Kravet til forsvarlige tjenester i barnevernloven innebærer blant annet at barn i krise skal få hjelp så tidlig som mulig. Derfor må kommunene ha tilstrekkelig beredskap og riktig kompetanse tilgjengelig, også utenfor vanlig kontortid.
Kommunen bestemmer selv hvordan den vil organisere beredskap og sikre rett kompetanse, også utenfor vanlig kontortid. Uavhengig av organisering har kommunen et ansvar for alle akutte barnevernssaker utenfor normal arbeidstid.
Når akutte situasjoner oppstår skal barnevernet påse at barnas omsorgssituasjon er godt nok ivaretatt den første dagen eller kvelden. Dette innebærer å snakke med barn og foreldre, vurdere barnets omsorgssituasjon, vurdere behov for beskyttelse og om det skal settes inn tiltak.
Akuttberedskapen må ofte håndtere alvorlige og uforutsette hendelser hvor barnevernstjenesten er avhengige av å ha et tett samarbeid med politiet for å ha kontroll på situasjonen. Ved alvorlige hendelser må barnevernstjenesten sikre at politiet er til stede.
Når barnevernslederen ikke er tilgjengelig, for eksempel utenfor kontortid, er det påtalemyndigheten som har myndighet til å fatte akuttvedtak. (Barnevernloven §§ 4-6 annet ledd og § 4-25)
Alarmtelefonen for barn og unge 116 111 er et tillegg til eksisterende akuttberedskap for barn og unge. Oppringninger til Alarmtelefonen går direkte til den nærmeste av de store barnevernvaktene i deres åpningstid, eller til Alarmtelefonens hovedkontor i Kristiansand.