Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Fosterforeldre - faglig anbefaling for opplæring av fosterforeldre

Fosterforeldre - faglig anbefaling for opplæring av fosterforeldre

Utarbeidet av: Bufdir

Publisert:

2024: De faglige anbefalingene vil revideres etter at fosterhjemsavtalen er revidert.

Gode fosterhjem er vårt samfunns viktigste ressurs for å hjelpe de barn og unge som av ulike grunner ikke kan bo hjemme. For å kunne støtte familiene som overtar omsorgen, har alle samfunnets hjelpeinstanser og etater et felles ansvar. Hovedansvaret ligger imidlertid hos barnevernet i stat og kommune.

Vi vet at du har en utfordrende oppgave og at du stadig må forholde seg til nye problemstillinger, spørsmål og utfordringer. Alle kurs og alle veiledninger lever sitt eget liv. Innhold og forløp påvirkes og får sitt særegne forløp i møtet mellom deg og stadig nye fosterhjem. 

Denne faglige anbefalingen vil ikke gi deg svar på hvordan den perfekte opplæringen ser ut. Det må du som fagperson vurdere i møtet med fosterhjemmets forventinger, spørsmål, ønsker og krav. Anbefalingen vil ikke heller gi deg svar på valg av modell eller metode, da du som fagperson må tilpasse dette etter fosterfamilien og de faglige retningslinjer som foreligger.

Den faglige anbefalingen gir deg en oversikt over temaer og prinsipper som kjennetegner god fosterhjemsopplæring. God fosterhjemsopplæring er avhengig av flere forhold. Den må være oppdatert, nyttig og relevant, og formidlingen av innholdet må være effektiv og kunne tilpasses fosterhjemmets behov. Ikke minst må opplæringen komme fosterbarnet til gode.

For å bli gode omsorgsgivere, er det viktig at fosterforeldre får god opplæring og veiledning. De må få grunnleggende kunnskap og forståelse av hva som forventes av dem før et barn flytter inn, og de må følges opp med videre opplæring og veiledning. Opplæringens innhold er delt opp i ni overordnede faglige standarder, som beskriver overordnede kompetansekrav som skal inngå i opplæringsforløpet. Standardene angir relevant kompetanse innen temaer som omsorg, utvikling og kommunikasjon, og gir kunnskap, ferdigheter og forståelse både for barnet og for fosterforeldrenes egen omsorgsrolle.

Du kan lese standardene sammenhengende som en helhetlig beskrivelse av kompetansekrav, eller undersøkes enkeltvis. Hvordan du gjør dette, styres av hva du som fagperson ønsker eller hva fosterforeldrene har behov for av opplæring og veiledning her og nå. Slik blir veiledningen aktuell og gir fosterforeldrene rett hjelp til rett tid.

Standardene beskriver den kompetansen det er ønskelig at fosterhjemmet skal ha. For å se om fosterforeldrene har tatt til seg og brukt kunnskapen, er det knyttet spørsmål eller kompetanseindikatorer til de ulike prinsippene.

Spørsmålene vil gjøre det mulig for deg å kvalitetssikre opplæringen du tilbyr. Mange av temaene vil det være aktuelt å komme tilbake til flere ganger. Det er derfor nødvendig å se på opplæring som en kontinuerlig prosess, hvor temaer tas opp på nytt etter hvert som fosterhjemmets behov for stadig dypere og spesialisert kunnskap økes.

Den faglige anbefalingen reflekterer et kunnskapssyn som bygger på brukerkunnskap fra fosterbarn og erfarne fosterforeldre, erfaringskunnskap fra fagfolk i fosterhjemsfeltet, samt oppdatert kunnskap fra teori og forskning som forteller oss hva barn trenger av sine voksne omsorgspersoner.

Det er viktig å lytte til hva barn som har bodd i fosterhjem forteller om hva de ønsker av  fosterfamilien. Opplæringsforløpet må ta sikte på å dyktiggjøre fosterhjem til å møte barn og unges behov

Erfaringskonsulenter i Landsforeningen for barnevernsbarn ber om fosterforeldre som:

«Tar seg tid til å se, til å lytte, til å forstå. Tar seg tid, til å ta seg tid!»

 «Lar oss føle oss ønsket, elsket og tatt vare på».

«Gir aldri opp. Har tillit til at god omsorg kan forandre mye.».

«Setter seg inn i egne og barnets rettigheter, og krever støtte og veiledning tidlig nok»

«Gir oss mulighet for å høre til også i ferier og høytider»

«Følger opp og oppmuntrer til mestring av skole og fritidsaktiviteter»

«Gir oss anledning til å være en del av familien også etter fylte 18 år»

Barnevernproffene i Forandringsfabrikken ber om fosterforeldre som:

«er glad i barn og kan vise oss kjærlighet»

«tør og orker å spørre bak sinnet, frustrasjonen og fortvilelsen vår».

«vil samarbeide med oss, helt fra vi er små»

 «som vil forstå hvor viktig kontakt med søsken og familie er for de fleste av oss»

Noen fosterhjem med lang og allsidig erfaring knyttet til Norsk fosterhjemsforening har gitt noen uttalelser knyttet til opplæringsbehov:

«Et fosterhjemsoppdrag vil involvere hele familien. Egne barn må involveres og være enige i avgjørelsen om å bli fosterhjem»

 «Vi må få virkelighetsnær opplæring i forkant, - noe som gjør at vi forstår hva som forventes av oss og som ikke idylliserer det vi vil møte»

«Vi må få opplæring nok til å forstå at de strategier vi har anvendt på egne barn ikke alltid kan anvendes på fosterbarnet»

«Vi må forberedes på at vi i perioder vil kjenne oss utilstrekkelige, og vi må få vite at vi kan etterspørre videre opplæring og hjelp»

«Kunnskap er ferskvare, vi trenger gjenoppfrisking og oppfølging for å ta kunnskapen i bruk»

«Vi blir sårbare når fosterhjemsoppdraget går ut over egne barn»

«Våre egne barn må få mulighet til oppfølging»

«Ja til informative snutter på internett»

«Vi trenger fellesskap med andre fosterfamilier, vi har mye å lære av hverandre»

Anbefalingen er utarbeidet på bakgrunn av brede litteratursøk i forskningsdatabaser. Funn fra ulike internasjonal opplæringsprogram og forskning og er lagt til grunn for kunnskapsgrunnlaget og standardene. Funn herfra er kontrollert opp i mot brukererfaringer.

Kunnskapsgrunnlaget er kort beskrevet i en egen artikkel og i de ni standardene som er presentert i veilederen. Alle standardene griper mer eller mindre inn i hverandre, men bygger på en grunnleggende forståelse av at fosterforeldre må sikres å inneha kunnskap om barns utvikling og om konsekvensene av omsorgssvikt og krenkelser. Videre må fosterfamilien inneha kompetanse til å imøtekomme disse barnas behov på en utviklingsfremmende måte.  

Mange forhold og faktorer påvirker hva som vil oppleves som det best tenkelige opplæringsforløp for det enkelte fosterhjemmet. Kontekstuelle forhold, relasjonelle faktorer, individuelle forskjeller, ulike opplevelser av behov og relevans, variasjoner i forventninger og forforståelse for å nevne noen. Det innebærer at opplæringsinnhold gjerne kan beskrives, men i praksis ikke gjennomføres identisk. Enhver opplæringsgruppe vil ha sin egen dynamikk, enhver opplæring vil få sitt eget forløp og praksis skapes i møtet mellom opplærer og gruppen av fosterhjem.  

Opplæring lar seg derfor ikke løse alene gjennom metodevalg og krav om metodetroskap. God opplæring forutsetter fleksibilitet og tilpasning. Veilederen beskriver eller forutsetter derfor ingen konkret metode, men viser til sentrale temaer som må berøres i en god opplæring av fosterhjem

Opplæringen har som målsetting å sikre fosterhjemmet nødvendig og relevant kompetanse. Veilederen tar utgangspunkt i at oppdatert og relevant faglig kunnskap utgjør en sentral del av den kompetansen vi som samfunn tillater oss å forvente av et moderne fosterhjem. Å ta på seg oppgaven som fosterhjem er imidlertid i minst like stor grad også et verdibasert valg. Utøvelse av god hverdagsomsorg i fosterhjemmet vil i tillegg forutsette at fosterhjemmet mestrer nødvendige foreldreferdigheter. Opplæring av fosterhjem må derfor tilføre fosterhjemmet nødvendig kunnskap, men må i tillegg berøre avgjørende verdier og holdninger samt gi fosterhjemmet muligheter for å innøve nye omsorgsstøttende, praktiske ferdigheter.

Veilederen tar høyde for dette ved å sikre at standardene for opplæring fokuserer både kunnskapstilfang, verdidiskusjoner og ferdighetstrening.

Opplæring av fosterhjem berører hele familien. Hovedfokus i opplæring retter seg imidlertid primært mot familien voksne omsorgspersoner. Det stiller spesielle og særegne krav til en opplæring som retter seg spesifikt mot voksne. Ikke minst når opplæringen berører så sensitive og intime forhold som hjemmet verdier og holdninger, familiemedlemmenes individuelle ferdigheter og når opplæringen tar sikte på å tilføre hjemmet nye forståelser.

Voksne lærer best når deres aktuelle, opplevde behov får lov å stå i sentrum av opplæringen og når de behandles som en likeverdig part, hvor egne erfaringer gis rom i samtale og diskusjon.  Effektiv opplæring av voksne kjennetegnes i tillegg ved at man med fordel gjør bruk av mange ulike undervisningsformer eller – sjangrer.

Veilederen legger opp til en fleksibel tilnærming til de ulike deler av fagstoffet, som gjør det mulig for undervisere i noen grad å følge fosterhjemmenes ønsker og behov. Videre legger veilederens standarder og læringsmål opp til at forelesing som undervisningsform i betydelig grad varieres med samtaler, refleksjoner, øvelser og dialog.

I land det er naturlig å sammenligne oss med finner vi betydelig enighet om hva som forstås som naturlige og nødvendige områder i en generell opplæring av fosterhjem.

Enigheten omfatter tre hovedområder: fosterhjemmet må vite om den innsatsen de forventes å gjøre for barnet som har flyttet eller flytter inn til dem, fosterhjemmet må vite om og være forberedt på å møte og mestre de utfordringer det kan medføre å ta på seg oppgaven som fosterhjem. Og endelig må fosterhjemmet få støtte til å finne sin plass – og tillit – i det offentlige systemet som etableres rundt barnet.

Det er gjennomgående enighet om at

  • vi forventer av fosterhjem at de evner å støtte barnets utvikling, tilby barnet trygge sosiale relasjoner, hjelpe barnet med å opprettholde kontakten med sin opprinnelige familie og kultur. Og vi forventer fosterhjemmet er opptatt av å sikre barnets generelle trivsel, medbestemmelse og helse.
  • Vi ønsker at fosterhjemmet skal mestre overgangen fra familie til fosterfamilie så skånsomt og varsomt som mulig. Vi vet at overgangen for svært mange kan medføre utfordringer i form av endret intern familiedynamikk, forskyvinger i egne barn/voksenrelasjoner, endret behov for trygghet og stabilitet og i form av utfordringer av verdier og tradisjoner.
  • Vi håper at fosterhjemmet vil møte instanser og institusjoner som hver på sitt område skal spille sentrale roller i fosterbarnets liv med tillit og samarbeid. Og vi håper at de vil finne frem i jungelen av lover, regler og gjensidige forventninger.

Veilederen støtter seg på og bygger videre på disse forventninger, og legger opp til en nasjonal standard på opplæring av fosterhjem som har fokus på alle disse områdene. Og som presenterer disse som relevante for alle fosterhjem.

God opplæring er imidlertid sjelden kun generell. Opplæring må gjøre det mulig for fosterhjemmet å «kjenne igjen» det barnet som bor hos dem eller som senere skal flytte inn. Opplevd tap, krenkelse og omsorgssvikt påvirker barn og barns utvikling og mestring på ulike måter. Opplæringen må derfor sikre fosterhjemmet en kompetanse som gjør det mulig å forstå akkurat «deres barn» i lys av hva barnet har opplevd.

Barnets tidligere omsorgserfaringer kan komme til uttrykk på mange ulike måter. Noen fosterhjem vil møte det i form av utfordrende væremåter fra barnets side, andre fosterhjem vil se uhensiktsmessige omsorgserfaringer synliggjøres gjennom somatisk eller psykisk sykelighet. Andre vil møte barns vansker med å finne ro og trygghet i en ny tilknytningsrelasjon, mens atter andre vil møte barns som kan ha vansker med kognisjon, konsentrasjon og oppmerksomhet. Noen fosterhjem vil finne bedre mening og forståelse i fosterbarnet gjennom beskrivelser av stress ,traumer og nevrobiologi, mens andre bedre vil kjenne igjen barn som opplever det krevende å finne mening, sammenheng og identitet i livet sitt.

Opplæring av fosterhjem må derfor sikre et hvert fosterhjem et minimum av kompetanse innen disse ulike måter barn mestrer livet sitt på. Både for å bidra til at møtet mellom fosterhjemmet og barnet blir så empatisk og forståelsesfullt som mulig, - på barnets premisser. Men også for å hjelpe fosterhjemmet til å bli tydelige bestillere av konkrete behov for spesialisert oppfølging og veiledning.

Veilederen legger opp til at alle fosterhjem i en generell grunnopplæring -sikres en bred ramme av forståelsesmuligheter for hvordan omsorgssvikt kan komme til uttrykk hos barnet.  Fosterhjemmet må videre få spesifikk oppfølging og hjelp til å møte barnets spesielle uttrykksform i de ulike faser av fosterhjemsforløpet.

Fosterforeldrene skal ha kunnskap om rollen familien har i barnevernsystemet og om hvordan dette påvirker egne barn og familiens hverdagsliv.

Mål for opplæringen

I løpet av opplæringen skal fosterforeldrene ha

  • reflektert over egen motivasjon for å være fosterhjem
  • reflektert over betydningen av å være en viktig person i fosterbarnets liv og at dette vil kunne vedvare livet ut
  • reflektert over egen fleksibilitet i bruk av foreldreferdigheter
  • reflektert over hvordan de kan samarbeide med barnevernet og barnets foreldre
  • fått kunnskap om adskillelser og tap fosterbarn kan ha opplevd
  • formulert eksempler på følelser og reaksjoner som kan følge av å flytte i fosterhjem.
  • latt egne barn fått reflektere over hvilke endringer familien kan forvente
  • latt egne barn bli hørt i avgjørelsen om å bli fosterhjem
  • blitt forberedt på hvordan fosterfamilien, storfamilien og nettverket påvirkes når familien utvides
  • reflektert over egen familiekultur, og hvilke vaner og tradisjoner som kan endres og hvilke  de ønsker å opprettholde
  • reflektert over egenskaper og ferdigheter de innehar for å kunne håndtere forandringer
  • tenkt over hvilken støtte de vil kunne trenge for å håndtere forandringer

En stor nasjonal fosterhjemundersøkelse viste at ønsket om å gjøre en forskjell for et barn er den største motivasjonen for å bli fosterhjem. Å velge å bli en viktig person i et barns liv er et stort valg som vil påvirke familiens hverdagsliv på mange områder. Men det vil også gi hjemmet mulighet til å knytte varige bånd som strekker seg utover fosterhjemsperioden. Barn i fosterhjem trenger fosterforeldre som har et genuint ønske om å hjelpe og støtte barnets utvikling.

Opplæringen skal bistå fosterhjemmet med å få et avklart forhold til egne forventninger, ønsker og muligheter.

Det er viktig, men ikke nok å ha motivasjon i å hjelpe et barn. Et barn som flytter i fosterhjem trenger fosterforeldre som er fleksible nok til å kunne balansere mellom varme og struktur i daglig oppfølging av barnet.  Barn som har opplevd omsorgssvikt kan være skjevutviklet, og må derfor møtes med utviklingsstøttende omsorg tilpasset modenhetsnivå og emosjonell alder.  For å gi dette må fosterforeldre kjenne til og kunne utøve grunnleggende foreldreferdigheter gjennom å tilby trygge relasjoner, forutsigbare rammer og anvende ros og oppmuntring framfor sanksjonerende grensesetting.

Opplæringen skal gi fosterforeldrene opplæring som bidrar til å justere foreldrestil etter barnets behov

Et fosterhjemsoppdrag er et samfunnsoppdrag. Å gi omsorg til et barn i fosterhjem er et samarbeid mellom flere parter. Fosterforeldrene skal utøve daglig omsorg, men i samarbeid med barnets foreldre og med barnevernstjenesten. 

Barnets foreldre vil som oftest ha foreldreansvaret selv om barnet bor i fosterhjem. Forskning tyder på at fosterfamilier med en inkluderende holdning til barnets foreldre og slekt, formidler en aksept som er en positiv faktor for barnet.

Opplæringen skal hjelpe fosterforeldrene til å finne sin plass i samarbeidet  med barnets foreldre og barnevernstjenesten.

Et barn som må flytte fra familien sin, flytter fra noe kjent til noe ukjent. Det er krevende for barnet å forholde seg til en ny og ukjent familie og en ny hverdag. Barnet kan trenge hjelp til å håndtere sterke følelser, blant annet til adskillelse, tap og savn.

Opplæringen skal gi fosterhjemmet kunnskap om hvordan de kan ivareta barnet på en god måte i vanskelige situasjoner og perioder.

Forandringer kan oppleves brysomme og krevende, men kan også innebære muligheter for gode valg og ny utvikling. Et nytt medlem i familien vil bringe med seg sin egen kultur, vaner og tradisjoner som kan tilføre familien ny verdifull kunnskap og erfaring. Samtidig vil familiemedlemmenes relasjoner også påvirkes og endres. Fosterforeldre må være forberedt på å planlegge for og leve i forandring. Dette gjelder også fosterhjemmets egne barn.

Opplæringen skal forberede fosterfamilien på de forandringene som kan komme.

Noen barn flytter inn hos slekt eller nettverk som de kjenner fra før, mens andre barn flytter inn hos en helt ukjent og fremmed familie. Selv om barnet kjenner familien fra før, vil han eller hun som "fosterbarn" få en ny rolle i familien. Fosterhjemmet må gi barnet tilhørighet i den nye familien. Det er viktig at barnet blir anerkjent og inkludert slik han hun eller han får utvikle medlemskap og tilhørighet i den nye familien.

Opplæringen skal gi fosterhjemmet kunnskap om viktigheten av at barnet blir inkludert i- og anerkjent som en naturlig del av storfamilien og nettverket.

Fosterforeldrene skal ha kunnskap om- og ferdigheter til å praktisere konstruktiv kommunikasjon.

Mål for opplæringen

I løpet av opplæringen skal fosterforeldrene ha

  • fått kunnskap om hvordan taushetsplikten skal forvaltes
  • blitt kjent med prinsipper i konstruktiv kommunikasjon.
  • fått kunnskap om og fått anledning til å eksemplifisere hvordan de kan anvende konstruktive kommunikasjonsferdigheter i møte med fosterbarn, fosterbarnets familie, egne barn, nettverk, barneverntjeneste og andre samarbeidsinstanser som barnehage og skole
  • reflektert over hvordan de kan hjelpe barnet med å se  sammenheng i livet sitt
  • vist ferdigheter til å snakke med barn og ikke til barn
  • reflektert over hvordan de gjennom kommunikasjon kan støtte barnet i vanskelige sosiale sammenhenger
  • reflektert over hvordan de kan rettferdiggjøre forskjellsbehandling

Fosterforeldre kommuniserer med mange instanser og personer. For barnet innebærer det at personlig informasjon blir delt og spredt. Fosterforeldre har taushetsplikt knyttet til personlig informasjon omkring barnet og barnets familie.

Når fosterforeldre får del i taushetsbelagt informasjon, er det viktig at denne forvaltes til barnets beste. Det er derfor viktig at fosterforeldre og barnevernstjenesten har som felles mål at all kommunikasjon skal tjener barnets sak, og at informasjonen er formulert slik at barnets selvrespekt og stemme er ivaretatt. Fosterforeldre må i møte med samarbeidsinstanser og sin omgangskrets ta ansvar for at barnet og dets familie og historie alltid blir tiltalt, beskrevet og omtalt på en respektfull måte.   

Opplæringen skal hjelpe fosterforeldrene med å få et bevisst forhold til at barnet skal leve videre med all informasjonen som blir gitt/delt i fosterhjemsperioden.

Fosterbarn har krav på aktiv medinnflytelse på eget liv. Noen fosterbarn vil trenge hjelp og støtte til å forstå informasjon som gis og til å formulere og formidle egne ønsker og behov Fosterforeldrene må være lydhøre og interessert i å fange opp barnets meninger og synspunkter for å kunne hjelpe til med å videreformidle disse.

Opplæringen skal gi fosterhjemmet kunnskap om barnets rettigheter og om hvordan man kan bistå barnet med å fremme sine synspunkter og ønsker. Opplæringen skal hjelpe fosterforeldrene med å se sin rolle som barnets talsperson og formidler av barnets synspunkter.

Barn som bor i fosterhjem kan trenge hjelp fra sine voksne til å oppklare misforståelser, håndtere konflikter, og til å mestre sosiale sammenhenger.

Opplæringen skal hjelpe fosterhjemmet til å se sin rolle som aktiv støttespiller for barnet i krevende situasjoner. Opplæringen skal også gi fosterhjemmet erfaringer med hvordan konstruktiv kommunikasjon kan bidra til å forebygge og redusere uhensiktsmessige konflikter.

Barn som bor i fosterhjem kan ha behov for hjelp til å få oversikt over og til å forstå sin egen livshistorie og situasjon. Barna har gjerne flere brudd i nære relasjoner, og vil ofte oppleve overgangssituasjoner spesielt utfordrende for sammenheng i eget liv. Barn som bor i fosterhjem kan også trenge støtte til å se muligheter og håp for sin egen fremtid.

Opplæringen skal gi fosterhjemmet kunnskap om viktigheten av at barnet blir gitt et sant bilde av sin livshistorie og at det forstår sin aktuelle livssituasjon. Opplæringen skal også gi fosterhjemmet kunnskap om viktigheten av å bidra til at barnet har drømmer om og forventninger til egen fremtid.

Barn som bor i fosterhjem og fosterforeldrenes egenfødte barn vil ofte ha ulike omsorgsbehov. Det er viktig at fosterforeldrene begrunner og forklarer nødvendig forskjellsbehandling.

Opplæringen skal gi fosterhjemmet kunnskap om viktigheten av at forskjeller i krav, forventninger og oppfølging forklares og begrunnes.

Fosterforeldrene skal kjenne verdien av å jobbe med seg selv og utvikling av egne ferdigheter slik at hverdagslivet kan tilpasses barnets behov.

Mål for opplæringen

I løpet av opplæringen skal fosterhjemmet ha

  • reflektert over egen oppvekst- og livshistorie
  • formulert eksempler på hvordan egen oppvekst har bidratt til å forme deres sterke og mindre sterke sider som omsorgspersoner
  • reflektert over hvordan de reagerer på stress som utfordrer deres følelsesmessige kontroll
  • reflektert over viktigheten av å øve på å regulere egne følelser, for å kunne formidle ro og trygghet til et barn i vanskelige situasjoner

Alle mennesker er preget av sin oppvekst.  Den omsorgen vi selv fikk er modell for den omsorgen vi gir videre. Erfaringene fra egen oppvekst er med på å forme våre styrker og våre sårbarheter. Det er nødvendig at opplæringen gir fosterforeldre anledning til å reflektere over egen oppvekst, og forstå seg selv i lys av dette. Å utvikle nye ferdigheter krever innsikt og bevissthet i egen historie, og vilje til å jobbe med seg selv.

Det er viktig at opplæringen utfordrer fosterforeldre til å tenke gjennom sin egen oppvekst og historie, og reflektere over egne styrker og sårbarheter.

Barn som har levd med omsorgssvikt og utrygghet vil ofte være spesielt sensitive for nye påkjenninger. Barna kan reagere med følelsesmessige reaksjoner som avviker fra det fosterforeldrene har erfaring med fra tidligere. Dette kan utfordre fosterforeldrenes sårbarheter og følelsesmessige kontroll. Fosterforeldre må kunne forholde seg til sitt eget følelsesregister slik at de ikke utsetter barnet for skadelige reaksjoner.

Det er viktig at opplæringen sikrer at fosterhjemmet gis kunnskap om og erfaringer med evnen til å regulere egne følelser. 

Fosterforeldrene skal ha kunnskap om barns utvikling og om konsekvensene av omsorgssvikt og krenkelser.

Mål for opplæringen

  • I løpet av opplæringen skal fosterforeldrene ha
  • reflektert over de ulike konsekvensene av omsorgssvikt
  • reflektert over hvordan omsorgssvikten og/eller utviklingstraumene kan komme til å påvirke barnet og familiens dagligliv
  • blitt forberedt på og fått kjennskap til hvordan de kan gi utviklingsstøtte til barnet
  • fått kunnskap om hvor og på hvilken måte de kan søke støtte dersom de får mistanke om at barnet har eller utvikler spesifikke hjelpebehov.

Fosterforeldrene må forstå barna på bakgrunn av hva de har opplevd og ikke på bakgrunn av hva som «feiler dem» eller hva de håndterer annerledes enn andre barn. Når barn har opplevd omsorgssvikt eller krenkelser, kan dette komme til uttrykk på mange områder:

Mange barn i fosterhjem har lært seg ulike strategier for å mestre (vanskelig) kontakt med voksne. Barnet kan uttrykke disse strategiene gjennom

  • avvisning eller konflikt
  • overdreven avhengighet
  • en kombinasjon av disse

Fosterforeldrene må være forberedt på at barnet tar med seg disse strategiene inn i sin nye tilværelse. Når fosterforeldrene møter disse uttrykkene, kan det være nødvendig å sikre at de får tilgang til veiledning og oppfølging av en fagperson med solid kunnskap om barn som har opplevd omsorgssvikt, tilknytningsteori, samt utfordrende samspill. De andre barna i familien, kan ha behov for støtte og hjelp til å håndtere eventuelle utfordringer i samspill og hverdagen med deres nye søsken.

Vanskelige tanker og følelser være en betydelig utfordring for barn som bor i fosterhjem. Det er naturlig at tanker som annerledeshet og ensomhet, og følelser som slitenhet, tristhet og sinne av og til virker overveldende for barnet.

Fosterhjemmet bør forstå at mange av disse tankene og følelsene påvirker barnets selvoppfattelse, identitet og mestringsfølelse og virker inn på barnets evne til læring og hukommelse. Fosterforeldrene bør sikres tilgang til spesialisert veiledning i gruppe eller individuelt.

Mange barn som bor i fosterhjem har i kortere eller lengre perioder behov for bistand fra helsetjenestene. For mange fosterhjem kan møtet med barns sykdom, symptomer og diagnoser virke skremmende og overveldende. Dette gjelder ikke minst når barnet har behov for psykiatrisk eller psykologisk undersøkelse og behandling.

Når barnet har behov for helsetjenester, bør fosterhjemmene få tilgang til veiledning i å:

  • mestre rollen som pårørende
  • støtte barnet best mulig i sin tilfriskning

Mange barn som bor i fosterhjem har opplevd vedvarende stresspåkjenninger under oppveksten. Vi vet at dette ofte påvirker barnets nevrologiske og nevrobiologiske utvikling.

Mange fosterhjem vil møte barn som er utviklingstraumatiserte. Det betyr at barna omtrent er i konstant alarmberedskap. Dette kan føre til at tilsynelatende harmløse inntrykk lett kan utløse refleksreaksjoner hos barnet, som eksempelvis:

  • utagering
  • flukt
  • apati

Det er viktig at opplæring og veiledning av fosterforeldre bidrar til at de får bred oversikt over dette landskapet. Fosterhjem som opplever at barnet sliter med utviklingstraumer vil ha nytte av veiledning som hjelper dem til å gi barnet trygghet, stabil kontakt og aktiv hjelp til å regulere følelsene sine. Fosterforeldre som evner å se og som ønsker å forstå når barnet har behov for spesialisert hjelp og støtte, kan utgjøre en betydelig forskjell.

I løpet av opplæringen skal fosterhjemmet blitt gitt anledning å lære om, drøfte og reflektere over hvordan omsorgssvikt har påvirket nettopp deres barn.

Noen barn som bor i fosterhjem opplever at selv vanlige reaksjonsmønstre blir oppfattet og forstått med utgangspunkt i deres status som "barn som bor i fosterhjem".

Som oftest viser barna vanlige reaksjoner for den alderen de er i

Det hender at de voksne tillegger barn som bor i fosterhjem en betydning eller verdi som «avvikende» eller «spesielt utfordrende». Som oftest er mange av de utfordringene, reaksjonene og uttrykksformene som barna viser i fosterhjemmet helt vanlige og normale for barnets alder.

Fosterforeldrene må ha kunnskap om barns normalutvikling

For å unngå at fosterforeldrene tillegger barna verdier som ikke er reelle, er det viktig at fosterforeldrene får solid kunnskap om barn og unges normalutvikling. Dette er viktig for at fosterforeldrene kan kjenne igjen, forstå og støtte barnets utvikling på reflektert måte.

Fosterforeldrene har kunnskap om grunnleggende verdier og prinsipper i utviklingsstøttende (nærende) omsorg.

Mål for opplæringen

I opplæringen skal fosterforeldrene ha

  • reflektert over hvordan den relasjonen er avgjørende for god omsorg
  • reflektert over og snakket sammen om de verdier og barnesyn som ligger til grunn for god omsorg overfor omsorgssviktede barn
  • reflektert over hvordan egen oppvekst og relasjonshistorie påvirker dem som omsorgsgivere
  • fått kunnskap om at barnet kan trenge lang tid for å oppnå trygghet i og tillit til fosterhjemmet
  • fått kunnskap om at barnet kan fremkalle sterke følelser hos dem selv.
  • Fosterforeldrene skal i opplæringen ha fått informasjon om hvor de kan  søke veiledning i slike situasjoner.
  • reflektert over hvordan omsorg og oppdragelse påvirker barnets opplevelse av seg selv og omverden
  • lært om betydningen av at barnet føler seg elsket, anerkjent og akseptert for den det er
  • formulert eksempler på hvordan de i den daglige omsorgen viser varme, romslighet og kjærlighet

Barn i fosterhjem har et særlig behov for at fosterforeldrene tenker over hvordan de best møter barnet, og gir omsorg som tar utgangspunkt i hvem barnet er.

Opplæringen skal sikre at fosterforeldrene har kunnskap om hvor viktig det er at barnet opplever at:

  • fosterhjemmet er en trygg base
  • barnet hører til i fosterhjemmet
  • fosterforeldrene deltar aktivt i barnets hverdag
  • fosterforeldrene viser at de forstår og anerkjenner barnet for den hun eller han er

Barn i fosterhjem er avhengig av at voksne i barnets nettverk samarbeider til barnets beste.

Opplæringen skal sikre at fosterforeldrene har kunnskap om hvor viktig det er at alle voksne i barnets nettverk har felles mål og felles forståelse av barnets behov. 

Noen barn som bor i fosterhjem opplever å bli misforstått og mistrodd; og å bli tillagt intensjoner de ikke har. Alle barn har imidlertid et ønske i seg om å passe inn og å være som alle andre.

Det er viktig at fosterforeldre har et ønske om – og evner å reflektere over barnets reaksjon og handling i situasjoner som oppstår, og forstå barnet i beste mening. Fosterforeldrene må også kunne være til hjelp for eventuelle andre barn i familien, slik at de får hjelp til å forstå og håndtere utfordringer med nytt søsken.

Barn modnes og vokser gjennom anerkjennelse og mestringsfølelse, og de viser glede når de får være med å delta og bestemme ut fra sine forutsetninger.

Opplæring skal bidra til at fosterhjemmet får kunnskap om viktigheten av å tilrettelegge for mestring.

Alle barn har varierte strategier for å håndtere vanskelig følelser og situasjoner. Noen barn i fosterhjem opplever at fosterforeldrene feiltolker dets reaksjoner. For eksempel kan et barn som har det vanskelig, men som ikke har lært å søke trøst, kunne reagere med avvisning eller sinne.

Opplæringen skal gi fosterhjemmet kunnskap om viktigheten av å møte barnet på dets følelsesmessige behov, fremfor på den umiddelbare atferden.

Fosterforeldrene skal ha ferdigheter til å støtte barnets utvikling.

Mål for opplæringen

I løpet av opplæringen skal fosterforeldrene ha

  • reflektert over hvordan egen oppvekst har formet dem som mennesker
  • reflektert over hvordan de kan inkludere og ivareta barnet i storfamilien
  • snakket med barn som allerede tilhører familien om hvordan familien kan bidra til at et nytt barn tilbys tilhørighet i fellesskapet
    reflektert over hvordan fosterfamilien kan bidra til at barnet også skal kunne ha tilhørighet til opphavsfamilien
  • reflektert over hvordan de setter grenser
  • reflektert over hvordan de samarbeider med hverandre i stressende og pressende situasjoner
  • reflektert over hvilke følelsesmessige  behov som kan ligge bak det som i utgangspunktet kan framstå som uforståelig oppførsel
  • presentert eksempler på hvordan de selv har tatt kontroll over egne negative følelser og reaksjoner på uartig atferd og hvordan de kan søke hjelp om det blir vanskelig å håndtere
  • reflektert over hvordan de kan hjelpe barnet med å oppleve mestring i aktiviteter, lek, skole og i storfamilie/nettverk

Fosterforeldrene har kunnskap om og ferdigheter til å tilrettelegge for at barnet føler seg trygg.

Mål for opplæringen

I løpet av opplæringen skal fosterhjemmet ha

  • reflektert over trygghetens betydning for et barn
  • reflektert over hvordan de kan tilrettelegge for at barnet opplever trygghet i eget hjem, nærmiljø og i møte med biologisk familie
  • formulert og delt erfaringer fra egne opplevelser og erfaringer med opplevelser av trygghet og utrygghet
  • reflektert over hvordan de kan hjelpe et barn som føler seg utrygg i en tilsynelatende trygg situasjon 

Alle barn har et grunnleggende behov for å oppleve trygghet. Dette er helt sentralt for utvikling, læring og vekst. Barn som bor i fosterhjem og som har opplevd utrygghet, har et spesielt behov for å erfare vedvarende og stabil trygghet.  Det samme gjelder for de andre barna i familien.

Det er viktig at opplæringen og veiledningen gir fosterforeldrene kunnskap om betydningen av trygghet og om de viktigste faktorene i tilrettelegging av trygg omsorg.

Barn i fosterhjem kan av og til føle seg utrygge, selv i situasjoner som fosterhjemmet oppfatter som helt trygge og kontrollerte. Ofte vil dette ha sammenheng med sanseinntrykk (lyder, stemmer, gjenstander, lukter og så videre) som barnet underbevisst forbinder med tidligere episoder.

Det er viktig at opplæringen gir fosterforeldrene kunnskap om forskjellen mellom hvordan det enkelte barn kan oppleve og definere trygghet, og at dette kan være ulikt ut fra hvilke erfaringer en har. Denne forståelsen er det viktig at også de andre barna i familien har.

Fosterforeldrene skal ha kjennskap til relevant regelverk om rettigheter for barn som bor i fosterhjem, fosterforeldres rettigheter og plikter og saksbehandlingen i barnevernstjenesten.

Mål for opplæringen

I løpet av opplæringen skal fosterforeldrene ha
 

  • informasjon om de juridiske prosesser som fører til fosterhjemsplassering og for tilbakeføring til foreldrene
  • innblikk i kompleksiteten og de ulike hensynene barnevernstjenesten må ta
  • forstått betydningen av varsom omgang med sensitive opplysninger og betydningen av taushetsplikt og opplysningsplikt
  • kunnskap om hva de har rett til å vite om barnet før det flytter inn.
  • kunnskap om barns rett til medvirkning i egen sak
  • reflektert over innholdet i begrepene «stabilitet og kontinuitet», hvilken betydning det har for barnet og hvordan de som fosterforeldre kan bidra
  • kunnskap om hvilke krav som stilles for å bli fosterhjem
  • reflektert over hva det i praksis innebærer når foreldreskapet til barnet er delt mellom foreldrene, barnevernstjenesten og fosterforeldrene
  • kunnskap om hvilken rolle og hvilket ansvarsområde de ulike instanser og personer har i fosterhjemsomsorgen
  • reflektert over egne evner til samarbeid og se seg selv som samarbeidspartner i fosterhjemsomsorgen
  • informasjon om sine rettigheter og plikter i henhold til fosterhjemsavtalen
  • informasjon om sin arbeidsrettslige stilling og sine sosiale rettigheter

Fosterhjemsområdet er styrt av lovverk, forskrifter, avtaler og andre retningslinjer som alle parter må forholde seg til.

Sentrale dokumenter fosterforeldrene blant andre skal være gjort kjent med:

Fosterforeldrene skal introduseres for saksgangen i fylkesnemnda ved omsorgsovertakelse, prinsippet om barnets beste og fosterforeldres taushetsplikt.

Fosterforeldre har behov for grunnleggende kjennskap til sentrale prinsipper og bestemmelser i barnevernslovgivningen og forståelse for hvordan barnevernsmyndighetene arbeider.

Barn som bor i fosterhjem har egne rettigheter. Norge har tiltrådt FNs barnekonvensjon som er en menneskerettighetskonvensjon. Den sikrer alle barn rett til medbestemmelse, omsorg og beskyttelse. Barn som ikke kan bo hos foreldrene sine har rett til særskilt beskyttelse og bistand fra det offentlige. I valg av løsning for det enkelte barnet, skal det tas hensyn til barnets etniske, kulturelle, religiøse og språklige bakgrunn. Dette gjelder blant annet ved valg av fosterhjem. Barn som bor i fosterhjem har også rett til å ha kontakt med foreldrene sine. 

Det er viktig at fosterforeldrene får kunnskap om barnets rett til medbestemmelse og kontinuitet i oppdragelsen, derunder ivaretakelse av barnets etniske, kulturelle, religiøse og språklige bakgrunn og rett til kontakt med familie og nettverk.

Fosterforeldrene må kjenne til rollen som fosterforeldre, barnevernstjenesten og foreldrene har overfor barn som bor i fosterhjem. Det er viktig at alle parter rundt barnet samarbeider slik at barnet får mulighet til en god utvikling.

Fosterforeldre har den daglige omsorgen for barnet på vegne av barnevernstjenesten. Fosterforeldre er i foreldrenes sted når det gjelder å gi barnet daglig omsorg og støtte barnets utvikling frem mot voksent liv, mens barnevernstjenesten har det overordnede omsorgsansvaret. Barnevernstjenesten har ansvaret for oppfølging av barnet og fosterhjemmet, samt sørge for nødvendige støttetiltak.

Selv om barnets foreldre ikke lengre har den daglige omsorgen, har de likevel rettigheter og plikter overfor barnet. Dette landskapet kan virke både komplisert og følelsesmessig utfordrende for fosterforeldrene. Samtidig har det stor verdi for fosterforeldrene å ikke stå alene med ansvaret for barnet. Det er viktig at familien får kjennskap til hvilken rolle fosterforeldre spiller, og hvilke krav som vil stilles til dem, allerede før de starter opplæringen.  

Det er viktig at fosterforeldrene får kunnskap om sin omsorgsrolle og at de blir forberedt på at de må regne med å samarbeide mye med foreldre og med barnevernstjenesten.

Fosterforeldre har bestemte rettigheter og plikter. Dette må fosterforeldrene blir gjort kjent med under opplæringen, før barnet flytter inn i familien, slik at alle parter har et realistisk bilde av hva oppdraget innebærer.

  • Når en familie blir fosterhjem skal barnevernstjenesten og fosterhjemmet underskrive en fosterhjemsavtale.
Det er viktig at fosterforeldrene blir gjort kjent med fosterhjemsavtalen og deres arbeidsrettslige stilling og sosiale rettigheter, samt hva det innebærer å være oppdragstaker.

Fosterforeldrene har kjennskap til barnets kulturelle rettigheter.

Mål for opplæringen

I løpet av opplæringen skal fosterhjemmet ha

  • fått informasjon om barnets kulturelle rettigheter.
  • reflektert over hvordan det vil være for familien å følge opp et barn i forhold til dets språk, religion, kulturelle tradisjoner og møteplasser
  • formulert eksempler på kulturelle aktiviteter som det vil være mulig for fosterhjemmet å delta i sammen med et barn som bor i fosterhjem
  • reflektert over verdien av en to-kulturell oppvekst
  • Artikkelsamling om fosterhjem i slekt og nettverk, der kulturperspektivet trekkes inn.

Alle barn har kulturelle rettigheter. For barn med minoritetsetnisk bakgrunn er det grunn til å være ekstra oppmerksom på  rettigheter knyttet til «ivaretagelse av barns etniske, religiøse, kulturelle og språklige bakgrunn» (FNs barnekonvensjonens artikkel 20, punkt 3.), her formulert i et samlebegrep til kulturelle rettigheter.

Barnets kulturelle rettigheter skal respekteres og sikres så sant de ikke kommer i strid med andre av barnets rettigheter.

 For barn som bor i fosterhjem er det barnevernstjenestens ansvar å

  • Sørge for at barnet lærer om sin kulturelle bakgrunn og tradisjoner.
  • Sørge for  at barnet  får anledning til trosopplæring
  • Sørge for at barnet får anledning til å delta i kulturelle arrangementer.
  • Sørge for at barnet får ivaretatt sitt morsmål

Det er fosterhjemmets oppgave å legge til rette for dette. Fosterforeldrene kan oppleve disse oppgavene som utfordrende og krevende, ikke minst når barnets kulturelle eller religiøse bakgrunn adskiller seg vesentlig fra fosterhjemmets.

Det er viktig at opplæringen gir fosterforeldrene kunnskap om barnets kulturelle rettigheter.

Barn med annen etnisk bakgrunn enn norsk har krav på støtte til å holde fast i og utvikle sin opprinnelige kulturelle egenart samtidig som barnet blir introdusert til og integrert i en norsk kulturell sammenheng. Mange barn i fosterhjem har krav på en to-kulturell oppvekst. Mange fosterforeldre opplever dette som utfordrende.

Det er viktig at opplæringen sikrer at fosterforeldrene får kunnskap om verdien av en to-kulturell oppvekst.

Noen fosterhjem vil oppleve at det å sikre barnets kulturelle interesser og behov vil bringe dem i kontakt med arenaer og situasjoner som for dem vil være fremmede (eksempelvis trossamfunn, nasjonale interessegrupper, nasjonale høytider og markeringer).  Mange vil finne støtte i at dette arbeidet blir nedfelt i en skriftlig plan.

Det er viktig at opplæringen gir fosterforeldrene kunnskap om og viser eksempler på hensiktsmessige «kulturelle planer».