Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Barn og unge som gruppe kan involveres i utredninger og i beslutninger knyttet til utvikling av kommunale eller statlige tiltak, i høringer og i forbindelse med tjenesteutvikling. Det kan også være aktuelt i statlig utvalgsarbeid knyttet blant annet til regelendringer og forslag til nye lover.

Bufdir anbefaler faste og representative strukturer for å involvere barn og unge på systemnivå så langt det lar seg gjøre. Slike strukturer kan være faste brukerråd, faste møtestrukturer, regionale eller nasjonale nettverk av barn og unge, og lignende.

Her er en sjekkliste som kan være til hjelp for å ivareta prinsipper for god medvirkning når man involverer barn som gruppe gjennom enkeltmøter, gjentagende møter eller samlinger over flere dager.

Prinsippene for barn og unges medvirkning handler derimot først og fremst om hvilke holdninger vi har til barn og unge, og deres synspunkter. Reell medvirkning innebærer mer enn å kun lytte til barn og unge, men å på alvor vurdere deres perspektiver og meninger i den helhetlige beslutningsprosessen. Det er viktig å være bevisst på den faktiske innflytelsen barn og unge kan ha i ulike prosesser og hvordan deres synspunkter veies opp mot andre hensyn.

Digitale medvirkningsprosesser

I løpet av covid 19-pandemien ble mange medvirkningsprosesser med barn og unge overført til digitale fora. De samme prinsippene for barn og unges medvirkning gjelder også for digitale møter. Det er særskilt viktig å tenke på inkludering og tilrettelegging, slik at prosessen i seg selv ikke blir ekskluderende. Når man ikke møtes fysisk, kan det være spesielt krevende å bli kjent og sikre at alle føler seg hørt og tatt på alvor. Da er det viktig med god møteledelse, der man avklarer forventninger, roller og kjøreregler. Det er en rekke verktøy som kan benyttes for å få til gode og interaktive prosesser digitalt. Man kan dele i grupperom med fasilitatorer for hver gruppe, holde avstemninger og drøfte prioriteringer i plenum. Selv om man møtes digitalt, er det mulig å inkorporere morsomme aktiviteter og leker for å bli kjent med hverandre.

Når man møtes digitalt, kan det dukke opp nye utfordringer knyttet til sikkerhet som krever vurdering av hvilken digital plattform som benyttes, bruk av video, opptak og lagring av data, samt risiko for at ukjente deltagere kommer seg inn i møtet.