Med eDialog kan du enkelt sende oss brev og dokumenter på en trygg måte, også om de inneholder personsensitive opplysninger og/eller er unntatt offentlighet.

Å sende dokumenter med e-post medfører en større risiko for at personsensitive opplysninger kan komme på avveie og kan også stoppes i spamfilter. Ved å benytte tjenesten e-Dialog, kan du nå sende inn dokumenter via en sikker kanal.

Slik sender du inn via eDialog

  • Du må logge inn med personlig elektronisk id (Minid, bankid, bankid på mobil, buypass id smartkort eller buypass id mobil).
  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr).
  • Alle obligatoriske felt er merket med *
  • Gi en klar beskrivelse av forsendelsen din i kommentarfeltet.
  • Har du fått et saksnummer av oss, vennligst legg inn dette i feltet «Tittel» sammen med tittel på innsending.
  • Eksempel: «2017/38 - Tittel»
  • Husk å laste opp relevante vedlegg.
  • Klikk på «Send forsendelse» Du mottar kvittering med referansenummer på e-post.

Dokumenter som skal sendes via eDialog må være i PDF-format:


Slik kan du omgjøre et dokument til PDF-format:

  • For Word-dokument velger du "Lagre som" og deretter filtype PDF.
  • LibreOffice og OpenOffice har egen knapp på verktøylinja som heter "Eksporter til PDF".

Forsendelse av dokumenter som er unntatt offentlighet

Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter som inneholder personsensitive opplysninger og/eller er «unntatt offentlighet». Forsendelsen blir kryptert og avsender må identifisere seg ved hjelp av ID-porten.