Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Kartleggingen av en skole vil berøre temaer som har å gjøre med ulike former for funksjonsnedsettelser. Det er vanlig å skille på tre vesentlige sanser: bevegelse, syn og hørsel. Ved mangler for noen av disse sansene, er det bestemte forhold i møte med de fysiske omgivelsene som blir spesielt viktig. Et bygg eller uteområde som tar hensyn til dette er universelt utformet. Hud- og luftveisplager som astma og allergi er også forhold som påvirkes av de fysiske omgivelsene. Sensoriske og kognitive utfordringer utløser også behov for universell utforming, i forhold til tydelighet for eksempel i skilting, inngangsparti, belysning og akustikk.

Det som er spesielt viktig og helt nødvendig for noen, er samtidig ofte bra for alle. At det er lett å finne frem, slippe å gå store (terskelfrie) omveier, lett lesbare skilt, eller tydelig merket glassdør kommer alle til gode.

Temaene er delt i fire kategorier som i noen grad vil overlappe hverandre. Gode kontraster har både med synlighet og fremkommelighet å gjøre. Men i hovedtrekk kan det som skal kartlegges deles i følgende temaer:

Sist faglig oppdatert 01. mars 2022