Informasjon, undervisning og annen utadrettet virksomhet kan utgjøre en del av sentrenes aktiviteter, men må ikke gå ut over senterets primærtilbud til målgruppen.
Bufdir viser til disse punktene fra NokNorge sin faglige plattform om forebyggende arbeid:
- Sentrene har kompetanse på arbeid med overgrepsproblematikk, og skal dele av sin kunnskap for å bidra til et godt forebyggende opplysningsarbeid over hele landet.
- Sentre som driver forebyggende opplysningsarbeid rettet mot barn og unge, skal samarbeide om å lage likeverdige og kvalitetssikrede opplysningstilbud over hele landet, og utarbeide pedagogiske og didaktiske rammer for arbeidet.
- Sentre som driver med opplysningsarbeid rettet mot barn og ungdom i skoler, skal ha klare rutiner for samarbeid og oppfølging med gjeldende skole og helsesykepleier. Det er en forutsetning at trygge voksne, som helsesykepleier og kontaktlærer, er til stede under undervisning. Ved frafall av voksen fra skolen, vil det vurderes om undervisningen bør flyttes til ny dag.
- Opplysningsarbeid og undervisning rettet mot barn og unge krever barnefaglig kompetanse og undervisningskompetanse.
- Sentrene skal gjennomføre systematiske brukerevalueringer av opplysningsarbeidet
Det kan oppstå avdekking under eller etter undervisning. Dersom avdekking skjer skal eventuelle samtaler mellom elev(er) og ansatte fra senteret foregå sammen med en ansatt fra skolen (sosiallærer, helsesykepleier, miljøterapeut eller liknende). Dette er for å sikre trygghet for eleven og at noen de kjenner er tilstede. Hvis sentrene drar fra skolen umiddelbart etter endt undervisning, skal det sikres at de ansatte ved skolene som deltok under undervisningen er tilgjengelige for eventuelle samtaler.
Det bør utformes et skriv som skoler mottar i forkant av undervisning, slik at skolene vet hva som skal skje på undervisningen. Som alternativ kan det avholdes et avklaringsmøte i forkant av undervisningen. Et informasjonsskriv eller et avklaringsmøte bør omtale tema, hvem som skal undervise, hvem som skal følge undervisningen og eventuelt følge opp samtaler med barn i etterkant, og hvor ansvaret ligger hvis barn har behov for oppfølging i etterkant.
Det skal ikke være fulle undervisningsstillinger ved sentrene, men kombinasjonsstillinger. Dette sikrer at de som underviser ikke mister brukerkontakten. Undervisningsopplegget til sentrene kan være en god støtte og et supplement til lærerne sitt arbeid på dette området. Det anbefales at sentrene gjør seg kjent med læringsressursene nedenfor og viser til disse i sitt undervisningsopplegg.
Jegvet.no (Bufdir) er en digital læringsressurs for forebyggende opplæring i barnehager, grunnskoler og videregående skoler. Formålet er at alle barn og unge skal få kunnskap om hva vold og overgrep er, egne rettigheter og hvordan de kan hjelpe. Ressursen tar utgangspunkt i rammeplan for barnehager og skolens læreplanverk. Jegvet er temabasert, kan brukes i alle fag og er under stadig videreutvikling. Ressursen bygger på innsiktsarbeid og dialog med barn, ungdom og ansatte i skoler og barnehager, forskningsbasert kunnskap og tett samarbeid med fagekspertise.
Snakkemedbarn.no(RVTS) er en digital plattform for læring og øving på samtaler med barn og unge om vanskelige temaer. Ressursen retter seg mot ansatte som jobber med barn og unge, som barnehager, skoler, helsestasjoner, fritidsklubber o.l. Plattformen omfatter fagkunnskap, filmer og et interaktivt dataspill som simulerer samtaler med barn. Gjennom å øve på realistiske situasjoner og få veiledning underveis, kan ansatte bli tryggere i å ta opp vanskelige temaer. Formålet er å gi økt handlingskompetanse, for å bidra til å avdekke vold og overgrep.
Her er en veileder Nok.Norge har utarbeidet for forebyggende arbeid i skolen. Her kan sentrene finne informasjon om blant annet rutiner for undervisningen, gjennomføring, etterarbeid og skolens læreplanen.