Hvem gjelder retningslinjene for?
Retningslinjene gjelder for statlige barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere. Retningslinjene gjelder også for private barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere der det følger av kontrakt. For kommunale barnevernsinstitusjoner er retningslinjene veiledende.
Retningslinjene omhandler rollen som skoleansvarlig, ansvars- og oppgavefordeling mellom skoleansvarlig/ansatte og ledelse. Formålet med retningslinjene er å bidra til at barna får opplæring i tråd med behov og rettigheter. Rett og plikt til opplæring er hjemlet i opplæringsloven.
Barnevernsinstitusjon og omsorgssenter for enslig mindreårige asylsøkere omtales i det følgende som institusjon.
- Samarbeid skole og barnevern. En veileder. Elektronisk veileder fra 2015 v/ Barne-, ungdoms – og familiedirektoratet 2013 og Utdanningsdirektoratet
- Oppfølging av skole og opplæring for barn og unge som bor i fosterhjem, institusjon og omsorgssenter. Veileder utgitt av Barne-, ungdoms – og familiedirektoratet 2013.
- Skolerapport: Hvordan bedre skoleresultatene og utdanningssituasjonen for ban og unge i barnevernet. Rapport utgitt av Barne-, ungdoms – og familiedirektoratet 2014.
- Melderutiner for å sikre skole og opplæringstilbud for barn og unge som plasseres med hjemmel i barnevernloven. Utgitt av Barne-, ungdoms – og familiedirektoratet 2014.
- Seeberg M.L., Winsvold, A. & Sverdrup, S. (2013). Skoleresultater og utdanningssituasjon for barn i barnevernet. En kunnskapsoversikt. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA Notat 4/2013.
- Kartlegging av holdninger til skolegang for barn og unge med tiltak fra barnevernet. Utgitt av Barne-, ungdoms – og familiedirektoratet 2015.
- Barn og unge i barnevernet – hvordan gjør de på skolen? Barnevernsstatistikk
- Opplæringsprogram 2017/2018 for ansatte i skole og barnevern (kommer aktuell lenke)
- Dreiebok: En modell for felles ansvar og faglig samarbeid mellom skole, PPT og institusjon. Utgitt av Barne-, ungdoms – og familieetaten 2016. Vedlegg: Mal oppstartsmøte, Mal Underseveisskjema med gradering, Underveisskjema uten gradering, Skjema for informasjonsoverføring