Rapportering om helseopplysninger for barn i private institusjoner
Rapportering hver måned
Private barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre skal uoppfordret rapportere om helse. Rapportering skal skje hver måned (fra første til siste dato i en måned) innen den 5. i påfølgende måned.
Helseopplysninger skal bidra til å sikre at barnet både får forsvarlig omsorg på institusjonen, og til at barnet får nødvendig helsehjelp fra helse- og omsorgstjenesten ved behov.
Hvilke opplysninger skal vi rapportere på?
Institusjonen skal kun rapportere opplysninger som institusjonen har om barnet og helsen til barnet. Det er kun ny informasjon som skal rapporteres månedlig, informasjon som tidligere er rapportert skal ikke gjentas.
Send inn rapporteringsskjema via eDialog
Slik fyller du ut rapporteringsskjema
- Den registrerte perioden skal være tilsvarende perioden med aktivt tiltak.
- Informasjon om diagnoser, behandlinger, utredninger og medisiner skal være foretatt av helsepersonell i helsetjenestene.
- Det skal ikke innhentes ytterligere opplysninger fra helsetjenestene for å svare ut rapporteringen.
- Det skal ikke føres informasjon som kan føre til identifisering av det enkelte barn.
Hver gang institusjonen gjør et initiativ overfor helse skal det registreres ved valg «Ny kontakt med helse».
Hver gang institusjonen kontakter helsetjenester fordi det vurderes at barnet har behov for helsehjelp, skal det registreres her.
Eksempler:
- behov for vurdering hos legevakt
- kontakt med fastlege
- behov for døgninnleggelse
- hvis institusjonen tar kontakt med barnevernstjenesten for at de skal initiere kontakt med helse, skal det også registreres her.
Kategori
- Psykisk helse
- Somatisk helse
- Rus
- Annet
Vurderingsdato: Her registreres dato for når barnet har blitt vurdert av helsepersonell.
Kontakt med
- Fastlege
- Legevakt
- Kommunalhelsetjenester
- Somatisk spesialisthelsetjeneste
- Spesialisthelsetjeneste psykisk helse og rus
- Privatpraktiserende (fastleger skal ikke registreres her)
- Barnevernstjenesten
Velg begrunnelse
- Ikke mottatt tilbud fra poliklinisk behandling
- Ikke mottatt tilbud fra døgnbehandling
- Barnet takket nei til poliklinisk behandling
- Barnet takket nei til døgnbehandling
- Ikke behov for behandling på nåværende tidspunkt
- Helsepersonell har vurdert at det ikke er behov for behandling på nåværende tidspunkt
Ved valg Registrer
- Psykisk helse
- Somatisk helse
- Rus
- Tannhelse
- Annet: ved valg «annet» må det fylles i en beskrivelse i merknadsfeltet
- ja
- nei
- ja
- nei
Kun diagnoser som er satt og dokumentert av helsepersonell i helsetjenestene. Hvis det i dokumentasjonen finnes ICD-10 kode for diagnose, skrives den inn.
Fra og til, når diagnoser er satt og eventuelt blitt fjernet.
Velges hvis det ikke foreligger informasjon om når diagnoser er satt.
- Fastlege
- Kommunehelsetjenester
- Somatisk spesialisthelsetjeneste
- Spesialisthelsetjeneste psykisk helse og rus
- Privatpraktiserende (fastleger skal ikke registreres her)
- Tannhelsetjeneste
- Annet
- ja
- nei
- Fastlege
- Legevakt
- Somatisk poliklinisk behandling
- Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP)
- Tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)
- Døgnbehandling somatikk
- Døgnbehandling psykisk helse og rus
- Medikamentell behandling
- Tannhelsetjeneste
- Annet
Hvis barnet har tilbud fra Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) og det følges opp av et ambulant BUP team skal det krysses av her.
Dato for når behandlingen har blitt igangsatt og dato for når behandlingen avsluttes.
- Fastlege
- Kommunehelsetjenester
- Spesialisthelsetjeneste psykisk helse og rus
- Somatisk spesialisthelsetjeneste
- Privatpraktiserende (fastleger skal ikke registreres her)
- Annet
Hvor ofte behandlingen forekommer.
Det skal kun registreres medisiner som er reseptbelagte. Før inn navn på medikamentet i feltet.
Fra: Registrer dato for når medisinen er foreskrevet
Til: Registrer dato for når den medikamentelle behandlingen avsluttes.
Legg inn dato for når barnet har blitt henvist.
Hvis det ikke finnes informasjon om når barnet har blitt henvist, velges «ukjent henvisningsdato».
- Fastlege
- Kommunehelsetjeneste
- Tannhelsetjeneste
- PPT
- Spesialisthelsetjeneste psykisk helse og rus
- Somatisk spesialisthelsetjeneste
- Privatpraktiserende (fastleger skal ikke registreres her)
- Barnevernstjenesten
- Annet
- PPT
- Spesialisthelsetjeneste psykisk helse og rus
- Somatisk spesialisthelsetjeneste
- Tannhelse-spesialist
- Annet
Kryss i hvis barnet har blitt henvist fordi det er en anbefaling i rapport fra tverrfaglig helsekartlegging. Tverrfaglig helsekartleggingsteam har ikke henvisningsrett.
- Tilbud
- Avslag
Dato
Hvis det ikke finnes informasjon om når barnet har blitt utredet, velges «ukjent henvisningsdato».
- Psykisk helse
- Somatisk helse
- Rus
- Tannhelse
- Annet
- Fastlege
- Kommunehelsetjenester
- Somatisk spesialisthelsetjeneste
- Spesialisthelsetjeneste psykisk helse og rus
- Privatpraktiserende (fastleger skal ikke registreres her)
- PPT
- Andre: Ved valg «andre»
Kartlegging og utredning av psykisk, somatisk og seksuell helse, tannhelse og rus.
Nasjonalt forløp igangsatt, dato: Dato for oppstartsmøte for nasjonalt forløp for barnevern, skal registreres.
Ukjent dato: Hvis dato for oppstartsmøte er ukjent, benyttes dette alternativet.
Skal bare registreres hvis barnet har IP eller behov for IP.
Behov for individuell plan er meldt til barnevernstjenesten: Dato skal registreres for når institusjonen har tatt kontakt med barnevernstjenesten og meldt at det vurderes at barnet/ungdommen har behov for en individuell plan.
IP foreligger: Ved valg Individuell plan foreligger registreres dato
Gyldig til
IP ble ikke opprettet: Ved valg IP ble ikke opprettet registreres dato
Behandlet ferdig dato: Hvis institusjonen mottar informasjon om at Individuell plan ikke opprettes, registreres dato.
Hvis tverrfaglig helsekartlegging er blitt gjennomført krysses det av i Tverrfaglig helsekartlegging gjennomført. Dato for gjennomført kartlegging registreres, hvis dato ukjent velges ukjent dato.
Hjemmel til å innhente helseopplysninger
Hjemmel til å innhente helseopplysninger (jfr personvernforordningen (GDPR) artikkel 6 bokstav e og artikkel 9 bokstav g) er barnevernslovens regulering av Bufetats bistandsplikt i barnevernsloven § 16-3 annet ledd bokstav b. Videre følger det av forsvarlighetskravet i barnevernsloven § 1-7 at Bufetats tiltak til det enkelte barn skal være forsvarlig.