For få dager siden åpnet Stiklestad hotell dørene. Men først hadde hotellkjeden Scandics egen tilgjengelighetsambassadør Magnus Berglund og hunden hans Dixi sjekket at tilgjengeligheten var i orden. 

Hotelldirektøren, hundeeieren og hunden Dixie
Foto: Faksimile fra avisa InnherredHotelldirektør Bjørg Aase Aksnes fikk besøk av hotellkjedens tilgjengelighetsambassadør Magnus Berglund og hunden hans Dixi.
Berglund gjennomførte en sjekk av til sammen 135 punkter på det nye hotellet i Nord-Trøndelag. Men møtene han har med hotellets ansatte handler også om å provosere og å bruke en god dose humor.

– Det er veldig viktig med bevisstgjøring. Mange vet ikke alle behovene folk med ulike funksjonsnedsettelser har. Det er mange ting man ikke tenker over, sier Berglund til avisa Innherred.

Selv jobbet han som kokk hos hotellkjeden Scandic før han fikk en revmatisk sykdom som gjorde arbeidet umulig.

– Jeg tenkte heller ikke over alle utfordringene det var mulig å møte på, før jeg faktisk møtte på dem.

Siden 2003 har Berglund vært ambassadør for tilgjengelighet i hotellkjeden. En jobb som ikke har gått upåaktet hen. Berglund har fortalt om jobben på CNN og BBC, og han har snakket for forsamlinger i EU, FN og UNWTO.

Berglund forteller at når folk hører begrepene universell utforming og tilgjengelighet, havner tankene fort på rullestolbrukere. Da gjør han oppmerksom på at mange flere grupper enn de som sitter i rullestol har behov for universell utforming.

Som tidligere kokk er han blant annet opptatt av at maten bør legges i en klokkeformasjon når den skal serveres til blinde. Kjøttet eller fisken legges ett sted, potetene et annet sted, grønnsakene et tredje og så videre.

Magnus Berglund kunne konstatere at på det nye hotellet på Stiklestad hadde man gjort mye riktig. Det som ikke var i orden, skal bli tatt tak i varsler hotellets ledelse.

Kilde: Innherred

Publisert 06. september 2017.
Oppdatert 06. september 2017.