Beboere på krisesenter skal få tilbud om oppfølging i reetableringsfasen (krisesenterloven § 2), en bestemmelse som også gjelder for barn.
For noen barn er det tilstrekkelig med begrenset hjelp i en overgangsfase. Andre lever i familier med sammensatte utfordringer. De kan ha behov for videre oppfølging også etter oppholdet, både fra krisesenteret og fra andre tjenester. Ved behov for omfattende hjelp over lengre tid, kan oppfølgingen gjøres på grunnlag av en individuell plan.
I god tid før familien forlater krisesentret, er det viktig at du innleder et samarbeid med forelders kontaktperson for å forberede flyttingen best mulig for barnet. Det bør avklares hvilke instanser som skal følge opp barnet og familien etter oppholdet, og hva de ulike instansene skal bidra med. Det er særlig viktig at det blir klart hvem som skal ha ansvaret for å koordinere hjelpen etter oppholdet. Krisesenteret bør ikke ha et koordineringsansvar etter oppholdet, men kan delta i samarbeidet i en overgangsfase.
I samtalene med barnet er det viktig at du kartlegger:
- Hva tenker barnet må være på plass før det å forlate krisesenteret kan føles trygt?
- Hvilke andre instanser vil barnet ha behov for hjelp fra etter oppholdet?
- Ønsker barnet fortsatt oppfølging fra krisesenteret etter oppholdet? I tilfelle, hvilke typer oppfølging? Hvilken oppfølging kan krisesenteret gi?
- Hva skal andre instanser bidra med?
- Hvem skal koordinere hjelpen etter oppholdet?