Derfor farger vi sykkelløypa lilla år etter år
Publisert
Skal vi tyde årets tall, er svaret ja.
– Bufetat, region nord, ser en tydelig økning i antall henvendelser fra voksne som ønsker å finne ut mer om å bli fosterhjem, forteller regiondirektør Pål Christian Bergstrøm.
Etter at sykkelfesten rullet fra Borkenes til Tromsø gjennom fire etapper, økte antall henvendelser i ROS med 21 prosent, og de fleste kom fra Troms.
– Hele 68 prosent flere ønsket å delta på informasjonsmøter, og antall påmeldinger kun til nettmøter steg med 120 prosent.
Trafikken på fosterhjem.no økte med 89 prosent, og rekkevidden i sosiale medier med 263 prosent.
Tallene viser tydelig at kampanjen treffer – og at budskapet når ut.
Samfunnspartner med et viktig budskap
Bufetat, region nord, er samfunnspartner med Arctic Race of Norway (ARN) for å synliggjøre behovet for fosterhjem i Nord-Norge.
I landsdelen venter nå 40 barn på et trygt hjem.
Derfor er det gledelig at årets spørreundersøkelse fra Sponsor Insight viser at 43 prosent sier at de har fått økt bevissthet om behovet for fosterhjem, og 12 prosent sier at det er mer aktuelt å bli fosterhjem etter å ha møtt oss under ARN.
I tillegg oppgir 35 prosent at de har fått et mer positivt inntrykk av Bufetat etter rittet.
Hedrer hjelperytterne i livet
Vi bruker også anledningen til å hylle fosterforeldre for innsatsen de gjør. Hver dag gjør mange en stor forskjell for et barn eller en ungdom de har åpnet hjemmet sitt for.
– Bufetat har ansvaret for å dele ut Vikingtrøya til beste hjelperytter på tre av etappene. For som en syklist trenger gode hjelperyttere for å nå målet, trenger barn støttende voksne som stiller opp for dem, sier Bergstrøm.
På hver etappe får en ungdom som bor i fosterhjem gå opp på scenen for å dele ut trøya.
I år var det Mikael, Oda Linnea og Nathalie som sto for utdelingene i Lavangen, Husøy og Tromsø. Sammen med fosterforeldrene fikk de oppleve sykkelfesten fra VIP-området.
Lilla lagånd over hele landsdelen
Den lilla fargen løftes fram av et stort lag av samarbeidspartnere.
Butikker og kjøpesentre, bønder, ildsjeler, fosterforeldre, lag og foreninger, grendelag, idrettslag og musikkorps har bidratt på kreative måter.
Totalt ble det sendt ut 124 henvendelser, og 45 avtaler ble inngått om samarbeid i forkant av rittet.
– De maler rundballer, setter klistremerker på trommer og trompeter, henger opp lilla flagg, ballonger og blomster, maler sykler og setter opp bannere på byggene sine. Det legges ned en stor innsats fra frivillige, forteller Bergstrøm.
For barn som må flytte i fosterhjem, er det ofte en fordel å kunne bli værende i nærheten av det kjente. Da kan de fortsette i barnehagen eller på skolen sin, møte venner og delta på de samme fritidsaktivitetene.
Engasjementet rundt ARN viser at det er mange som bryr seg om barna i sitt nærmiljø.
Tett samarbeid med kommunene
Når ARN flyttes rundt i landsdelen, får vi besøke mange av disse lokalsamfunnene og synliggjøre behovet for flere fosterhjem.
Samtidig styrker vi samarbeidet med kommunene i Nordland, Troms og Finnmark – de som kjenner lokalmiljøet og innbyggerne best.
– Før rittet ble det holdt både digitale og fysiske samarbeidsmøter med vertskommunene, der det ble utvekslet nyttig informasjon for planleggingen av aktiviteter under ARN. Som et resultat av dialogen med kommunene, samarbeidet vi med barneverntjenesten om fysiske informasjonsmøter i Kvæfjord, Tromsø og Harstad.
Bufetat stilte på stand i start- og målområdene på alle fire etappene, i samarbeid med kommunale barneverntjenester, Norsk Fosterhjemsforening og andre enheter i Bufetat. Det gir både faglig utbytte og nye kontakter.
Samarbeid for barn og familier under Arctic Race
Caravan og medieproduksjon
Bufetat deltok også i caravanen – kolonnen av partnerbiler som kjører foran rittet.
Sammen med andre partnere delte vi ut luer, buffere og regnponchoer, og bidro til å skape liv og oppmerksomhet langs løypa.
Innhold ble samtidig produsert for sosiale medier, der mange over hundre poster, stories og reels ble publisert i løpet av rittuka. Et par reels fikk ekstra god spredning i sosiale medier, og har hittil fått mer enn 200.000 visninger.
Sammen holder vi hjulene i gang
Når vi ser hvor mange som heier fram budskapet vårt, gir det både motivasjon og inspirasjon til videre arbeid.
For hvert banner, samarbeidsmøte, rundball og lilla ballong blir flere familier oppmerksomme på at mange barn venter på et trygt hjem.
– Nå har vi nettopp fått vite at ARN går gjennom vakre Vesterålen til neste år, og vi ser fram til mange gode samarbeid i denne delen av landsdelen, sier regiondirektøren.
– Takk til alle kolleger, samarbeidspartnere og engasjerte medspillere som bidro til at årets Arctic Race of Norway 2025 ble nok en sterk markering av vårt felles oppdrag, avslutter han.
Resultater og effekt av Arctic Race
Effektmålene etter årets Arctic Race viser tydelig framgang:
- 20,83 % økning i henvendelser (flest i Troms)
- 68,29 % økning i påmeldinger til informasjonsmøter
- 89 % økning i trafikk på regionale sider på fosterhjem.no
- 263 % økning i rekkevidde på sosiale medier
- 35 % økning i lenkeklikk
- 35 % har fått et mer positivt inntrykk av Bufetat som følge av samarbeidet med ARN
- 43 % av publikum har fått økt sin bevissthet rundt behovet for fosterhjem