Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

For å legge en god plan for arbeidet med å sikre tilstrekkelig grad av tilgjengelighet og universell utforming, kan det være klokt å begynne med å foreta en overordnet kartlegging av bygningen, eller bygningene, og skolens uteområder. Hensikten er å få oversikt over hvilke områder som er viktigst og bør prioriteres i det videre arbeidet. En overordnet kartlegging kan deles inn i to:

Bygninger befinner seg i ulikt klima, har ulik alder, og brukernes behov kan variere (i spennet mellom småbarn- ungdomsskoleelever og voksne). Tilgjengelighet til lekeapparater vil kunne være mer aktuelt å løse for skolebarn i småskolen, enn inkluderende sitteplasser i uteområdet som vil være mer aktuelt for ungdom eller arealer for voksne.

Ulike kommuner har dessuten ulik kunnskap om universell utforming. Til tross for at kravet til universell utforming ligger nedfelt i TEK 17, som kun er minstekrav, finnes det ikke enkle entydige svar. Ved enhver kartlegging må det brukes skjønn. 

Kartleggingen bør utføres ved at man fysisk gjennomgår skolen, og noterer eventuelle mangler og merknader underveis. Områdene som skal kartlegges er hvordan det er:

Man kan dele en kartlegging i to nivåer:

  1. Generell status. Grunnlag for et grovt kostnadsestimat for oppgradering, og evt. behov for å kjøpe inn fagekspertise.
  2. Detaljert status. Grunnlag for å innhente priser.

Video (synstolket): Universell utforming i grunnskolen

Sist faglig oppdatert 01. mars 2022