- Hjelp til å bearbeide overgrep og reaksjoner (les om bearbeidende samtaler lengre ned i kapittelet)
- God og enkel informasjon om muligheter og rettigheter til hjelp.
- Reflekter sammen med den utsatte rundt hvilke beslutninger vedkommende må ta.
- Støtt brukeren i å ta tilbake kontrollen og å ta beslutninger for eget liv.
- Motiver og støtt brukeren iå ta gode valg for seg selv.
- Reflekter sammen med brukeren om hva som har skjedd, for eksempel for å se alvorlighetsgraden i volden.
- Gi informasjon om hvilke reaksjoner det å være utsatt for vold og overgrep kan gi og snakk om hvilke konkrete reaksjoner brukerenb opplever. Se oversikt over reaksjoner av å være utsatt for overgrep og vold her.
- Støtt brukeren i at ingen har rett til å utsette andre for trusler og vold.
- Legg en plan for oppholdet i fellesskap og følg opp og oppdater planen jevnlig i videre samtaler (les mer om å legge plan for oppholdet lengre ned i kapittelet)
I denne delen er målet å få fram viktigheten med rammer og struktur rundt samtaletilbudet og hvordan dette kan gjøres ved sentrene. Samtalene med brukerne kan ha flere formål, men informasjon, støtte og veiledning er viktige nøkkelord. Det anbefales at sentrene har tydelige rammer for samtalene og at det legges vekt på «hjelp til selvhjelp». Dette betyr at utgangspunktet for samtalene skal være «Hva trenger du at jeg hjelper deg med nå?»
Legg en plan for regelmessige samtaler etter brukerens ønske og behov. Dette er nødvendig for å vite hvordan den utsatte eller pårørende opplever situasjonen nå og for å sikre nødvendig framgang i saken. Hvis samtalen har omhandlet temaer som kan åpne for følelsesmessige reaksjoner i etterkant, bør du ha en plan for å se til hvordan brukeren har det. Regelmessige samtaler kan også gi brukeren trygghet på at ting blir fulgt opp. Som kontaktperson kan du også jevnlig, utenom oppsatte samtaler, ta initiativ til en mer uformell prat eller å gjøre noe hyggelig sammen. Da får brukeren anledning til å fortelle om hvordan han eller hun har det akkurat nå.