Behandlingsmetoden har som mål å forsterke det emosjonelle båndet og tilknytningen mellom foreldre og barn. Det gjøres gjennom å bryte negative fastlåste samspillssirkler og gjenopprette en positiv og trygg relasjon. Formålet er å hjelpe foreldre med å utvikle spesifikke foreldreferdigheter som kan forebygge, redusere eller stoppe atferdsproblemer hos barnet.
Innhold i programmet
I veiledningen arbeider og trener PMTO-terapeuten og foreldrene sammen på å styrke og videreutvikle foreldrepraksis som fremmer samarbeid og trivsel i samspillet med barna. Dette skal også bremse problematferd og konfliktfylt samspill. Veiledningen tar sikte på å redusere barnets atferdsvansker gjennom å støtte foreldrene i å tilby barnet en utviklingsstøttende relasjon tilpasset barnets alder og behov.
PMTO individuell foreldreveiledning har to likestilte hovedmål: ett knyttet til å styrke og utvikle ferdigheter hos foreldrene og ett knyttet til barnets fungering. Styrkingen og utviklingen av foreldreferdigheter er den direkte målsetningen. Reduksjon av atferdsproblemer og utvikling av mestringsferdigheter hos barnet, er et indirekte mål som nås gjennom styrket foreldreferdigheter.
I møtene, som vanligvis varer en time, veksles det mellom dialog om temaet, ferdighetstrening gjennom demonstrasjon og øvelser og refleksjon og bevisstgjøring. Foreldrene får eget materiell som består av huskelapper og idé-ark, samt hjemmeoppgaver som de prøver ut mellom hvert møte. I tillegg har terapeuten en oppfølgende telefonsamtale i løpet av uken hvor utfordringer med hjemmeoppgaven kan problemløses.
Barnet deltar som regel ved oppstart, midtveis og ved avslutning av veiledningen. I tillegg kan barnet involveres mer ved behov.
Temaområder
I programmet kan man jobbe med:
- hvordan foreldre kan gi gode og tydelige beskjeder til barnet
- etablere en god samarbeidsallianse med foreldrene
- anerkjennelse og oppmuntring
- positiv involvering
- mild og forutsigbar grensesetting
- regulering av følelser
- problemløsning
- oppfølging og tilsyn
- kommunikasjon med barn
- involvering av barnehage og skole
- temaer som foreldrene er opptatt av