at det tar svært lang ventetid fra det straffbare handlingen er begått til barnet er i gang med oppfølging. Lang ventetid oppleves som en belastning både for barn og verger. Lang ventetid har også resultert i at problematikken som barnet sliter med, har blitt forverret, og at ytterligere lovbrudd har blitt begått . I ventetiden er det viktig at barnevernstjenesten følger opp barnet, har jevnlig kontakt med barnet, og iverksetter de tiltakene som er nødvendige, for å forsøke å forhindre at barnet begår nye lovbrudd.
Les mer om ungdomsstraff og ungdomsoppfølging på konfliktrådets egen informasjonsside.