Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Ny ressursside for universell utforming av digitale læremiddel

To unge mennesker sitter med ryggen til mot en skjerm
Digitale læremidler har i oppgave å hjelpe barn, unge og voksne i utdanning. Foto: gorodenkoff/IstockPhoto
Ressurssiden er utviklet av Standard Norge og skal gi konkrete råd og eksempler for å lage læremidler som fungerer for elever med ulike forutsetninger.

Nyhetsbrev om universell utforming juni 2025.

Ressurssiden er ment for utviklere, redaktører og designere. Det er også laget en veileder for likeverdig tilgang til digitale læremidler i skole og utdanning.

Gå til ressurssiden

Skal gi noe mer enn bare en oversikt over krav

Digitale læremiddel ble underlagt forskrift om universell utforming av IKT-løsninger fra 2018 og Tilsynet for universell utforming av IKT (Uu-tilsynet) gjennomførte et sektortilsyn av utdanningsfeltet i 2023.

Konklusjonene etter tilsynet var blant annet at manglende universell utforming av de digitale læremidlene truet retten til likeverdig utdanning og at skolene manglet både system og kompetanse til å ta i bruk teknologi på en inkluderende måte.

– Bransjen har over lengre tid snakket om å utgi et dokument for å hjelpe bransjen med problemstillinger relevante for utdanning. Uu-tilsynets sektortilsyn med utdanningssektoren forsterket behovet og gjorde at bransjen ønsket en åpen, tilgjengelig veiledning så fort som mulig, sier Haakon Heyerdahl, prosjektleder IKT og digitalisering i Standard Norge.

– Hva som er rettslige krav, det har Uu-tilsynet en veldig god oversikt over. Derfor tenkte vi at vi ikke trengte å lage en ny side som bare forklarer Uu-tilsynets tolkningen av WCAG. Det er Uu-tilsynet som har rettslig fortolkingsrett på forskriftskravene. Men vi kan komme med noen prinsipper og «beste praksis-løsninger» som vi mener gir den beste opplevelsen for sluttbruker, og gjerne løsninger som går utover WCAG-kravene. Gjennom for eksempel at en svaksynt eller blind elev skal kunne hoppe fra et digitalt læremiddel til et annet, med lik navigering slik at man kjenner seg igjen. Eleven skal ikke oppleve noe helt nytt hver gang man går fra et læremiddel til et annet. Læringsutbyttet har vært i fokus, forteller Heyerdahl.

Overordnet veileder

I tillegg til ressurssiden er det laget en overordnet veileder N/TS 11043 "Likeverdig tilgang til digitale læremidler i skole og utdanning", som skal gi prinsipielle retningslinjer. Veilederen er ment å vare i flere år før den revideres og er teknologiuavhengig.

Veilederen er utviklet med støtte fra Utdanningsdirektoratet og Bufdir, og i tett dialog med representanter fra læremiddelprodusenter, IKT-bransjen og interesseorganisasjoner.

Gå til veilederen

Slik har komiteen jobbet

Yngvar Nordberg, komitéleder for komiteen for universell utforming av digitale læremidler i Standard Norge, forteller mer om hvordan de har jobbet med produktene:

– Det sentrale i det overordnede dokumentet er det pedagogiske formålet. I motsetning til mange andre sektorer, har digitale læremidler i oppgave å hjelpe barn, unge og voksne i utdanning. En elev i første trinn som skal lære seg å lese, skrive – en elev i femte som skal lære geometri. Hvordan skal vi gjøre geometri, former og figurer tilgjengelig på en likeverdig måte i de digitale læremidlene? Det mest utfordrende av alle retningslinjene i regelverket er nok alternative tekster, etablere en felles forståelse for hvordan vi med tekst skal beskrive det som er visuelt. Dette har vi jobbet svært mye med i komiteen. Vi har for eksempel laget veiledninger for bildebeskrivelser for redaktør, utvikler og designer. Statped har vært en uvurderlig hjelp i dette arbeidet. Vi ser at de skjønnsmessige retningslinjer er området vi trenger å jobbe mest med for å sikre at hensynet til det pedagogiske formålet blir ivaretatt.

– Uu-tilsynets sektortilsyn i 2023 var den utløsende faktoren som gjorde at en samlet bransje gikk inn i dette arbeidet med universell utforming av digitale læremidler. Med Uu-tilsynet med på laget under tilblivelsen av både veileder og nettressurs har dette blitt en god start på noe som skal fortsette – vi blir aldri ferdig med å jobbe med tilgjengelighet. Planen er nå månedlige møter og årlige uu-konferanser i læremiddelbransjen, avslutter Nordberg.

Se også pressemelding fra Standard Norge.

Nyhetsbrev om universell utforming

Denne siden er beskyttet av reCAPTCHA og er underlagt Googles personvern og Vilkår for bruk

Når du registrerer e-postadressen din, samtykker du til at vi sender deg nyhetsbrev og at vi bruker e-postadressen din til å gjøre dette. Les mer i vår personvernerklæring.

Hvis du ikke lenger ønsker nyhetsbrev, send en e-post til universell-utforming@bufdir.no, eller klikk avregistrer i et nyhetsbrev du har fått.

Tidligere nyhetsbrev om universell utforming