Spør gjerne hva brukeren ønsker å få ut av tilbudet og legg en plan deretter. Det kan ta tid å få på plass det brukeren kan trenge hjelp til. En slik plan bør utarbeides i fellesskap med brukeren fra første møte med brukeren.
Planen bør tas fram, evalueres og oppdateres jevnlig i planlagte og gjentatte samtaler. Regelmessig gjennomgang av planen er avgjørende for å sikre systematikk og framdrift i oppfølgingsforløpet. Punkter som kan tas opp i en evaluering er:
Hva har vi lykkes med? Å se konkret framgang kan støtte følelsen av mestring og håp.
Hva er ikke gått etter planen? Hva skal skje nå? Å vite hva som skjer kan stryke opplevelsen av trygghet
Viktige spørsmål du kan stille i samtalene når dere lager planen
Hva trenger du at jeg hjelper deg med nå?
Hva må være på plass for at du (og eventuelle barn) kan ha en trygg tilværelse etter oppholdet?
Hvordan skal vi samarbeide om planen? Hva skal du gjøre og hva skal jeg som ansatt gjøre?
Trenger du hjelp fra andre instanser? Hva skal de evt. bidra med?
Hvis den utsatte har tidligere opphold: Hva kan vi gjøre annerledes denne gangen for å unngå at du må komme tilbake flere ganger?