Her finner du en oversikt over forordninger som forankrer universell utforming i norske og internasjonale konvensjoner, lover og bestemmelser.
I henhold til opplæringsloven har alle barn og unge rett til utdanning på nærskolen. Skolen er et lærested og en arbeidsplass. Den er en viktig sosial arena i lokalmiljøet, både i og utenfor skoletiden. En universelt utformet skole er inkluderende og rettferdig.
Både Norge og et internasjonalt verdenssamfunn har tatt beslutninger i form av konvensjon, lovgivning, forskrifter og andre offentlige dokumenter som skal sikre en bærekraftige ikke-diskriminerende utvikling av samfunnet.
Forankring i konvensjoner, bærekraftmål og lovgivning
Universell utforming er nedfelt i lover og avtaleverk som:
- FN konvensjonen for funksjonshemmede (CRPD)
- Agenda 2030 (FNs bærekraftsmål, i særdeleshet mål 4, 10, 11 og 17)
- Likestillingslovgivningen, i særdeleshet kapittel 2,3 og 4.
- Plan og bygningsloven, se formålsparagraf og kapittel 5, 8, 11, 12, 13 og 15.