Om tilskuddsordningen

  • Søknadsfrist: 27. februar 2017
  • Rapporteringsfrist: 1. mars 2018 (for tilskudd innvilget for 2017). Mer informasjon om rapportering.
  • Hvem kan søke: Alle kommuner. Kommuner som bosetter nyankomne flyktninger oppfordres til å søke.
  • Regelverk for tilskuddsordningen (Rundskriv 13/2017)
  • Bufdir gjør oppmerksom på at vi innførte et nytt søknadssystem i 2016. Vi har gått bort fra å benytte Altinn som søknadsløsning. Søknader til denne tilskuddsordningen skal sendes inn via det nye systemet. Les mer om det nye søknadssystemet her.
Mål for ordningen

Formålet med tilskuddsordningen er å bidra til å forebygge og/eller avverge ulike former for vold og seksuelle overgrep mot barn, og til å skape trygge oppvekstsvilkår som legger til rette for positiv utvikling.

Tilskuddsordningen skal legge til rette for at kommunene kan iverksette foreldrestøttende tiltak. Hensikten er å hjelpe foreldre til å skape trygge rammer for barnas oppvekst og utvikling i familien ved å bli bevisste på barnas behov og få hjelp til å kunne møte disse behovene på en god måte.

Kommunene kan også søke om midler til tiltak som har som mål å hjelpe adoptivforeldre og fosterforeldre med å utvikle positiv omsorg som støtter barnets utvikling.

Målgruppe

Målgruppen for tiltakene er foreldre med særskilte utfordringer, samt adoptiv og fosterforeldre, med barn i alderen 0-18 år.

Hva kan jeg søke om tilskudd til?

Alle kommuner kan søke om tilskudd. Kommunene kan velge om tiltaket skal gjennomføres i samarbeid med private og/eller ideelle organisasjoner. Det er kommunene som må stå som ansvarlig søker, og tiltaket må ha kommunal forankring.

Flere kommuner kan samarbeide om tiltaket, men én kommune må stå som ansvarlig søker.
Kommunene kan ikke søke om tilskudd til å finansiere hjelpetiltak som kommunen allerede tilbyr.

Viktige søknadskriterier

Kommunene kan om tilskudd for inntil fire år. Midlene utbetales for ett år av gangen. For søknader som innvilges tilskudd for flere år, er det ikke nødvendig å søke om midler hvert år.

Kommunen kan benytte midlene til drift av tiltak for foreldregrupper eller foreldre/familier enkeltvis, samt utvikling av nødvendig kompetanse for å gjennomføre tiltaket. Kommunene kan også søke om midler for å tilby foreldreveiledning til deltakere i introduksjonsprogram.

Prioriteringer ved behandling av søknadene

  • Nye søkerkommuner som ikke allerede har fått innvilget tilskudd gjennom denne ordningen.
  • Tiltaket bidrar til å forebygge og/eller avverge vold og seksuelle overgrep, og bidrar til å skape trygge oppvekstsvilkår som legger til rette for positiv utvikling hos barn.
  • Tiltaket tar utgangspunkt i etablerte metoder med dokumentert virkning, for eksempel Program for foreldreveiledning (ICDP), Circle of security, De utrolige årene og liknende.
  • Tiltaket iverksettes i tillegg til eller bidrar til å styrke allerede igangsatte tiltak for utsatte barn og familier.
  • Tiltaket inngår i kommunens helhetlige tilbud til utsatte barn og familier.
  • Det finnes en konkret og realistisk plan for videreføring og finansiering av tiltaket over kommunens budsjett utover planperioden.
  • Tiltaket henvender seg spesielt til foreldre med særskilte utfordringer.
  • Det finnes en konkret og realistisk plan for å evaluere tiltaket.

Vi vil ikke prioritere tiltak som mottar tilskudd fra andre tilskuddsordninger, eller tiltak som finansierer kommunens eksisiterende hjelpetiltaksportefølje.

Hvordan søke?

Søk om tilskudd ved å fylle ut elektronisk søknadsskjema i Bufdirs søknadsportal.

Søknaden skal inneholde:

  • beskrivelse av og mål for tiltaket
  • organisering og plan for gjennomføring
  • tiltakets målgruppe
  • hvordan tiltaket bidrar til å oppfylle formålet med tilskuddsordningen
  • hvordan kommunen vil evaluere tiltaket
  • finansiering, herunder om kommunen skal bidra med egne midler til tiltaket (egenfinansiering) og om det søkes om andre tilskudd til tiltaket
Slik skriver du en god søknad

Les godt igjennom spørsmålene og feltene i søknadsskjemaet. Ta kontakt med oss dersom det er noe dere ikke forstår.
Svar på det det blir spurt om. Vær så presis som mulig. Ofte er det bedre å gi kortfattete beskrivelser enn å gi lange, uklare svar.

Beskriv tiltaket så godt som mulig

  • Hva vil dere oppnå med tiltaket?
  • Hvorfor søker dere om tilskudd?
  • Hvordan passer tiltaket med formålet med tilskuddsordningen?
  • Hvilke konkrete resultater ønsker dere å oppnå?
  • Hvem og hvor mange ønsker dere å nå med tiltaket? Vær så presis som mulig.
  • Hvem skal lede prosjektet? Hvordan er prosjektet organisert?
  • Beskriv hvilke arbeidsmetoder som benyttes for å nå målsettingen til tiltaket.
  • Skal dere samarbeide med noen? Hvem? Og hvordan skal samarbeidet foregå?
  • Når skal tiltaket gjennomføres? Lag en tidsplan.
  • Skal dere evaluere tiltaket når det er ferdig? Hvordan er evalueringen tenkt å brukes senere?
  • Skal dere fortsette tiltaket etter at tilskuddsperioden er over? Er det planer for videreføring av tiltaket?

Legg ved de nødvendige vedleggene. Dersom det mangler vedlegg kan det bety at søknaden ikke blir vurdert eller at den blir vurdert som dårligere enn andre søknader.

Budsjett 

Sett opp budsjettet så presist som mulig. Beskriv alle inntektene dere håper på å få, enten de er sikre eller ikke. Oppgi alltid om dere har søkt om midler fra andre til gjennomføring av tiltaket.

Vær konkret på hvilke kostnader dere ser for dere. Ikke lag «sekkeposter» hvor dere samler forskjellige kostnader, f.eks. «Andre kostnader» o.l. Før opp eventuell lønn og godtgjørelse, transport- og reisekostnader, opphold, husleie, strøm, renhold, revisjon, regnskapsføring, og andre utgifter.

Egenfinansiering 

Det er positivt dersom dere bidrar med egenfinansiering. I denne sammenhengen betyr egenfinansiering økonomiske midler som dere stiller til disposisjon for tiltaket, eller at dere dekker kostnader til husleie/lønn til ansatte som jobber med tiltaket i en periode. Deltakeravgift, sponsormidler, øremerkede prosjekttilskudd fra andre og lignende regnes ikke som egenfinansiering.

Jeg har sendt inn søknad. Hva nå?
  • Når søknadsfristen er passert, starter vi saksbehandlingen. Dersom vi oppdager mangler eller feil i en søknad, kan vi ta kontakt med dere med en frist for rettelser og ettersendelser. Det er ikke alltid vi gjør det.
  • Vi tar sikte på at vi er i mål med saksbehandlingen rundt to måneder etter at søknadsfristen har gått ut. Vi vil da sende ut melding om tilskudd eller avslag.
  • Dersom dere får tilskudd, vil dette bli utbetalt inntil tre uker etter at saksbehandlingen er ferdigstilt. Dette vil imidlertid kunne variere noe.
  • Det vil følge med informasjon om muligheten til å klage i brevet om tilskudd eller avslag. Normalt er klagefristen tre uker fra dere mottar brevet.
Rapportering

Dere skal rapportere på gjennomføringen av tiltaket. Dersom det gjelder et flerårig tiltak, sender dere inn statusrapport underveis og en mer omfattende sluttrapport når tiltaket er ferdig.

Ved ettårig tiltak sender dere kun inn sluttrapport. Hvis det er en frivillig organisasjon eller privat aktør som drifter tiltaket, er det likevel kommunen som skal sende inn rapport. Sammen med rapporten skal dere sende inn regnskap. Regnskapet skal være attestert av kommunerevisjonen når dere sender inn sluttrapport.

Mer informasjon om rapportering.

Hva skjer hvis vi må endre på prosjektet?

Hva gjør jeg hvis vi må endre på innholdet i prosjektet

Hvis dere må endre tiltaket underveis, er det viktig at dere tar kontakt med oss så snart som mulig. Vi vil normalt bare godkjenne endringer som holder seg rimelig innenfor rammene av den opprinnelige søknaden. Det kan være at dere også må legge ved et nytt budsjett.

Tilskudd skal normalt sett benyttes innen utgangen av tilskuddsåret. Dersom dere vil søke om å overføre tilskudd til neste år, må det gjøres så snart som mulig og senest innen 1. oktober i det året dere har fått tilskuddet. Vi vil generelt sett ikke gi tillatelse til å overføre midler til neste kalenderår til andre typer tiltak enn det tiltaket som dere fikk tilskudd til opprinnelig.

Hva gjør jeg hvis vi ikke får gjennomført aktiviteten vi har søkt om tilskudd til?

Hvis dere ikke får gjennomført tiltaket dere har fått tilskudd til, må dere så snart som mulig gi beskjed til oss om det. Dere må da tilbakebetale tilskuddet til oss.

Når kan det være aktuelt å tilbakebetale tilskuddet?

Hvis dere ikke får gjennomført tiltaket dere har fått tilskudd til, må tilskuddet tilbakebetales til oss.  Hvis dere ikke har brukt opp midlene dere har fått, er det sannsynlig at dere må tilbakebetale det som er ubenyttet til oss. Det er også mulig at vi vil kreve tilbakebetaling av tilskuddet dersom tiltaket ikke er gjennomført i tråd med den opprinnelige søknaden og/eller dersom regnskapet viser vesentlige avvik fra budsjettet i søknaden.

Hvordan påvirker dette mulighetene til å søke om støtte senere?

Dersom dere må endre på tiltaket, ikke får gjennomført tiltaket eller må tilbakebetale midler vil det ikke påvirke muligheten til å søke om tilskudd i fremtiden. Unntaket er hvis dere har gjort noe som gjør at dere blir utestengt fra ordningen i ett eller flere år.

Søkere som ikke har sendt inn rapport og regnskap for tidligere tilskudd, vil normalt ikke få nye tilskudd før rapport og regnskap er sendt inn og godkjent, eller tilskuddet er tilbakebetalt. Dette kan i enkelte tilfeller også gjelde søkere som har fått forlenget rapporteringsfrist. Tilskuddsmottakere som har fått vedtak om å tilbakebetale tilskudd, og ikke har gjort det, vil ikke få nye tilskudd.

Kontakt oss
Publisert 10. mars 2015.
Oppdatert 21. mars 2017.