- Opplæringsfilm om familieråd del 1 (YouTube)
- Opplæringsfilm om familieråd del 2 (YouTube)
- Opplæringsfilm om familieråd del 3 (YouTube)
- Erfaringer med familieråd - Kongsberg barnevernstjeneste (YouTube)
- Foreldremøtet - Fosterhjem i slekt og nettverk (YouTube)
- Introduksjon til familieråd - fosterhjemsrekruttering (YouTube)
Saksansvarlig skal utarbeide en kortfattet situasjonsbeskrivelse og spørsmål til familierådet. Spørsmålene lages i samarbeid med foreldre / foresatte og eventuelt barn, avhengig av alder.
Situasjonsbeskrivelse med spørsmål er koordinators innsikt i «saken» som koordinator tar med i dialog med familie og nettverk. Kanskje har barnet et eget spørsmål som det er viktig å få med?
Slik kan du formulere spørsmål til familierådet
Spørsmålene skal:
- gjerne være formulert som et spørsmål fra barnet i «jeg»-form
- være reelle, entydige, kortfattede og lette å forstå
- søke etter svar på hvordan nettverket kan bidra til å bedre barnets situasjon
- være åpne, slik at de gir en mulighet for reell innflytelse
- være rettet mot å finne løsninger, ikke identifisere problemer eller fordele skyld
Det bør ikke være for mange spørsmål (3-5). Tenk familieråd som en prosess: start med de viktige spørsmålene og tenk samtidig på hva nettverket kan kan klare å gjennomføre.
Alltid:
- Hvem sier ifra om planen ikke fungerer?
- Tid for oppfølgende Familieråd
Utforming av situasjonsbeskrivelse
- Forklar bakgrunnen for spørsmålene
- Beskrivelsen skal være ikke-stigmatiserende/ fordomsfull
- Beskriv med et språk rettet mot barnets behov (ikke faguttrykk!)
- Beskriv "her og nå"/framtidsrettet (unngå historikk)
- Beskrivelsen skal være kort (maks. 1/2 side)
Når det er uenighet mellom foreldre/ ungdom og barnevernet, skal dette komme fram av situasjonsbeskrivelsen. Barnevernet kan, om nødvendig, legge inn premisser i situasjonsbeskrivelsen.
"Selma kan ikke bo hos..."
Eksempel på situasjonsbeskrivelse for Elias 9 år
Elias er en god gutt, som er flink til mange ting. Han har foreldre som er veldig glade i seg. Dessverre har mamma og pappa noen vansker med sin psykiske helse og vi mistenker også at de drikker for mye alkohol.
Elias har sagt at han ikke liker seg så godt på skolen. Læreren til Elias sier at Elias er flink på skolen dersom han jobber, men at Elias ofte virker trist og ikke har gjort lekser. Elias havner lett i trøbbel med noen av de andre guttene i klassen og det har vært situasjoner på skolen med litt slåssing.
Kanskje har det sammenheng med mamma og pappa sine problemer, og at foreldrene har mangel på overskudd til å ivareta Elias? Vi i barnevernet mener at Elias ikke har det greit nok hjemme slik som det er nå og at situasjonen må bli bedre for ham. Mamma og pappa er enige i det. Elias sier også at han kan tenke seg å gjøre noe gøy etter skolen.
Elias, mamma og pappa er enige om at vi inviterer til familieråd for å finne en løsning på følgende spørsmål:
- Hva skal til for at Elias får det bedre på skolen og er mindre trist?
- Hva kan nettverket bidra med for å gjøre det bedre for Elias? Aktiviteter, for eksempel?
- Hvem kan bidra? Når/ hvordan?
- Hvilken støtte trenger mor og far?
- Hvem sier ifra dersom planen ikke fungerer
- Når skal det være oppfølgende familieråd?
Eksempel på situasjonsbeskrivelse ved bruk av familieråd i undersøkelsesfasen
Helsesøster har meldt bekymring i forhold til Jon, sju måneder. Bekymringen går ut på at mor og far krangler mye. Dette har mor vært åpen om til helsesøster. Mor er svært lei seg for tiden og har lite overskudd til å ta seg av Jon på en god måte. Mor har nå flyttet midlertidig hjem til sine foreldre, og ønsker å bo der inntil videre. Mor sier at hun får noe hjelp av de, men de orker ikke å bidra på nattestid. Mor ønsker mer hjelp både i forhold til Jon, men også hjelp til å håndtere konflikten med faren til Jon. Far ønsker kontakt med Jon, og det er mor enig i. Barnevernet har startet undersøkelsessak, samtidig som både mor og far er enig at det skal avholdes et familieråd med utgangspunkt i følgende spørsmål:
- På hvilken måte kan familie og nettverk bidra slik at mor får mer overskudd til å ta seg av Jon?
- Hvor skal Jon og far treffes? Og når skal de treffes?
- Hva slags hjelp trenger mor og far for å håndtere konfliktene seg i mellom?
- Hvem sier fra dersom planen ikke fungerer?
- Skal det være et oppfølgende familieråd?
Saksansvarlig og fagpersoner skal holde et faginnlegg i del 1 av familierådet. Faginnlegget skal ikke være for langt (maks. 1 side).
- Det er barnets familieråd. Henvend deg direkte til barnet.
- Skriv her og nå / fremtidsrettet.
- Få fram ressurser – og bekymring
- Formuler deg slik at alle skjønner hva som formidles; ikke faguttrykk
- Innlegget formuleres som åpent, ærlig, direkte og positivt, med barnefokus!
- Tørre å uttrykke bekymring
- Ikke press inn historikken i innlegget: Alvoret er tydelig nok fra før!
- Husk at det første familierådet er oppstarten til flere familieråd.
- Finn din form! Tips: Hvordan oppleves ordlyden og grad av sensitivitet?
NB! Innlegget skal være presentert for barn/ungdom/foreldre på forhånd!
Eksempel på innlegg fra barnevernet vedrørende Elias 9 år
Hei Elias!
Så fint at det er så mange som vil være med på Familierådet ditt! Jeg forstår at det ikke er så lett for deg – eller for mamma og pappa – og heller ikke alle andre som står deg nær. Vi i barnevernet er glade for at alle dere er samlet i dag, for å vise at dere bryr dere. Alle får anledning til å komme med konkrete forslag til hvordan du, Elias skal få det best mulig. Og du har sikkert noen tanker og ideer selv!
Jeg er altså Nils Nilsen, og er kontaktpersonen din i barnevernet. Barnevernet sin oppgave er å sørge for at alle barn har det trygt og godt nok hjemme.
Jeg har snakket med deg flere ganger om hvordan du har det. Jeg har tidligere møtt mamma og pappa til noe som vi kaller «råd og veiledning». Du har hatt en støtteperson en stund – Tomas som er her i dag. Dere har spilt spill sammen og vært på kino. Jeg har også hørt at dere har overnattet ute i telt en natt.
Som du vet – og vi vet – er det ikke så lett for mamma og pappa å ta godt nok vare på deg. Mamma er av og til syk, og synes at det er vanskelig å gå ut, holde orden hjemme osv. Vi har snakket om at det av og til kan bli litt krøll inni hodet hennes. Mange voksne kan ha det slik i perioder. Pappa har et problem med at han drikker for mye alkohol, og dette har du sagt gjør at du av og til er engstelig hjemme, og du går da ut, selv om det kan være seint. Du har bodd noen dager hos Tomas. Da gikk det lettere å møte til rett tid på skolen og å gjøre lekser. Du ble ikke så lett sint, og var ikke i slåsskamp med noen av guttene på skolen.
Jeg har fortalt deg, mamma og pappa at vi i barnevernet tenker at det må skje en forandring hjemme, dersom du skal fortsette å bo der.
Du og alle andre barn, trenger voksne som kan hjelpe deg hjemme; med skolearbeid og gode fritidsaktiviteter Da kan du kanskje få ting til bedre på skolen, for du er egentlig en gutt som ønsker å lære, og liker mange skolefag. Du er også flink i idrett, og liker fotball. Mamma og pappa har sagt at de ønsker det beste for deg. Det er viktig for dem, for de og andre her er veldig glade i deg, vet du.
Du og foreldrene dine har sammen med koordinator invitert alle sammen som er her i dag. Vi har sammen blitt enige om disse spørsmålene til Familierådet:
- Hva skal til for at Elias får det bedre på skolen og er mindre trist?
- Hva kan nettverket bidra med for å gjøre det bedre for Elias? Aktiviteter, for eksempel?
- Hvem kan bidra? Når/hvordan?
- Hvilken støtte trenger mor og far?
- Hvem sier ifra dersom planen ikke fungerer
- Når skal det være oppfølgende familieråd?
På møtet i dag lager dere en plan, som barnevernet vurderer. Jeg håper at vi også treffes senere i et nytt familieråd.
Vi ønsker deg, Elias, og dere alle, et godt familieråd: Lykke til!
Hilsen Nils
Saksansvarligs ansvar og oppgaver
- Invitere koordinator, barn/ungdom og foresatte til oppstartsmøte der dere gjennomgår og underskriver samarbeidsavtalen (barneverntjenesten, koordinator, barn/ungdom og foreldre) og oppdragsavtalen (barneverntjenesten og koordinator). Begge avtalene skal være utfylt før oppstartsmøtet. I oppstartsmøtet skal barn/ungdom og foresatte samtykke til å gjennomføre familieråd.
- Avklare med barn/ungdom og foresatte hvilke fagpersoner som skal inviteres til del 1 av familierådsmøtet.
- Invitere fagpersoner til familierådsmøtet.
- Informere fagpersonene om
- hva deltakelse i del 1 av familierådsmøtet vil innebære
- at de skal skrive et kort og lettforståelig innlegg til del 1 av familierådsmøtet
- at de skal gjennomgå innlegget med barnet/ungdommen og foresatte før møtet
- Skrive et faginnlegg til del 1 av familierådsmøtet og gjennomgå det med barnet/ungdommen og foresatte.
- Sjekke at andre fagpersoner har gjennomgått sine innlegg med barnet/ungdommen og deres foreldre eller foresatte.
- Være tilgjengelig for koordinator for avklaring av praktiske forberedelser til familierådet.
Koordinators ansvar og oppgaver
- Delta på oppstartsmøte og underskrive samarbeidsavtalen og oppdragsavtalen
- På oppstartsmøtet settes det av tentativ tidspunkt for familierådet. Det bør også avtales tid for første møte med barn/ ungdom og foresatte slik at de sammen med koordinator kan begynne arbeidet med å finne ut hvem som skal inviteres.
- Lage gjesteliste sammen med barnet/ungdommen og foresatte.
- Avklare tid og sted for familierådet.
- Bestille lokaler til familierådet.
- Lage invitasjon til familieråd sammen med barnet/ungdommen.
- Sende invitasjon til alle inviterte, inkludert fagpersonene. Invitasjonen bør inneholde:
- tid, sted og kontaktinformasjonen til koordinatoren
- en oversikt over hvem som er invitert
- spørsmålene som skal stilles og besvares på møtet
- Avklare med barnet/ungdommen hva som skal serveres på familierådet.
- Ta kontakt med alle i barnets/ungdommens private nettverk som skal inviteres, og møte dem for å forklare:
- hva familieråd er
- at familieråd fokuserer på barnet/ungdommen
- hvilke saker som skal diskuteres
- Informere inviterte om at informasjon de mottar i familieråd er taushetsbelagt, og sørge for at alle underskriver en taushetserklæring.
- Ta kontakt med fagpersonene for å presentere seg som koordinator og forsikre seg om at de er godt forberedt.
- Informere familien om tid og sted for informasjonsmøtet (gjelder i saker med fosterhjemsrekruttering).
- Avklare med barnet/ungdommen og foresatte hvem fra slekt og nettverk som skal være barnets/ungdommens støtteperson, ordstyrer og sekretær.
- Forberede støttepersonen, ordstyreren og sekretæren på deres rolle.
- Du kan bestille brosjyrer og rapporter i bestillingsportalen
- Se filmer av ungdom om familieråd (YouTube)
- Mors familieråd - en film for foreldre, familie og nettverk (YouTube -lest inn på 18 språk)
- Mitt familieråd - en film for barn (YouTube)
- Familieråd og ettervern (YouTube)