Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Den overordnede hensikten med universelt utformede skoler, og kartlegging av dem, er at de skal være gode å bruke for alle uavhengig av funksjonsnivå. Som eier og driftsansvarlig, er det viktig at kommunen kjenner graden av universell utforming ved sine skoleanlegg. Ofte settes det i gang tiltak for å utbedre skolen først når det begynner en elev med behov for tilpasning.

Universell utforming bidrar til sosial bærekraft, økt likestilling og bedre fysiske omgivelser for alle. Den norske grunnskolen er en hjørnestein for velferdssamfunnet, og må være tilgjengelig og god å bruke for alle slik at man ikke bidrar til det som for mange blir begynnelsen på et utenforskap. Skolebygg og dets uteområder må være tilgjengelig for elever, lærere, foresatte, øvrige ansatte, og lokalbefolkningen. Flest mulig elever skal få likest mulig vilkår i tilbudet om skolegang.

Målet med en kartlegging er derfor å identifisere om skolen er universelt utformet, og hva som er viktigst og utbedre dersom den ikke er det. Med det menes ikke kun minstekravene i teknisk byggeforskrift (TEK 17), men alle de aspekter som ansees som del av universell utformingsbegrepet. (Se temaer i kartleggingen under). Kartleggingen vil bidra til å se hva som er viktigst å starte med, og gi grunnlag for en økonomisk oversikt over kostnader ved utbedring. En kartlegging er nødvendig for politisk behandling og beslutning, som kan muliggjøre oppstart og gjennomføring av oppgraderingen av skolene.

Sist faglig oppdatert 01. mars 2022