Backe-Hansen, E., Madsen, C., Kristofersen, L.B. & Hvinden, B. (2014 a). Barnevern i Norge 1990-2010. En longitudinell studie. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA Rapport 9/2014.

Backe-Hansen, E., Løvgren, M., Aarland, K., Aamodt, H.A. & Winsvold, A. (2014 b). Til god hjelp for mange. Evaluering av Losprosjektet. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA Rapport 13/2014.

Cheung, C., Lwin, K. & Jenkins, J.M. (2012). Helping youth in care succeed: Influence of caregiver involvement on academic achievement. Children and Youth Services Review, 34 (6), 1092–1100.

Clausen, S.E. & Kristofersen, L.B. (2008). Barnevernsklienter i Norge 1990-2005. En longitudinell studie. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA Rapport 3/2008.

Frønes, I. (2015). The Absence of Failure: Children at Risk in the Knowledge Based Economy. Child Indicators Research. Online: DOI 10.1007/s12187-015-9309-3.  

Frønes, I. & Strømme, H. (2014). Risiko og marginalisering. Norske barns levekår i kunnskapssamfunnet. Oslo: Gyldendal.

Hedin, L., Höjer, I. & Brunnberg, E. (2011). Why one goes to school: what school means to young people entering foster care. Child & Family Social Work, 16, 43–51.

Höjer, I. & Johansson, H. (2013). School as an opportunity and resilience factor for young people placed in care. European Journal of Social Work, 16, 22–36.

Jackson, S. & Cameron, C. (2012). Leaving care: Looking ahead and aiming higher. Children and Youth Services Review, 34 (6), 1107–1114.

Jones, L.P. (2012). Predictors of Success in a Residential Education Placement for Foster Youths. Children & Schools, 34, 103–113.

Kavli, H., Sjøvold, J.M. & Ødegaard, K.S. (2015). Kartlegging av holdninger til skolegang for barn og unge med tiltak i barnevernet. Oslo: Rambøll. Rambøll rapport 2015.

Knudsen, L. (2009). Børn og unge anbragt i slægten. En sammenligning af slægtsanbringelsen og anbringelser i traditionel familiepleje. København: SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. Rapport 09/26.

Kristofersen, L.B. (2009). Barnevern og ettervern. Hjelpetiltak for 16–22-åringer og levekår for unge voksne. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA Rapport 10/09.

Kristofersen, L.B. & Sverdrup, S. (2013). Følger av oppvekst med rus og psykiske helseproblemer i familien. I Hammer, T. og Hyggen, C. Ung voksen og utenfor. Mestring og marginalitet på vei til voksenlivet, 111-128. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Mallett, C.A. (2012). The School Success Program: Improving Maltreated Children's Academic and School-related Outcomes. Children & Schools, 34, 13-26.

Ogden, T. (2013). Hva hemmer og fremmer barnevernbarnas skolegang? I Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (2013). Oppvekstrapporten 2013, 276-286.

Ogden, T. (2012). Atferdsproblemer og myten om den inkluderende skolen. Bedre skole, 4, 23-27.

Rácz, A. & Korintus, M. (2012). Enabling young people with a care background to stay in education in Hungary: accommodation with conditions and support. European Journal of Social Work, 16, 55–69.

Redd Barna & World Wide Narrative (2015). Skolehverdagen for barn i barnevernet - Rapport fra høring og utvikling av digitale historiefortellinger. Oslo: Redd barna.

Seeberg M.L., Winsvold, A. & Sverdrup, S. (2013). Skoleresultater og utdanningssituasjon for barn i barnevernet. En kunnskapsoversikt. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA Notat 4/2013.

Skilbred, D. (2011). Barn og unge som bor i fosterhjem – mestring og trivsel i skolen. Tidsskriftet Norges Barnevern, 3, 146-156.

Trout, A.L., Tyler, P.M., Stewart, M.C. & Epstein, M. H. (2012). On the Way Home: Program description and preliminary findings. Children and Youth Services Review, 34 (6), 1115-1120.

Trout, A.L., Lambert, M.C., Epstein, M.H., Tyler, P., Thompson, R.W., Stewart, M. & Daly, D.L. (2013). Comparison of On the Way Home Aftercare Supports to Traditional Care Following Discharge from a Residential Setting: A Pilot Randomized Control Trial. Child Welfare, 92(3), 27-45.

Tordön, R., Axelsson, U., Windelhed, E., Rappestad, C.N. & Wiman-Olsson, M. (2012). Projektrapport SkolFam®2. Norrköping: Norrköpings kommun/Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Tordön, R., Vinnerljung, B. & Axelsson, U. (2014). Improving foster children’s school performance. A replication of the Helsingborg study. Adoption & Fostering, 38, 37-48.

Vinnerljung, B., Berlin, M. & Hjern, A. (2010). Skolbetyg, utbildning och risker för ogynnsam utveckling hos barn. I Socialstyrelsen (2010). Social Rapport, 227-266. Stockholm: Socialstyrelsen. 

Vinnerljung, B., Öman, M. & Gunnarson, T. (2005). Educational attainments of former child welfare clients. International Journal of Social Welfare, 14, 265–276.

Publisert 25. september 2015.
Oppdatert 25. september 2015.