Det er viktig at du er oppmerksom på situasjoner og faktorer som kan gi økt risiko for konflikt eller eskalering av konflikt. Sett deg inn i planene som er utarbeidet for det enkelte barn (se generelle anbefalinger). Når du er oppmerksom på dette, kan du gjøre avledende, hindrende eller nedtrappende handlinger. Du bør også ha en forståelse for årsaker til aggresjon og utagerende oppførsel, både generelt og for det enkelte barn.
Eksempler på håndtering av konfliktfylte situasjoner
Det kan være nyttig å bruke nedtrappingsteknikker. Nedenfor får du noen råd om:
- hvordan du kan forebygge og nedtrappe konflikter
- hvordan du kan håndtere uønskede hendelser på en trygg, sikker og mest mulig omsorgsfull måte
Ved frustrasjon
- Søk kontakt når du oppfatter at barnet endrer oppførsel som tegn på frustrasjon, uro eller tilbaketrekking.
- Vurder om det er noe som er uavklart og som krever en samtale mellom deg og barnet eller annen oppfølging her og nå. Om det ikke er mulig for dere å gjennomføre en samtale med det samme, gjør eventuelt en avtale med barnet om enesamtale på et annet tidspunkt.
- Reguler fysisk avstand og nærhet ut ifra kjennskap til det enkelte barns toleranse
- Avled barnets oppmerksomhet over på noe annet. En avledning kan hjelpe barnet til positivt fokus, og den ubehagelige frustrasjon vil kunne gå over.
- Bruke humor i tidlig frustrasjonsfase, dersom det passer seg.
- Avvent situasjonen. Noen ganger vil barnet ha behov for å være for seg selv, og innspill eller inngripen fra ansatte vil kunne være en trigger og noe barnet kan bruke for å rettferdiggjøre utagering.
- Gjør en kollega oppmerksom på situasjonen om du vurderer at risiko for eskalering er økt.
Ved eskalering
Vurder sikkerhet, og skap trygg avstand og gjensidig retrettmulighet
Én ansatt bør ta hovedrollen i å kommunisere med barnet. Både den ansatte og barnet må ha mulighet til å forlate rommet uten hindringer.
Tilkall eventuelt en kollega
I utgangspunktet fungerer konfliktdempende samhandling best i én-til-én-situasjoner, men øvrig personale bør likevel være tilgjengelig for å kunne bistå hvis situasjonen ikke roer seg, og aggresjonen akselererer over i utagering. Vurder også din egen relasjon med barnet; kan det være nyttig om du trekker deg unna situasjonen og lar en kollega ta over?
Vær oppmerksom på egen adferd
Vær oppmerksom på egen adferd, for eksempel stemmeleie, kroppsspråk, stressnivå og benytt eventuelt stressreduserende metoder, som for eksempel å puste dypt inn og rolig ut et par ganger.
Vær nedtrappende i samhandlingen med barnet:
- Vær bevisst på å senke tempo i konflikten. Vær rolig og snakk rolig.
- Se og hør den andre, og ta den andre på alvor. Snakk med og ikke til eller over hodet på den andre.
- Vær anerkjennende.
For eksempel: "jeg ser at du er sint/urolig/frustrert, ……."
- Vær raus, ta imot og tål noe av den andres sinne.
- Forsøk å skape en vinn – vinn situasjon. Barnet må kunne gå ut av situasjonen uten å tape verdighet.
- Spør eventuelt om barnet kan sette ord på årsaken til sinnet.
For eksempel: "jeg ser du er sint, og jeg har lyst å hjelpe deg, men jeg forstår ikke helt hva som skjer. Kan du hjelpe meg slik at jeg forstår."
- Sett grenser på en rolig og mild måte. Vær tydelig på hva du kan møte den andre på, og hva du eventuelt ikke kan imøtekomme.
- Synliggjør valg og muligheter som finnes i situasjonen, og synliggjør eventuelle følger av de valgene barnet står ovenfor.
- Ikke lås deg fast i en maktkamp.
For eksempel, dersom barnet sier: ”jeg vil ikke snakke med deg, jeg vil snakke med noen andre” - vurder om det lar seg gjøre.
Ved utagering
Bruk av milde former for fysisk makt
Bruk av fysisk makt skal alltid være siste utvei. Hvis det er åpenbart nødvendig for å gi barnet forsvarlig omsorg og beskyttelse, eller åpenbart nødvendig for å ivareta trygghet og trivsel for alle på institusjonen, kan dere benytte milde former for fysisk makt som å holde barnet kortvarig fast eller lede barnet.
Bruk av fysisk makt i akutte faresituasjoner
Hvis barnet er i ferd med å skade seg selv eller andre, og det ikke finnes andre muligheter til å avverge skaden, kan dere benytte nødvendig fysisk makt for å avverge eller begrense skaden. Det samme gjelder hvis barnet er i ferd med å gjøre vesentlig skade på eiendom. Bruk av fysisk makt må gjennomføres så skånsomt som mulig og opphøre straks skaden eller faren er avverget.
Teknikker for håndtering av utfordrende adferd og vold
Når det gjelder teknikker for håndtering av utfordrende adferd og vold, finnes det i dag mange ulike metoder og tilnærminger. De ulike tilnærmingene er lite utforsket, og dette begrenser mulighetene for å gi tilstrekkelig kvalitetssikrede anbefalinger om dem.
Andre anbefalinger
- Gjennomfør samtaler om hvordan barnet vil bli møtt i konfliktfylte situasjoner.
- Gjennomgå og analyser bruk av fysisk makt og inngrep i barnets rettigheter systematisk og rutinemessig.
- Gjennomfør samtaler med barnet som har vært involvert i eller vitne til konfliktfylte situasjoner.
- Sørg for støtte og oppfølging av ansatte i etterkant av konfliktfylte situasjoner.