Barnevernsbarometeret – Bufdirs faste undersøkelser i barnevernet
Mellom 2024 og 2027 gjennomfører Ideas2evidence og Vista Analyse faste spørreundersøkelser i barnevernet på oppdrag fra Bufdir. Disse kalles «Barnevernbarometeret».
Den første undersøkelsen gjennomføres i 2024 og omfatter alle ansatte og ledere i barnevernstjenestene og i barnevernsinstitusjonene. Ledere i barnevernstjenestene og i barnevernsinstitusjonene får undersøkelsen tilsendt hvert år, mens ansatte vil få undersøkelsen tilsendt annet hvert år.
Undersøkelsen i 2024 sendes ut i uke 42 til lederes e-postadresser fra «@barnevernsbarometeret.no».
Skal bidra til økt kunnskap
Barnevernsbarometeret skal bidra med kunnskap om tilstanden i de kommunale barnevernstjenestene og institusjonsbarnevernet.
Dette er viktig for at Bufdirs arbeid med å videreutvikle tilbud og tjenester samsvarer med behovene i sektoren.
Fram til nå har Bufdir innhentet data gjennom en rekke enkeltstående spørreundersøkelser. Dette kan ha vært belastende for sektoren og respondentene, og svarene fra spørreundersøkelsene har ikke alltid vært mulig å se i sammenheng med hverandre. Barnevernsbarometeret skal bidra til at vi på sikt kan redusere antall spørreundersøkelser fra direktoratet.
Både faste og variable temaer
Flere av temaene for Barnevernsbarometeret vil ligge fast år etter år, mens noen temaer vil byttes ut. De faste temaene velges strategisk og vil på sikt vise utvikling i sektoren over tid. Spesielt interessant er områder som ikke dekkes av eksisterende datakilder, og områder Bufdir har et særlig ansvar for å følge med på. De variable temaene skal fange opp forhold som er aktuelle her og nå.
Temaer som inngår i Barnevernsbarometeret vil blant annet være barns medvirkning i barnevernet, turnover og arbeidstilfredshet, og barnevernets samarbeid med andre sektorer som helse, politi og skole.
Barnevernsbarometeret er et pilotprosjekt fram til 2027. Etter dette vil Bufdir evaluere resultatene, se på behov for justeringer og vurdere videreføring.