Foreldrenes første møte med familievernkontoret er med de ansatte i ekspedisjonen. Her kan du som jobber i ekspedisjonen lese om hvordan du best mulig kan ivareta foreldre som tar kontakt.
I noen tilfeller er det barnevernstjenesten, en advokat eller noen i familien/ nettverket som tar kontakt for å bestille time. I de aller fleste tilfeller er det foreldrene selv som tar kontakt ved å ringe eller sende epost.
For de fleste foreldrene er terskelen høy for å ta kontakt. Mange sier at de:
- sliter med skyld eller skam
- opplever at de ikke fortjener å få hjelp
- har dårlige opplevelser med offentlige hjelpeinstanser
Noen foreldre kan utrykke seg med sinne, og i sterke ordelag. Det kan være utfordrende for deg som møter dem. Ofte handler dette om frustrasjon knyttet til opplevelsen av maktesløshet i en veldig vanskelig livssituasjon.
"Jeg vet ikke hva jeg tenkte. Jeg følte ingen kunne hjelpe meg. Jeg hadde ingen forventninger. Jeg kjørte og leverte gutten i fosterhjemmet... Det var liksom alt på en gang, så jeg vet ikke hva som fikk meg til å ringe. Jeg følte ikke jeg var klar, men igjen så følte jeg meg så alene". (Sitat fra forelder)
Siden det er mye skam knyttet til det å bli fratatt omsorgen for barn, kan det være vanskelig for denne gruppen foreldre å fortelle hvilken situasjon de er i. Det er derfor viktig at dere som jobber i ekspedisjonen stiller spørsmål som kan fange opp om den som ringer har barn i fosterhjem eller barnevernsinstitusjon.
Forslag til formuleringer du kan bruke:
For at du skal få best mulig hjelp, er vi nødt til å stille noen spørsmål:
- Hva er ditt navn, adresse osv.? (personalia)
- Har du barn under 18 år?
- Hvor bor barnet/barna dine?
Hvis svaret er hos en av foreldrene, er de ikke i målgruppa for denne veilederen.
Hvis svaret er at barnet bor hos andre, kan du spørre om barnevernet er involvert. Hvis svaret er ja, er den som ringer sannsynligvis i målgruppen for denne veilederen, og bør få snakke med terapeut så snart som mulig. Hovedregelen er at foreldrene skal få kontakt umiddelbart eller bli oppringt senere samme dag.
Opplever du at forelderen er i akutt krise, er det viktig at du holder kontakten med vedkommende til en terapeut eller andre hjelpeinstanser overtar.
- Vis forståelse ved å anerkjenne den vanskelige situasjonen de er i og at de har tatt kontakt med familievernet. Dette kan roe ned ved at de opplever seg forstått og tatt på alvor.
- Avgrens samtalen ved å informere om at de skal få snakke med en terapeut så snart som mulig.
- Dersom samtalen oppleves ekstra krevende for deg bør du be om en debrifingssamtale i etterkant.