Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Avklaring av kommunens ansvar for etableringsutgifter etter rundskriv Q-06/2007 om betalingsordninger i barnevernet

Tolkningsuttalelse fra Barne- og familiedepartementet
  • Vår ref: 25/859-
  • Dato: 30. mai 2025

Barne- og familiedepartementet viser til henvendelse fra Moss kommune 17. februar 2025. Kommunen ber om en avklaring av kommunens betalingsansvar for etableringsutgifter og viser til rundskriv Q-06/2007 (betalingsrundskrivet). Vi beklager at det har tatt tid å gi dere et svar.

Moss kommune ber om avklaringer på disse spørsmålene:

  • Har kommunen fullt ansvar for alle kleskjøp det første året et barn er plassert på institusjon, inkludert behov som oppstår på grunn av vekst og slitasje etter plassering på institusjonen?
  • Er staten fritatt for kostnadsansvar for kleskjøp det første året, og gjelder dette i så tilfelle på nytt hver gang en ungdom flyttes direkte til et annet statlig tiltak?
  • Er det forskjeller i definisjonen av engangsutgifter og betalingsansvar for disse mellom statlige fosterhjem og statlige institusjoner?

Departementets vurdering

Barnevernsloven § 16-5 første og tredje ledd slår fast at Bufetat skal dekke de utgiftene til barnevernsinstitusjoner som overstiger kommunens egenandel. Forskrift om egenbetaling slår fast at kommunens egenbetaling delvis skal dekke statens oppholdsutgifter ved plassering i institusjon, jf. § 3. Bestemmelsen tydeliggjør at oppholdsutgiftene som Bufetat skal dekke omfatter blant annet klær og lignende.

Det samme er lagt til grunn i betalingsrundskrivet punkt 6.2 der det framgår at «Statens ansvar for institusjonene omfatter ansvaret for at det enkelte barn på institusjon får forsvarlig omsorg og behandling under institusjonsoppholdet. Dette gjelder også der staten kjøper institusjonsplasser. Ansvaret innebærer at også utgifter til klær (som ikke inngår i kommunens engangsutgifter), lommepenger, fritidskostnader, ferieturer, hjemreiser og lignende inngår i institusjonens oppholdsutgifter/driftsutgifter.»

Løpende utgifter til innkjøp av klær og utstyr ved alminnelig slitasje og vekst hos barnet omfattes av institusjonens oppholdsutgifter.

Kommunen skal, i tillegg til egenandelen, blant annet dekke visse engangsutgifter knyttet til barnets opphold i institusjonen. Disse utgiftene anses å falle utenfor Bufetats betalingsansvar for institusjonstilbudet etter barnevernsloven § 16-5, og er en del av kommunens omsorgsog oppfølgingsansvar.

Om kommunens ansvar for engangsutgifter framgår det i betalingsrundskrivet punkt 6.1.1 at «kommunen skal i samarbeid med institusjonen sørge for at barnet ved plassering medbringer tilfredsstillende klær og utstyr for sommer- og vinterbruk, og skal dekke utgiftene i forbindelse med dette. Eventuelt kan kommunen stille midler til rådighet slik at institusjonen kan forestå nødvendige innkjøp i løpet av det første året.»

Engangsutgiftene har til hensikt å kompensere for eventuelle mangler ved barnets garderobe og utstyr på tidspunktet for innflytting på institusjonen, basert på alminnelige standarder for barn på samme alder og for alle årstider. At kommunen kan stille midler til rådighet for kjøp av klær og utstyr i løpet av det første året, er begrunnet i praktiske hensyn. For eksempel kan det være hensiktsmessig å vente med å kjøpe en vinterjakke til høsten, uavhengig av om barnet flyttet inn på institusjonen tidligere på året. Kommunens ansvar for engangsutgifter vil ikke utløses på nytt hver gang en ungdom flyttes direkte til et annet statlig
tiltak.

Det kan oppstå uenighet mellom staten og kommunen om hvem som har ansvar for spesifikke utgifter til klær eller utstyr i enkelttilfeller. For eksempel kan institusjonen vurdere at barnets medbrakte klær ikke var tilfredsstillende, mens kommunen har en annen oppfatning. Departementet mener likevel at det er naturlig at institusjonen som en del av sitt omsorgsansvar dekker løpende utgifter til utskifting av klær og utstyr som følge av slitasje og vekst, mens kommunen har ansvar for at barnet er tilstrekkelig utstyrt ved tidspunktet for innflytting.

Moss kommune har også stilt spørsmål om ansvaret for engangsutgifter ved opphold i statlige fosterhjem. Departementet vurderer at den samme ansvarsdelingen gjelder for beredskapshjem og spesialiserte fosterhjem, jf. barnevernsloven § 16-5 første og tredje ledd. Dette er også omtalt i betalingsrundskrivets punkt 7.3, som presiserer kommunens ansvar for engangsutgifter knyttet til statlige familiehjem og beredskapshjem.

Departementet viser avslutningsvis til uttalelser i vårt høringsnotat fra november 2022 med forslag til ny forskrift om Bufetats saksbehandling ved tilbud om barnevernstiltak til kommunen. Forslaget inkluderte revisjon av dagens forskrift om Bufetats rett til å kreve egenandel fra kommunen, og omfattet også rammer for Bufetats økonomiske ansvar. Høringsnotatet har vært på høring og departementet vil vurdere den videre oppfølgingen på bakgrunn av høringsuttalelsene. Departementet tar sikte på å utarbeide en ny forskrift i løpet av året.


Med hilsen,

Clara Hasselberg (e.f.), avdelingsdirektør

Hedda Aanestad Kløven, seniorrådgiver