Slik melder barnevernstjenesten bekymring til utenlandske myndigheter
Når er det aktuelt å melde bekymring til utenlandske myndigheter?
Noen ganger vil barn forlate Norge mens barnevernstjenesten undersøker barnets omsorgssituasjon eller barnevernstjenesten har fattet tiltak for barnet. Andre ganger kan barnevernstjenesten motta bekymringsmeldinger for barn som allerede har forlatt landet. I tillegg kan barnevernstjenesten motta opplysninger som gir grunn til bekymring for barn som har vanlig bosted i et annet land.
I slike tilfeller kan barnevernstjenesten melde bekymring for barnet til utenlandske myndigheter, og be dem treffe nødvendige beskyttelsestiltak for barnet. Adgangen til å melde bekymring til utenlandske myndigheter følger både av barnevernsloven og Haagkonvensjonen 1996.
Hvordan melde bekymring?
Vi ber om at barnevernstjenesten utformer to dokumenter; et oversendelsesbrev til oss i Sentralmyndigheten i Bufdir, med en bekymringsmelding til utenlandske myndigheter som vedlegg.
Oversendelsesbrevet
- Adresseres til "Sentralmyndigheten for Haagkonvensjonen 1996"
- Kort om at barnevernstjenesten ønsker bistand fra Sentralmyndigheten til å videreformidle en bekymringsmelding til myndighetene i [land].
- Dersom saken haster, bør det presiseres innledningsvis.
- Kontaktinformasjon til ansvarlig saksbehandler, både telefonnummer og e-postadresse.
- Fakturainformasjon til barnevernstjenesten dersom bekymringsmeldingen skal til et annet land enn Danmark eller Sverige.
- Annen informasjon som det er relevant at Sentralmyndigheten kjenner til, men som ikke skal til utenlandske myndigheter.
Bekymringsmeldingen
- Adresseres til "Kompetente myndigheter i [land]."
- Overskrift kan være "Bekymringsmelding til [x] myndigheter" eller "Oversendelse av bekymringsmelding".
- Dersom saken haster, bør det presiseres innledningsvis.
- Navn og fødselsdato på barnet/barna.
- Navn og fødselsdato på mor/far/omsorgsperson dersom det er kjent.
- All informasjon barnevernstjenesten har om hvor i utlandet barnet kan oppholde seg, og hos hvem, slik at utenlandske myndigheter kan lokalisere barnet. Her kan du også ta med informasjon om barnets øvrige familie for eksempel bor i utlandet, eller andre opplysninger som kan gi en indikasjon på hvor barnet befinner seg.
- Kort historikk og barnevernstjenestens kjennskap til barnet.
- Bakgrunnen for at barnevernstjenesten er bekymret, og hva som er den konkrete bekymringen. Det bør ikke gis mer informasjon enn nødvendig for å underbygge bekymringen – det kan heller opplyses at barnevernstjenesten kan gi mer informasjon på forespørsel. Det er viktig at bekymringsmeldingen er presis og tydelig, slik at det gir et godt utgangspunkt for utenlandske myndigheter når de skal vurdere meldingen.
Barnevernstjenesten må vurdere om det er nødvendig at bekymringsmeldingen inneholder vedlegg, som undersøkelsesrapporter e.l., eller om det er tilstrekkelig at relevant informasjon herfra inntas og oppsummeres i bekymringsmeldingen.
Bekymringsmeldingen skal ikke inneholde:
- Norsk personnummer
- Henvisninger til norske lover
- Forkortelser som f.eks. PP-tjenesten eller BUP, med mindre forkortelsene forklares
- Informasjon om at barn eller foreldre har søkt asyl i Norge eller andre land
Brevet skal som vanlig være på barnevernstjenestens brevark med underskrift (eventuelt elektronisk godkjenning), så det fremgår klart for utenlandske myndigheter hvem bekymringsmeldingen kommer fra.
Oversettelse
Barnevernstjenesten må dekke kostander til oversettelse av bekymringsmeldingen og eventuelle vedlegg som sendes til andre land enn Sverige og Danmark. Det er også mulig for utenlandske myndigheter å be om ytterligere informasjon i etterkant.
Vi i sentralmyndigheten sørger for å få dokumentene oversatt, og kostnader ved oversettelse skal dekkes av det organet som sentralmyndigheten bistår, jf. forskrift til lov om Haagkonvensjonen 1996 § 3.
Send bekymringsmeldingen
Vi har en elektronisk postkasse som vi oppfordrer til å bruke. Vårt organisasjonsnummer er 986 128 433. Det vil gå vesentlig raskere om det sendes til oss elektronisk enn med vanlig post.
Oversendelsesbrevet og bekymringsmeldingen adresseres til:
Barne-, ungdoms-, og familiedirektoratet
Sentralmyndigheten for barnevernsområdet
Postadresse: Postboks 2233, 3103 Tønsberg
Når vi har mottat saken
Vi går gjennom dokumentene og kontakter saksbehandler hos barnevernstjenesten. Ved behov sender vi saken til oversetting, før vi videreformidler den til utenlandske myndigheter, med barnevernstjenesten som kopimottaker. Vi vil holde saksbehandler hos barnevernstjenesten løpende orientert om sakens utvikling.
Det er opp til utenlandske myndigheter å avgjøre om, og hvordan, de vil følge opp en bekymringsmelding fra den norske barnevernstjenesten.