Det vil være tiltaket, og type kartlegging (stort, lite, enkelt eller detaljert) som bestemmer hvem og hvor mange som bør delta i kartleggingen.
Det ligger flere skjønnsspørsmål innbakt i en kartlegging av universell utforming. Spørsmålet "hvordan skal vi løse dette?" gjør universell utforming til en praksis og prosess, mer enn vitenskap eller fasitsvar. Grensen for hva som er godt nok vil hele tiden være et tema for vurderingene av hva som bør prioriteres.
Enkelte kommuner velger å gi opplæring om universell utforming til sine bygningsforvaltere. Det gir lokal fagkompetanse som kan være hensiktsmessig for å gjøre jobben selv, også i arbeid med andre bygningskategorier. Det vil også kunne gi bedre forutsetninger for å gå i dialog med eksternt innleid ekspertise. Det er viktig å involvere eksperter på feltet for å sikre et godt grunnlag i arbeidet med å velge ut nødvendige tiltak for en oppgradering.
Det kan også være nødvendig å innhente innspill fra brukere underveis i kartleggingen. Med bruker menes i denne sammenheng også elever, foresatte og skoleansatte.
Byggetekniske faktorer som akustikk, ventilasjon, heisanlegg, el-anlegg, audiovisuelt utstyr, IKT-anlegg mv. vil ofte være del av kartleggingen. Det kan derfor være vanskelig å si noe generelt om hvem som kan eller bør kartlegge skolene, men et generelt råd er at det bør være minst to personer som sammen utfører gjennomgangen av skolens områder.
Ulike skoler har ulike situasjoner, og vurderinger må gjøres ut fra skjønn, i dialog mellom kommune, skoleledelse og fageksperter. Her er forslag til aktører som kan involveres i kartlegging av en skole:
- representanter fra aktuell skole (rektor, lærer, elev)
- representanter fra kommunen (fra teknisk- skole-, helseavdeling)
- konsulenter innen universell utforming, arkitekter, ergoterapeuter, akustiker, bygningsingeniører eller andre med relevante fagkunnskaper
Bufdir anbefaler å starte arbeidet med å etablere en ressursgruppe som skal lede arbeidet med kartleggingen. Noe gruppen kan starte med er å se filmen som gir en innføring i hva en kartlegging går ut på, og å søke tilskuddsmidler for kartlegging gjennom Bufdirs tilskuddsordning for universell utforming.